Industria aviaţiei, în lockdown din cauza COVID. Traficul aerian a scăzut la doar la 10% faţă de valorile din 2019

Industria aviaţiei, în lockdown din cauza COVID. Traficul aerian a scăzut la doar la 10% faţă de valorile din 2019

Foto: travelobiz.com

Pandemia de COVID-19 a lovit sub centură industria aviatică, la nivel mondial, după ce ani la rând a cunoscut o dezvoltare incredibilă. S-a ajuns ca, în 2019, companiile să opereze până la 100.000 de zboruri în 24 de ore.

Ştiri pe aceeaşi temă

În Europa, zborurile sunt la 10% din numărul total din 2019, iar companiile abia se menţin pe linia de plutire, pentru a putea plăti salariile angajaţilor. Se vorbeşte chiar de un lockdown total în perioada următoare. 
 
Cezar Osiceanu, pilot la Tarom şi fost lider de sindicat, spune că, practic, în momentul de faţă, numărul zborurilor a scăzut, faţă de anul trecut, de la 100.000 de deplasări pe zi, în 2019, la doar 10% din această valore, în anul Covid.
 

Industria aviaţiei, la pământ

„Problema Covidului trebuie înţeleasă ca o problemă a societăţii, ajunsă într-un moment de răscruce care implică o acţiune negativă asupra întregii aviaţii. poate circula pe anumite direcţii, pasagerul care este restricţionat să circule pe Plecând de la pasagerul care nu mai anumite direcţii, statul care închide anumite direcţii de operare, companiile care nu mai pot executa zborurile pe rutele stabilite, în orarele prestabilite şi trebuie să dea banii înapoi pasagerilor care şi-au achitat din timp biletele”, spune Cezar Osiceanu.
 
FOTO Cezar Osiceanu În altă ordine de idei, industria constructoare de avioane este în pragul falimentului.
 
„Pandemia a ucis avioanele de mare capacitate, cum ar fi Airbus 380 şi bătrânul Boeing 747, care, fiind avioane în patru motoare, cu consum mare de combustibil, au fost victime sigure. Dintr-o dată, statele închizând uşile pasagerilor, avioanele nu au mai putut fi umplute cu sute de pasageri. Asta, în condiţiile în care Agenţia Internaţională IATA (IATA (International Air Transport Association) arată că riscul de îmbolnăvire a fost fantasticde mic. Mai multe şanse ai să te lovească trăznetul decât să te îmbolnăveşti de Covid în avion”, explică pilotul. 
 

Lockdown în Europa

Oprirea la sol a tututor aeronavelor nu este un scenariul fictiv. Măsura ar urma să între în vigoare la începutul lunii decembrie.

„Este o măsură pe care guvernanţii UE vor să o ia, tocmai pentru că vârful epidemiei este estimat a fi undeva în zona 1-10 decembrie. Probabil că din cauza asta guvernanţii noştri se grăbesc să facă alegerile. Covidul ne-a arătat cât costă petrolul cu adevărat. Am avut în luna iunie preţ negativ la petrol. Asta înseamnă că dacă eu aveam un vapor de transport şi voiam şi iau un milion de barili de combustibil pentru aviaţie, arabii mi-l dădeau pe degeaba şi, pe deasupra, îmi dădeau ei bani. A fost o mare problemă”, arată el.
 
FOTO: Eurocontrol
 
Aviaţia României bineînţeles că nu putea face notă discordantă şi este şi ea la pământ în acest moment. 
 
„Sunt două companii româneşti, una de stat şi una privată care au solicitat ajutor de stat. Sunt rei ajutoare de stat care au fost acordate de Guvernul României: unul pentru restructurare, unul pentru Covid şi unul de salvare, care este cel mai substanţial. Ajutorul de Covid este un ajutor pe care l-au primit toate companiile din Europa pentru a suplini pierderile, pentru că nu mai pasageri, bani etc. Ajutorul a fost oferit cu scopuri clar definite. Ceea ce trebuie să înţelegem este că ajutorul de restructurare/salvare este un ajutor pe care îl garantează statul, dar pe care nu îl acordă statul, ci băncile private”, adaugă Osiceanu.
 
FOTO: Eurocontrol
 
Fostul lider de sindicat vorbeşte despre o privatizare mascată a marilor companii, cu girul Guvernului.
 
„A fost o ordonanţă dată de Guvernul Orban, potrivit căreia toate companiile mari pot vinde acţiunile statului, dar nu a trecut de Parlament.  Guvernul nu s-a lăsat şi a mai dat o ordonanţă, aşteptând să intre şi ea în aprobare, care aprobă vânzarea activelor. Toate acestea sunt nişte manevre prin care se încearcă vânzarea pe bucăţi. Ăsta e riscul, ca după nişte rate neplătite, banca să îţi vândă avionul, să îţi vândă hangarul şi te lasă uşor în gaură. E o privatizare mascată”, crede pilotul. 
 

Industria aviatică are nevoie de mii de piloţi

În ciuda crizei din industrie, provocată de Covid, şi în urma căreia s-au operat concedieri masive, industria aviaţiei civile mondiale va avea nevoie, în continuare, de aproximativ 27.000 de noi piloţi, până la sfârşitul anului 2021, potrivit flightglobal.com. Cifra creşte ameţitor dacă vorbim de următoarea decadă - 264.000 de noi piloţi.
 
Estimările grupului de acţiune pentru transportul aerian sugerează că 4,8 milioane de locuri de muncă ale lucrătorilor din aviaţie sunt expuse riscului ca urmare a scăderii numărului de zboruri cu peste 75% (august 2020 comparativ cu august 2019). Impactul restricţiilor la frontieră şi al măsurilor de carantină legate de COVID-19 a închis industria aeriană, a ţinut la sol avioanele şi a dărâmat, practic, infrastructura şi capacitatea de fabricaţie a aeronavelor.
 

Vă recomandăm şi:

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările