Pilot român cu experienţă uriaşă, despre prăbuşirile aeronavelor Boeing 737 MAX: „Nimeni nu e nebun să dea drumul la un avion cu probleme“

Pilot român cu experienţă uriaşă, despre prăbuşirile aeronavelor Boeing 737 MAX: „Nimeni nu e nebun să dea drumul la un avion cu probleme“

Boeing 737 Max FOTO EPA-EFE

Un pilot român de avion a comentat pentru "Adevărul" posibilele cauze ale prăbuşirii celor două aeronave Boeing, evenimente tragice care au stârnit un val de controverse pe plan mondial.

Aeronavele de tip Boeing 737 MAX 8 şi MAX 9 au restricţii de a se ridica de la sol în mai multe ţări din lume, din cauza celor două tragedii aviatice produse recent în Indonezia şi Etiopia. Specialiştii în domeniu aşteaptă încă un raport clar asupra acester accidente aviatice.

Cezar Osiceanu, pilot român, spune că avionul 737 Boeing Max (seriile 700, 800, 900) este cel mai bun de pe piaţa mondială în acest moment.

„În acest moment problemele nu sunt clar evidenţiate. Există un raport întocmit după prima problemă majoră, prăbuşirea avionului în Indonezia. Acolo a fost un lanţ de greşeli şi lipsuri care în timp au fost remediate. În acest moment, nu avem, din nefericire, nicio dată clară şi certă cu privire la cauzele care au dus la prăbuşirea acestui avion”, spune Cezar Osiceanu.
 
Ca măsură de prevedere, atunci când apar astfel de evenimente, companiile aeriere ţin la sol avioanele până se află ce se întâmplă. Operatorii din toată lumea care au cumpărat astfel de aeronave de la firma Boeing, şi care acum le ţin la sol, au început să ceară despăgubiri pentru pierderile suferite. Operatorul naţional aviatic din Norvegia este primul care a făcut un astfel de demers.    
 
„Acest avion 737 Boeing Max, seriile 700, 800, 900, sunt cele mai bune în acest moment ca performanţe pe segmentul avioanelor de mediu curier. Avionul rămâne, în continuare, cel mai sigur mijloc de transport. Lumea e puţin confuză cu privire la aceste evenimente, dar trebuie să ştie că până şi familia pilotului şef de la Boeing zboară cu avionul respectiv, deci nimeni nu e nebun să dea drumul la un avion cu probleme”, mai spune Cezar Osiceanu. 
 
FOTO: Cezar Osiceanu
 
Detaliile tehnice ale tragediei din Indonezia
 
„Nu putem vorbi sigur, în momentul de faţă, decât despre avionul care s-a prăbuşit în Indonezia. Despre avionul de la Etiopia Airlines nu avem nicio informaţie certă. Există o problemă pentru că avionul a fost echipat cu un sistem care să ajute pilotul în momentul în care el ajunge la o altitudine neobişnuită, în sensul că avionul urcă peste o limită unde viteza scade şi, automat, avionul trebuie să îşi corecteze altitudinea respectivă. Pilotul are la dispoziţie o serie de sisteme care îl ajută în acest sens şi trimerul - un mecanism electric ce funcţionează automat sau manual în scopul compensării acestor eforturi - intervine la acest model MAX, în momentul în care detectorul de unghi de atac sesizează că s-a apropiat de o limită sau a intrat în limita repsectivă”, explică pilotul.

Acest dispozitiv intervine, practic, peste pilot şi îi anulează comenzile. „În Indonezia s-a constat că firma Boeing nu a reuşit să trimită în termen rezonabil, odată cu introducerea avionului în circulaţie, o serie de amendamente care să anunţe piloţii despre faptul că acest mecanism de auto-trimerare funcţionează singur un interval foarte mare de timp. 

Subiectul avioanelor Boeing ne interesează şi pe noi, românii, pentru că TAROM are de gând să achiziţioneze cinci astfel de aeronave Boeing737 MAX 8, pentru a înlocui vechile modele din seria 300, a anunţat Ministerul Transporturilor anul trecut. Cele cinci aeronave ar urma să intre în flota TAROM până în 2023. Cele cinci avioane ar avea un preţ de listă total de circa 585 de milioane de euro. 
 
În urma accidentului tragic al zborului ET302 al companiei Ethiopian Airlines în care a fost implicat un Boeing 737 MAX 8, Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei (EASA) ia toate măsurile necesare pentru a asigura siguranţa pasagerilor, suspendând zborurile cu acest model în toată Europa.
 
Cine este Cezar Osiceanu
 
Cezar Osiceanu are 55 de ani. Pilotează încă de la vârsta de 16 ani şi are 12.000 de zbor. A zburat în toată cariera cu 12 modele de avioane, dar nu şi cu cel despre care se face vorbire. Ocupă poziţia a doua ca vechime neîntreruptă în compania Tarom, dintre piloţii angajaţi.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: