Prazul oltenilor, un adevărat medicament în bucătărie. Cele mai bune reţete pe bază de praz pentru Postul Paştelui

Prazul oltenilor, un adevărat medicament în bucătărie. Cele mai bune reţete pe bază de praz pentru Postul Paştelui

Prazul are multiple proprietăţi benefice organismului

Prazul constituie nu doar leguma „lipită“ imaginii oltenilor, ci reprezintă şi un ingredient cu multe proprietăţi benefice în diferite preparate de post.

Prazul, leguma simbol a oltenilor, este ingreditul de bază pentru multe mâncăruri care pot consumate de cei care respectă postul Paştelui. Oltenii gătesc felurile preparate pe bază de praz. „Eu pun praz în mai toate mâncărurile, inclusiv în ciorbe. Este un ingredient nelipsit din mâncăruile pe care le prepar“, ne-a spus Mihaela Ţicleanu, din Târgu Jiu
 
Pentru că a început postul Paştelui, iată o reţetă uşor de preparat. Una dintre mâncărurile preferate ale oltenilor este ciorbă de praz acrită cu zeamă de varză. Avem nevoie de două fire de praz, un păstârnac, 50 de grame de ţelină, un kg de cartofi, fidea, zeamă de varză, o cutie mică de roşii decojite, sare, un morcov şi pătrunjel verde. Prepararea nu îţi va da mari bătăi de cap. Prazul se taie rondele mici şi subţiri. Ţelina, păstârnacul, morcovul şi cartofii se taie cubuleţe. Prazul, ţelina, păstârnacul şi morcovul se pun la călit în 4 linguri de ulei. După ce s-au călit, se adaugă aproximativ trei litri de apă, după care lăsăm totul să fiarbă vreo 20 de minute, apoi adăugăm cartofii. Zeama de varză se pune la fiert, separat. Când cartofii sunt pe jumătate fierţi, se adaugă roşiile şi zeama de varză caldă. Se mai lasă circa 10 minute, se adaugă fideaua şi sare, după gust. Se serveşte cu pătrunjel tocat mărunt.
 

Plăcintă cu praz

 
Prazul mai este folosit de olteni şi ca umplutură pentru plăcinte. Reţeta este simplu de făcut. Pentru a prepara plăcinta cu praz avem nevoie de următoarele ingrediente pentru aluat: 500 gr făină, 250 ml apă, 35 ml ulei, 5 gr sare. Pentru umplutură ne trebuie 500 gr praz curăţat, 250 gr brânză, două oup, sare după gust şi piper. 
Aluatul se prepară din toate ingredientele, după care se lasă 30 de minute. Umplutar se prepară în felul următor: prazul spălat se taie în felli de 2 cm şi se aşează într-o oală lată cu puţină apă şi ulei, sare şi piper. Fierb la un foc mic cu capac până se înmoaie, după care se adaugă brânza şi ouale. Se întind trei foi pe mărimea tăvii unse, iar între ele se adaugă umplura. Foile trebuie să fie unse cu ulei de floarea soarelui. Se pune în cuptorul preîncălzit pentru 10 minute la o temperatură de 250 de grade. 
 

Beneficiile prazului

 
Prazul este utilizat atât în stare crudă în salate, cât şi la gătit. Partea comestibilă este porţiunea albă a plantei, dar şi frunzele. Prazul este  foarte bogat în apă, care se regăseşte în proporţie de 90%, dar şi în vitamina A, C, E, K şi câteva vitamine din grupul B. De asemenea, în praz mai regăsim fier, sodiu, acid fosforic, siliciu, calciu, sulf, potasiu şi magneziu. 
 
Prazul este indicat a fi consumat de către oricine, dar îndeosebi de persoanele care ţin o dietă de slăbit, cele care suferă de reumatism, anemie, artrită, cele care au depistat valori mari ale colesterolului în sânge, persoanele care suferă de constipaţie sau care îşi doresc pur şi simplu întărirea sistemului imunitar. Prazul este foarte util în îndepărtarea paraziţilor intestinali şi poate fi utilizat şi pentru îngrijirea părului. Prazul este unul din alimentele care îndepărtează colesterolul într-un mod foarte eficient. Frunza de praz, eficientă în arteroscleroză şi ateroscleroză, deoarece conţine o mulţime de compuşi sulfuraţi care distrug grăsimile de sub piele. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: