Când va putea fi alimentată maşina electrică în mai puţin de cinci minute. Explicaţiile unuia dintre puţinii ingineri români specializaţi în domeniu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Adrian Harea,  Head of Engineering
Product Line Electronics TimisoaraAdrian Harea
Adrian Harea,  Head of Engineering Product Line Electronics TimisoaraAdrian Harea

Una dintre cele mai mari provocări ale industriei auto în momentul de faţă este trecerea de la motorul cu ardere internă, la motorizarea electrică, iar una dintre cele mai mari probleme în această conversie este timpul de încărcare a maşinii electrice. Adrian Harea, unul dintre puţinii ingineri români specializaţi în domeniu, a explicat câteva dintre provocările industriei în momentul de faţă.

Marii producători auto duc o luptă foarte dură pentru dezvoltarea maşinii electrice autonome. Un prim pas este dezvoltarea maşinii electrice, iar cea mai mare provocare pentru inginerii din domeniu este reducerea timpului de alimentare cu energie electrică. Continental Automotive, care lucrează pentru marii producători auto, a pus la punct o întreagă divizie care se ocupă de dezvoltarea sistemelor de încărcare pentru maşini electrice, iar Timişoara va fi unul dintre centrele de competenţă ale companiei în domeniul încărcătoarelor pentru maşini electrice.

Unul dintre inginerii Continental Automotive care lucrează în momentul de faţă la dezvoltarea sistemelor de încărcare a maşinilor electrice este Adrian Harea. Unul dintre puţinii specialişti români în domeniu, Adrian Harea a declarat că pe piaţă este o criză acută de ingineri care să lucreze în dezvoltarea sistemelor de încărcare electrică.  „Acum avem specialişti pe partea de combustie internă, dar ne trebuie specialişti pe partea de electronică de putere. Am început programe de convesrie a unor colegi, dar am început să căutăm  şi colegi noi. Până în 2020 trebuie să ajungem la 60 de specialişti în acest domeniu. Acum suntem 15 specialişti”, a declarat Adrian Harea.

Inginerul timişorean a mai declarat că în momentul de faţă nu există un producător care să fi cucerit piaţa. „Pe partea de combustie internă era o maturitate, dar pe această piaţă nouă bătălia este mult mai mare. Cine se va mişca cel mai repede, cine va avea cel mai bun raport calitate – preţ va avea de câştigat. Pentru ingineri va fi o perioadă super interesantă. Există foarte multe provocări. Oricine poate să vină cu o idee care să destabilizeze piaţa”, a mai declarat inginerul de la Continental Automotive.

Specialistul în sisteme de încărcare a maşinilor electrice a explicat că în momentul de faţă s-a ajuns în stadiul în care maşina poate fi alimentată cu 22 de kilowaţi, bidirecţional. Asta înseamnă că sistemul de încărcare permite ca în momentul în care reţeaua necesită energie, maşina să poată „dona” energie, urmând să o recupereze ulterior. Tot la Timişoara se dezvoltă deja sistemul de încărcare wirless, prin care maşina poate fi încărcată fără a fi conectată prin cablu la reţea. „Se încarcă wireless 11 kw. Să faci transfer de 11 kw în aer este foarte mult”, a mai explicat Adrian Harea. Sistemul este gândit în aşa fel încât alimentarea să fie întreruptă în momentul în care în raza sistemului de încărcare intră un obiect străin.  

Cum se încarcă wireless o maşină electrică

Potrivit inginerului timişorean în momentul de faţă cel mai mare dezavantaj este timpul necesar încărcării. „Se doreşte ca până în 2021-2023 să se ajungă la încărcarea maşinii cu o autonomie de 100 de km într-un interval de sub cinci minute”, a mai explicat specialistul. Odată rezolvată această problemă, va fi nevoie şi de adaptarea infrastructurii, astfel încât reţeaua electrică să suporte cererea, în condiţiile în care se estimează o creştere cu 40 – 60 la sută a consumului de energie electrică.

Incarcare masina electrica FOTO Continental Automotive

„Maşina ar putea să absoarbă energia, dar e important ca infrastructura să poată să dea. Degeaba am o maşină care poate absorbi 20 de kilowaţi dacă infrastructura permite doar 3,6 kilowaţi. O să fie nevoie de sisteme speciale de încărcare a maşinilor care vor fi cu curent continuu şi încărcare foarte rapidă”, a mai explicat inginerul care a oferit şi un exemplu concret.

„Să ne imaginăm că suntem într-un cartier de 200 de case din Timişoara, iar toţi vin acasă şi seara îşi pun maşina la încărcat şi fiecare maşină cere 11 kw. Vă puteţi imagina ce se va întâmpla cu reţeaua. E clar că trebuie schimbată infrastructura sau trebuie un concept mult mai deştept de balansare a reţelei. Asta înseamnă că dacă tu spui că ai nevoie să fie încărcată maşina la ora x, sistemul de gestionare a încărcării ştie dacă are nevoie să ia energie. Dacă nu, poate să dea energie reţelei pentru cineva care are nevoie în momentul acela.Acesta este sistemul inteligent de încărcare în care reţeaua va comunica cu toate maşinile”, a mai arătat inginerul potrivit căruia în momentul de faţă sunt întreaga lume 20.000 de staţii de încărcare, estimându-se ca în 2025, la nivel mondial să fie 2.000.000 de staţii.

Specialistul Continental Automotive a declarat că odată cu dezvoltarea maşinii electrice şi scăderea preţului de achiziţie, trecerea de la maşini cu motoare cu ardere internă la maşini cu motoare electrice se va face foarte rapid. „În 1903, prim-ministrul Marii Britanii spunea că nu crede că apariţia motoarelor cu ardere internă va duce la dispariţia căruţelor. La distanţă de 10 ani, în Londra nu mai circula nicio căruţă. Va fi o migrare foarte rapidă la maşină electrică. În acest moment maşina electrică este destul de costisitoare, dar în momentul în care maşina electrică va fi mai ieftină va fi foarte atractivă”, a declarat specialistul timişorean. 

Încărcarea rapidă a maşinii electrice

Timişoara



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite