Primele autovehicule construite pe actualul teritoriu al ţării noastre. Producţia a început în urmă cu 110 ani

Primele autovehicule construite pe actualul teritoriu al ţării noastre. Producţia a început în urmă cu 110 ani

Producţia a început cu camioane şi autobuze

Primele maşini de pe actualul teritoriu al ţării noastre au fost construite în anul 1909 la Arad, de către o sucursală a concernului american Westinghouse.

În anul 1908, Primăria oraşului Arad a solicitat mai multor companii oferte în ceea ce priveşte achiziţionarea de autobuze. Cea mai bună ofertă a fost primit de firma franceză Westinghouse, filială a unui concern american. Un an mai târziu s-a început producţia. În fabrica de la Arad se costruiau atât motoare pentru tracţiune feroviară, cât şi autobuze şi camioane. În anul 1910 începe construcţia de autoturisme. 
 
„Solicitarea primăriei din Arad de a se dota cu autobuze primeşte în 1908 răspunsul cel mai favorabil de la firma franceză Westinghouse din Le Havre (filială a concernului american cu acelaş nume). Aceasta s-a oferit să construiască o fabrică pe terenul pus la dispoziţie de primăria arădeană. Astfel a luat fiinţă firma Marta (Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad), ca sucursală a firmei-mamă Westinghouse. Ridicarea clădirilor şi instalarea utilajelor s-a făcut foarte repede, astfel încât un an mai târziu, în 1909 producţia începe. Pe lângă motoarele pentru tracţiune feroviară ce se fabricau aici, oferta de automobile era foarte cuprinzătoare: autobuze cu sau fără etaj, camioane de trei sau cinci tone sarcină utilă. Din 1910 începe fabricaţia de autoturisme cu diferite caroserii: Dublu-Featon, Landolet, Limuzină, etc“, se arată într-un articol al lui Dumitru Opriş, publicat în revista revista „Auto Pro“ din anul 1996.
 
Toate maşinile erau construite sub licenţa companiei Westinghouse, iar cele mai puternice aveau 40 de Cai Putere. „Motoarele erau cu patru cilindri de 20, 30 sau 40 CP. Autoturismele cu motoare de 20 sau 30 de CP aveau transmisie cardanică, iar cele cu motoare de 40 CP aveau transmisie prin lanţ. Bineînţeles, toate automobilele erau fabricate sub licenţa firmei Westinghouse“, mai arată Dumitru Opriş.
 

Compania a dat faliment 

 
În anul 1912, filiala din Franţa de care aparţinea fabrica de la Arad a dat faliment şi a fost cumpărată de către austriecii de la „Austro Daimler“. „Circa 150 autoturisme Marta au fost fabricate până în 1912 când firma franceză Westinghouse a dat faliment. Viitorul devenise sumbru şi pentru firma Marta, dar salvarea a venit din partea firmei austriece Austro Daimler. Aceasta preia firma Marta şi trece la reorganizarea producţiei introducând modele noi de automobile de data aceasta sub licenţa Austro Daimler. Modelul de bază devine un autoturism mai uşor, cu motor de 4 cilindri, de 2,5 litri, cu puterea de 18/22 CP. Acesta a fost folosit mai ales ca taxi în ţările Europei Centrale. În 1936 mai circula în Arad un taxi Marta ce parcursese peste un milion de kilometri, spre deplina satsfacţie a proprietarului. Bineînţeles că şi camioanele Marta produse după 1912 erau sub licenţă Daimler, purtând binecunoscuta stea în trei colţuri. Între 1909 şi 1914 au fost fabricate circa 650 de autoturisme şi autobuze“, se mai arată în articolul publicat în „Auto Pro“. 
 

Primul Război Mondial a dus la închiderea producţiei de automobile 

 
Începerea Primului Război Mondial a dus la închiderea producţiei de automobile şi începerea fabricării de motoare de avion.
„În 1914 începe Primul Război Mondial. Producţia civilă încetează şi în fabrica Marta. Din 1915 până în 1918 aici s-au fabricat numai motoare de avion. Primul Război Mondial ia sfârşit în 1918. Imperiul Austro-Ungar se destramă; Transilvania se uneşte cu Regatul României“,
menţionează Dumitru Opriş.
 

Naşterea uzinelor „Astra“

 
Schimbările s-au răsfrânt şi asupra fabricii, care fuzionează cu cea de vagoane şi ia naştere, astfel, societatea Astra. Se construiesc în continuarea camioane, autobuze, autoturisme, dar şi avioane. Istoria automobilelor construite la Arad s-a terminat în anul 1926. „Schimbări majore se produc şi în activitatea firmei Marta. Relaţile cu foştii patroni s-au deteriorat, producţia aste dezorganizată. În aceste condiţii ia fiinţă societatea Astra - prima fabrică română de vagoane şi motoare. Aceasta s-a realizat prin unirea fabricii de vagoane Weitzer cu fabrica Marta. În cadru Societăţii Astra, fabrica Marta a căpătat denumirea de Fabrica de Motoare. Aici se construiau autocamioane, autobuze, autostropitoare, autoturisme, motoare cu benzină sau gaz metan, maşini unelte de precizie precum şi ... avioane. Avionul de recunoaştere Astra-Porto, realizat aici după proiectul ing. Ştefan Protopopescu şi care avea un motor Hispano-Suiza de 300 CP, a fost foarte apreciat de Armata Română, care a comandat 25 de bucăţi. 
 
În cea ce priveşte automobilele Astra, ponderea au avut-o camioanele şi autobuzele, dar la comandă au fost executate câteva luxoase automobile cu motoare de 4 cilindri, de 8.000 cm3 ce dezvoltau o putere de 60 CP. 
În anul 1926, capitolul automobilelor fabricate la Arad s-a închis definitiv. Toate utilajele au fost expediate la Braşov unde s-a înfiinţat Întreprinderea Aeronautică Română (IAR)“, se arată în articolul lui Dumitru Opriş.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: