Primele maşini care au circulat în România. „Doctorul Tomescu sperie mahalalele Bucureştiului, având viteza fantastică de 15 km/h“

Primele maşini care au circulat în România. „Doctorul Tomescu sperie mahalalele Bucureştiului, având viteza fantastică de 15 km/h“

Automobilul „Rochet–Schneider” a fost printre primele care au circulat în România         sursa: www.bonhams.com

Primele automobile au fost aduse în România în 1895. România a fost printre primele zece ţări în lume în care a fost introdus automobilul.

Primele automobile au ajuns în Bucureşti, Craiova şi Tecuci. „La Craiova 3 Benz cu 4 locuri, la Fălticeni, un triciclu Bollé, la Tecuci, un Rochet–Schneider, şi la Bucureşti, un Peugeot, România situându–se pe primele 10 locuri din lume care au introdus automobilul. Cu un Oldsmobil stil Victoria, doctorul Tomescu sperie mahalalele Bucureştiului, având viteza fantastică de 15 km/h. Un proprietar de mori, Gheorghe Assan, cumpără din Belgia un Panhard, care va fi înscris în circulaţie cu numărul 1“, se arată în lucrarea „Istoria pe palcul tuturor“, autor Eugen Şendrea. 
 
În anul 1914 apare şi primul regulament de circulaţie, cu 14 pucte. „Treptat, automobilele devin tot mai multe, ajungându–se în anul 1904, la 41 de exemplare. Ca urmare, la 5 aprilie 1904, se înfiinţează Automobil Clubul Român cu 27 de membri, iar la 10 aprilie se publică şi Regulamentul de circulaţie, cu 14 articole“, prezintă Eugen Şendrea. 
 

Prima cursă automobilistică

Prima cursă automobilistică va avea loc în anul 1904, între Bucureşti şi Giurgiu. Câştigător a fost George V. Bibescu. „Prin 1905, bărbaţii se opreau în loc admirativi, iar babe-le duceau mâinile la gura atunci când pe străzile desfundate trecea, Fiatul”fraţilor Filderman, de culoare  vişinie, condus de şoferul Iştoc. Stoyer–ul roşu cu radiator ascuţit al fabricii Letea sau Delaye–ul unui inginer francez. Curând, numărul auto-mobilelor se dublează, ca în 1908, să fie nevoie de examen auto“, se menţionează în volumul „Istoria pe placul tuturor“.
 

Cum se susţinea examenul auto

Examenul auto era simplu şi era susţinut de prefect. Testarea se făcea, potrivit lui Eugen Şendrea, cu o pernă pe care prefectul o arunca în faţa maşinii care se îndrepta către acesta. Dacă reuşea să oprească la timp, înaintea pernei, atunci candidatul trecea testul. „Astfel erau verifica-te la proba de viteză, reflexele conducătorului auto. Prin acest examen se lua brevetul de şofer“, se precizează în lucrarea „Istoria pe înţelesul tuturor“. Prin martie 1911, se deschid, pentru prima dată la Bucureşti, cursurile „Şcolii de mecanici conducători”.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: