Profesoara din Mureş care îşi învaţă elevii să scrie corect româneşte şi pe Facebook. Metoda de predare: poveşti cu „Baba Gramatica” şi hiturile lui Smiley

Profesoara din Mureş care îşi învaţă elevii să scrie corect româneşte şi pe Facebook. Metoda de predare: poveşti cu „Baba Gramatica” şi hiturile lui Smiley

Nevoia de exprimare îi provoacă pe utilizatorii reţelei Facebook să scrie corect. Nu toţi reuşesc, iar ce iese poate fi un dezastru. O profesoară din Târgu-Mureş caută să-i înveţe gramatica pe elevi folosind tehnici aparte. Dacă la clasa a V-a le spune o poveste despre „Baba Gramatica”, la liceu foloseşte hiturile lui Smiley sau piese compuse pe loc pentru a evidenţia corectitudinea cuvintelor.

Ştiri pe aceeaşi temă

Raluca Marian predă Limba şi literatura română la Colegiul Naţional Al. Papiul Ilarian din Târgu-Mureş. De la lecturile obligatorii şi până la scrierea corectă a cuvintelor, dascălul se implică frumos şi pune suflet la clasă. Lucrurile inedite şi tehnicile ei îi ţin pe elevi atenţi, iar cântecele ajută cel mai mult când vine vorba de gramatică.

Jocurile interactive trezesc interesul copilului la clasă şi îl ţin atent pe tot parcursul orei

O oră de gramatică este mult mai atractivă când înveţi să înlocuieşti pronumele „oarecare” din piesa lui Smiley.

Noi învăţăm jucându-ne, iar la clasă pe tablă pot să scriu de zeci de ori forma corectă. Elevii reţin mult mai uşor dacă ne jucăm, iar prin muzică e cel mai simplu. Cântecul se imprimă în mintea lor. Avem de exemplu un cântec cu forma verbelor a fi, a şti, a deveni” – „poate fi, poate şti, poate deveni” e cu un singur „i”, cântăm pe ritm şi spunem „să ştii, să fii, să devii” au câte doi „i” spune Raluca Marian, profesoară de Limba şi Literatura Română

„Felul în care te exprimi reprezintă identitatea ta”

Pe facebook tindem să copiem şi să comprimăm. Din cauza vitezei se întâmplă toate aceste lucruri. Facem greşeli sau le copiem, iar mai apoi acestea devin normă, ba mai mult sunt uşor acceptate, iar aşa uzul devine normă. Pe reţelele de socializare se evidenţiazăî încercarea de a frapa, poetizarea limbii române. Eu le spun elevilor cât de uşor putem face portretul unei persoane atunci când mergem cu autobuzul şi auzim pentru doar câteva minute conversaţiile unor oameni. Felul în care te exprimi, cum vorbeşti şi câte de corect vorbeşti reprezintă identitatea ta, cine eşti” spune Raluca Marian, profesoară de Limba şi Literatura Română

Top zece greşeli gramaticale pe facebook

Profesoara de limba şi literatura română, Raluca Marian a observat şi câteva greşeli frecvent întâlnite pe Facebook:

  1. În primul rând şi cele mai întâlnite sunt ortogramele scrise greşit. „S-a” şi „sa”

Ex. mama s-a dus la piata si mama sa (a ei) vinde paine.

  1. Consoana „c” înlocuită de „k”
  2. Absenţa semnelor de punctuaţie şi prescurtările
  3. Eliminarea majusculelor – nu se mai scrie cu literă mare, din obişnuinţă sau chiar intenţionat.
  4. Scrierea greşită a adjectivelor „albaştrii”,negrii

Ex. Negri, când e plural simplu, ca negre.
Negrii, când înseamnă cei negri, ca negrele / negresele.
Trei cocoşi negri, trei găini negre. Ochi negri.
Negrii/negresele sunt mişto.

  La fel pentru albaştri / albaştrii:
Ochi albaştri. Hârtii albastre.
Albaştrii (cei albaştri, cei în albastru, echipa albastră) au învins.

  6. Verbul „a crea” sau „a creea”?

a crea se conjugă ca a lucra: infinitiv: a lucr+a, deci a cre+a

ex. lucr+ez, deci cre+ez,am lucr+at, deci am cre+at, lucr+am, deci cre+am

  1. Cu câţi „n” scriem „înnorat, „inot”

Ex. înnot se scrie corect: înot,

     Cer înorat se scrie corect cer înnorat

  1. Corect este „frumoaso!” nu „frumoas-o! sau vin-o se scrie corect: vino
  2. I-a şi ia: “ia aminte”, “ia pâine”, “i-a spune”
  3. "mi-ar place" vs mi-ar plăcea. Forma "mi-ar place", este gresită.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările