Hei, nimic, prea grav, până acum, nu? Doar e un muzeu, ce să faci în el dacă nu cumetrii, nunţi, botezuri şi zile de naştere?

Un filmuleţ care arată o petrecere desfăşurată într-o noapte, în cea mai frumoasă sală din Muzeul de Artă din Timişoara, a devenit viral pe net în aceste zile. Cel care vrea să afle mai multe va descoperi că e perfect legal: există chiar şi o hotărâre de Consiliu Judeţean, hotărârea 223 din 16 decembrie 2015, care prevede exact cât te costă dacă vrei faci acolo o petrecere.

Am căutat alte exemple din lumea largă, să văd dacă se mai închiriază astfel de săli şi la “case mai mari”. Răspunsul este: da, dar numai anumite săli şi numai în anumite condiţii. De exemplu, faimosul muzeu Metropolitan din New York închiriază anumite săli pentru ocazii speciale, cum ar fi gale de decernări de premii, recepţii, dineuri, proiecţii de film. Sunt închiriate şi săli pentru petreceri particulare, dar este vorba de nişte spaţii pe care noi le-am numi, pe româneşte, nişte “cantine”.

De ce e importantă Sala Barocă

Sala Baroc a fost inaugurată cu fast în decembrie 2010, după o muncă de restaurare care a durat mai mult de trei ani. Lucrările au costat 330.000 de lei, bani plătiţi de Consiliul Judeţean. “Sala Barocă datează din anul 1754, când Palatul Baroc a fost amenajat ca reşedinţă pentru Guvernatorul civil al Banatului, contele Vilana Perlas. În seara zilei de 2 noiembrie 1846 în Sala Barocă a concertat Franz Liszt. Repertoriul marelui pianist a inclus piese de Donizetti, Bellini, Beethoven, Schubert, dar nu au lipsit Fanteziile Maghiare şi Marşul lui Rákoczy”, aflăm chiar de pe site-ul Muzeului de Artă din Timişoara.

Ce ne-a scăpat din toate astea?

Vorbim despre o încăpere care datează din 1754. Şi care face parte dintr-un muzeu de artă. Ce efect pot avea muzica puternică şi luminile de stroboscop într-un muzeu rămâne de stabilit doar de către un specialist. Rămâne însă şi partea morală a problemei. Mi-e tare greu să cred că e cineva care nu poate înţelege cât de incompatibile pot fi: petrecerea, muzica bubuind, dansul, alcoolul, lumina de stroboscop şi interiorul unui muzeu într-o noapte.

Ce spune fostul director

Până la o reacţie oficială a conducerii actuale a muzeului, am cerut o reacţie fostului director, singurul care a putut fi contactat la această oră. “Să faci un party cu şampanie, dans şi mâncare în Sala Barocă, în timp ce găzduieşti acolo o expoziţie, mi se pare, în primul rând, de prost-gust şi lipsit de politeţe faţă de o asemenea expoziţie. A mai fost făcut acolo şi un bal vienez, iar organizarea evenimentului nu înţelegea, în rafinamentului Domniei sale, de ce nu accept să se prelungească sălile de dans şi în sălile de expoziţii. Dacă e de aşteptat ca lumea <bună> să înţeleagă atât despre rostul unui muzeu de artă, e de neînţeles cum cei în măsură să accepte aşa ceva - şi nu mă refer doar la Dl Neumann (n.r. – directorul muzeului) - acceptă o asemenea poveste. Mă feresc să folosesc cuvinte mai grave”, a declarat Marcel Tolcea, scriitor, jurnalist, profesor de jurnalism şi fost director al Muzeului de Artă din Timişoara.

Nu-mi rămâne decât să urez mult succes Timişoarei în drumul spre obţinerea titlului de capitală culturală europeană. 

UPDATE:

Contactat de „Adevărul”, omul de afaceri Marcel Matinaş, organizatorul petrecerii din Sala Barocă, a declarat că a respectat întocmai cerinţele impuse de locul în care s-a desfăşurat evenimentul. „Nu a fost o petrecere la care să ne îmbătăm, să spargem pahare. Au fost foarte mulţi oameni din partea muzeului. S-a servit doar şampanie, apă plată şi apă minerală. Am vrut să dau senzaţia de palat. Am şi reuşit acest lucru. Am fost făcuţi cocalari şi o să îi dăm în judecată pentru defăimare. Am avut invitaţi doctori, ingineri, farmacişti, agricultori, pentru că, prin natura activităţii noastre, avem de a face cu foarte mulţi oameni. Nimeni nu a fost cocalar”, a declarat Marcel Matinaş.
 
Potrivit sărbătoritului, evenimentul a fost supravegheat de aproape de opt angajaţi ai muzeului şi un muzeograf, care au avut grijă ca nimeni să nu intre în Sala Baroc cu şampanie sau tort. „Nu am avut voie să avem foc deschis şi nici lumânare pe tort nu am avut”, a mai spus omul de afaceri potrivit căruia în interiorul muzeului s-a fumat o ţigară electronică.
 
În privinţa maşinii parcate pe pietonală, Marcel Matinaş a spus că astfel de situaţii sunt peste tot în lume, iar maşina de epocă parcată lângă Muzeul de Artă „a întregit peisajul pitoresc al Pieţei Unirii”. „Din câte am înţeles, este un conflict între fosta şi actuala conducere a Muzeului de Artă şi cred că am picat victimă colaterală în acest scandal”, a spus Matinaş, pentru Adevărul.
 
De asemenea, Sorin Grindeanu, preşedintele CJ Timiş, a anunţat pe pagina sa de Facebook: "Astăzi, mai multe publicaţii centrale şi locale au atras atenţia asupra unui eveniment privat care s-a defăşurat la Muzeul de Artă - Palatul Baroc din Timişoara. După cum se ştie, există, de anul trecut, o hotărâre a CJT prin care Sala Baroc a muzeului poate fi închiriată pentru diverse evenimente, iar responsabilitatea încheierii şi urmăririi contractelor aparţine conducerii muzeului. Consider că e mult mai importantă protejarea clădirii istorice care găzduieşte Muzeul de Artă Timişoara, chiar dacă aceasta ar însemna anularea unor potenţiale venituri. Am solicitat deja compartimentelor de specialitate un raport, iar în perioada imediat următoare vom analiza şi vom decide dacă mai este cazul să permitem închirierea sălilor Palatului Baroc pentru diverse evenimente, altele decât cele culturale şi artistice".
 
UPDATE: Sâmbătă, 27 august, reprezentanţii Muzeului de Artă din Timişoara au trimis presei un comunicat pe care îl redăm mai jos:
 
"Evenimentul privat  la care se face referire s-a desfăşurat în deplină legalitate, iar patrImoniul muzeului nu a fost prejudiciat sub nici o formă şi nu s-au incalcat normele de conservare a patrimoniului.
 
În susţinerea acestei afirmaţii aducem următoarele argumente:
 
-  potrivit articolului nr. 14, alin. 2 din regulamentul de organizare şi funcţionare a Muzeului de Artă Timişoara, activităţile instituţiei sunt finanţate din bugetul Consiliului Judeţean Timiş, precum şi din veniturile proprii obţinute pe baza serviciilor oferite de muzeu, ca de exemplu: închirierea de spaţii expoziţionale, închirierea sălii baroce, închirierea holurilor şi a subsolului clădirii;
 
-  tarifele pentru serviciile prestate de Muzeul de Artă Timişoara au fost aprobate prin Hotărârea nr. 223 din 16.12.2015 a Consiliului Judeţean Timiş, iar acestea prevăd, între altele, închirierea sălii baroce pentru evenimente organizate de persoane fizice. Tariful de închiriere a sălii baroce pentru evenimentele persoanelor fizice este de 4.000 RON/eveniment la care se pot adăuga alte cheltuieli stabilite în baza hotârârii mai-sus menţionate;
 
- evenimentul privat la care se face referire a fost aprobat de către conducerea MArT în baza hotârîrii mai-sus menţionate. În urma solicitării domnului Marcel Martinaş înregistrată cu nr. 1263 din 19.08.2016 a fost încheiat contractul nr. 39/22.08.2016 între Muzeul de Artă Timişoara şi domnia sa având ca obiect închirierea sălii baroce şi a holului mare pentru desfăşurarea unei recepţii inspirate din tematica filmului The Great Gatsby în ziua de 25.08.2016;
 
- partea contractantă a respectat toate prevederile înscrise în contractul încheiat cu Muzeul de Artă Timişoara, organizatorii fiind înştiinţaţi de condiţiile de utilizare a spaţiului. Evenimentul a fost onorat de personalităţi marcante, artişti, oameni de afaceri, antreprenori, medici, farmacişti;
 
- evenimentul a fost supravegheat pe toată durata desfăşurării lui de personalul muzeului (muzeograful de serviciu, doi supraveghetori), de doi agenţi de pază din partea Direcţiei de Prestări Servicii Timiş şi de organizatori;
 
- în sala barocă nu s-a intrat cu mâncare şi nici cu băuturi, iar tortul, alături de care s-au fotografiat sărbătoritul şi invitaţii, a fost o machetă;
 
- în incinta instituţiei nu s-a utilizat foc deschis în nici o împrejurare, nu s-au folosit lumânări, artificii, sfeşnice, torţe ori alte obiecte cu foc deschis; lumânările folosite ca elemente de decor au fost pe bază de baterii;
 
- în incinta muzeului nu s-a fumat, iar ţigara electronică ce apare în materialul video de prezentare a fost folosită exclusiv pentru realizarea cadrelor de montaj ale videoclipului, pentru a recrea atmosfera specifică anilor 20.
 
Asemenea evenimente private se desfăşoară în mod curent în marile muzee din lume (de ex. sălile de patrimoniu ale Palatului Belvedere şi ale Muzeului Schonbrunn din Viena, ca să menţionăm doar două exemple notabile).
 
Muzeul de Artă Timişoara respinge acuzaţiile, insultele şi defăimarea create prin răspândirea de informaţii false şi rămâne în continuare o instituţie deschisă către marele public în conformitate cu Legea Muzeelor şi Colecţiilor Publice nr. 311 din 2003 şi a bunelor practici europene contemporane."
 
 

Citiţi şi:

N-o să te mint: o să murim

Zeităţi minuscule şi nemuritoare

Ţine minte viitorul

Teoria cafelei


Pe Lavinia Bălulescu o găsiţi şi pe Ferma de gânduri.