Lipsa odihnei declanşează probleme de sănătate. Medic: „Somnul ajută creierul să funcţioneze corect“

Lipsa odihnei declanşează probleme de sănătate. Medic: „Somnul ajută creierul să funcţioneze corect“

Somnul este foarte important pentru sănătatea organismului                                            FOTO Shutterstock

Timpul în care corpul se află în repaus, precum şi calitatea somnului, sunt două caracteristici foarte importante ce pot să influenţeze sănătatea.

Ştiri pe aceeaşi temă

Dr. Cristina Cornoiu, medic specialist medicină de familie -Cabinet Planificare familială - Spitalul Judeţean de Urgenţă Târgu-Jiu, explică pentru „Adevărul“ faptul că somnul ajută creierul să funcţioneze corect şi este esenţial pentru calitatea vieţii.
 
„Somnul este o nevoie fiziologică de bază, asemenea setei şi foamei, fără de care nu putem exista. Somnul ajută creierul să funcţioneze corect. În timp ce dormim, creierul se pregăteşte pentru a doua zi, formând noi căi cu ajutorul cărora putem să învăţăm şi să ne amintim diverse informaţii“, arată dr. Cornoiu.
 
Ea spune că somnul suficient şi odihnitor protejează sănătatea mintală şi sănătatea fizică şi creşte calitatea vieţii. În cazul copiilor şi adolescenţilor, somnul susţine şi sprijină procesul de creştere.
 
„Somnul este un proces fiziologic esenţial atât pentru om, cât şi pentru cele mai multe animale. Ajută creierul şi organismul să se dezvolte armonios şi să funcţioneze bine. Prin urmare, atunci când dormim puţin, suntem mai puţin eficienţi, suntem obosiţi şi nervoşi, facem mai multe greşeli, suntem mai puţin creativi şi ne îmbolnăvim mult mai repede“, detaliază medicul. 
 

Somnul îmbunătăţeşte capacitatea de învăţare

Studiile arată că un somn odihnitor îmbunătăţeşte şi capacitatea de învăţare. „Fie că învăţăm matematică, sau cum să cântăm la pian, cum să jucăm fotbal sau volei, sau cum să conducem o maşină, somnul îmbunătăţeşte procesul de învăţare şi abilităţile de rezolvare a problemelor. De asemenea, somnul ne ajută să ne concentrăm mai bine şi să fim mai creativi“, afirmă medicul Cristina Cornoiu.
 

Necesarul de somn

 
Cei mai mulţi oameni au nevoie, în medie, de aproximativ opt ore de somn odihnitor. „Important este să aflăm cantitatea de somn necesară propriului organism şi apoi să încercăm să atingem acel număr de ore. Ca regulă generală, dacă ne trezim obosiţi şi simţim pe parcursul zilei o nevoie puternică de a dormi, este evident că nu dormim suficient“, a precizat medicul.
 
Potrivit Cristinei Cornoiu, somnul odihnitor presupune:
• 10 - 11 ore la copii
• 8,5 – 9,5 ore la adolescenţi
• 7-9 ore la adulţi
 

Factori care influenţează somnul

 
„Cantitatea şi calitatea somnului este influenţată de mai mulţi factori, printre care se numără şi diferite afecţiuni medicale, precum apneea în somn, caracterizată prin întreruperea respiraţiei în mod repetat, în timp ce persoana doarme. Cu toate acestea, de cele mai multe ori, nu reuşim să ne odihnim din cauza obiceiurilor proaste“, a mai transmis medicul Cristina Cornoiu.
 
Medicul de la spitalul din Târgu Jiu mai precizează că un organism odihnit este mult mai puternic şi se poate apăra mai bine de infecţii şi răceli. De asemenea, studiile au arătat că persoanele care dorm mai puţin de 7 ore pe noapte tind să crească mai mult în greutate şi au un risc mai mare de obezitate.
 
„Deprivarea cronică de somn poate duce la tulburări de dispoziţie pe termen lung, cum ar fi depresia şi anxietatea. Cercetările au demonstrat că multe dintre persoanele care suferă de anxietate şi depresie dorm mai puţin de 6 ore pe noapte. Oamenii de ştiinţă au constatat că persoanele care dorm, de obicei, mai puţin de 5 ore pe noapte au un risc crescut de a dezvolta diabet zaharat. Lipsa somnului profund schimbă modul în care organismul produce glucoza. Lipsa somnului pe perioade lungi de timp este asociată cu un nivel crescut al tensiunii arteriale, ritm cardiac crescut şi niveluri mai ridicate ale anumitor substanţe chimice care cresc riscul de inflamaţie. Somnul insuficient pe perioade lungi de timp poate conduce la probleme de fertilitate, prin reducerea secreţiei de hormoni de reproducere“, precizează doctoriţa.
 
„În timp ce dormim, creierul procesează şi consolidează experienţele din ziua respectivă. Dacă nu dormim suficient, acele experienţe nu vor putea fi stocate şi transformate în amintiri, aşa cum se întâmplă în mod normal“, a adăugat medicul Cristina Cornoiu.
 
Vă recomandăm să citiţi şi: 
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările