Amendă dură aplicată de Protecţia Consumatorului pentru o pereche de sandale. Decizia judecătorilor în acest caz

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Arhivă
FOTO Arhivă

Judecătorii au emis, recent, sentinţa finală într-un dosar în care o firmă care deţine un magazin de încălţăminte a contestat o amendă primită de la Protecţia Consumatorului.

20.000 de lei. Aceasta este suma cu care a fost amendat un magazin de încălţăminte din Timişoara pentru că i-a vândut unei femei o pereche de sandale care s-au rupt la scurt timp după ce au fost cumpărate, iar sandalele au fost scoase din garanţie după prima reparaţie. Concret, în 31 iulie 2017, o femeie din Timişoara a cumpărat o pereche de sandale pentru care a primit o garanţie de 30 de zile. După nici două săptămâni de purtat, sandalele femeii s-au rupt. În baza garanţiei a cerut în 12 august 2017 repararea, înlocuirea sau restituirea contravalorii sandalelor.

Aflate în garanţie, sandalele au fost reparate, dar la prima purtare, încălţămintele s-au rupt, din nou, în acelaşi loc. Pentru că sandalele au fost scoase din garanţie după prima reparaţie, încălţămintele nu au mai fost reparate. Clienta s-a dus  „glonţ” la Protecţia Consumatorului, care a amendat magazinul cu suma de 20.000 de lei pentru nerespectarea prevederii legale care prin care „operatorii economici sunt obligaţi să pună pe piaţă numai produse sau servicii care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate, să se comporte în mod corect în relaţiile cu consumatorii”.

Sandalele, au ajuns pe masa judecătorului

Amenda aplicată de Protecţia Consumatorului a fost contestată în instanţă, iar în proces firma care a vândut produsul l-a propus ca martor în apărarea sa pe pantofarul care a reparat încălţămintea. Martorul a declarat că prima dată, sandalele s-au rupt din cauza purtării excesive şi pentru că au fost purtate neconform. Acelaşi martor a arătat că sandaele nu au fost purtate conform instrucţiunilor de utilizare puse la dispoziţie.

Judecătorii au desfiinţat apărarea magazinului de încălţăminte, arătând că în două săptămâni, cât a durat de la achiziţie până când s-au rupt, sandalele nu puteau fi purtate excesiv. „Chiar daca perechea de sandale ar fi fost purtată zilnic (cu o pauză de aproximativ 11 zile, utilizarea nu depăşeşte 19 zile, iar în talonul de garanţie este specificată durata medie de utilizare de 6 luni. (…) Instanţa constată că declaraţia martorului nu este suficientă pentru răsturnarea prezumţiei de temeinicie a actului, având în vedere şi relaţia de colaborare - existentă între petenta şi martor”, se arată în sentinţa Judecătoriei Timişoara, unde procesul de anulare aplicate de Protecţia Consumatorului s-a judecat în primă instanţă.

Nici în apelul de la Tribunalul Timiş, firma care a vândut sandalele nu a primit câştig de cauză. „Nu pot fi reţinute apărările apelantei, care încearcă să acrediteze ideea că lipsa de conformitate minoră a produsului scos din garanţie se datorează culpei consumatorului, pe motiv că s-a constatat deteriorarea branţului prin lovirea cu un obiect dur. Din înscrisurile depuse la dosar în probaţiune, ce emană de la un angajat al acesteia, rezultă că produsul are o uzură de purtare normală pe talpă cu uşoare deformări şi deplasări ale acoperişului de branţ datorate unui mers specific. S-a reţinut astfel uzura determinată de o purtare normală, neexistând aşadar un aspect care să îi fie imputat consumatorului”, se arată în sentinţa Tribunalului Timiş, rămasă definitivă.

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite