Dieta nordică sau cea mediteraneană? Diferenţele dintre cele două bucătării şi beneficiile pe care le oferă sănătăţii

Dieta nordică sau cea mediteraneană? Diferenţele dintre cele două bucătării şi beneficiile pe care le oferă sănătăţii

FOTO: Men's Health Singapore

Spre deosebire de alte diete, cea nordică nu se referă la tăierea caloriilor sau la eliminarea carbohidraţilor. Dieta „revoluţionară” nu este chiar nou apărută. În 2004, unii dintre cei mai buni bucătari din Danemarca, Finlanda, Islanda, Norvegia şi Suedia şi-au unit forţele pentru a crea „manifestul de bucătărie nordică”.

Misiunea bucătarilor nordici a fost simplă: să creeze mese care să pună accentul pe sezonalitate, sustenabilitate şi etică, sănătate şi calitatea alimentelor. Dieta nordică nu se referă la tăierea caloriilor sau la eliminarea carbohidraţilor. În schimb, este o modalitate de a mânca ceea ce este la fel de bun pentru tine ca şi pentru mediul înconjurător, datorită concentrării sale asupra alimentelor vegetale.
 
Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) admite că dieta nordică are beneficii clare pentru sănătate şi poate ajuta la prevenirea bolilor. Deci, cum poţi să-ţi umpleţi farfuria în modul „viking”? 
 

Iată ce trebuie să ştiţi despre dieta nordică înainte de a o încerca

 
Dieta se bazează pe alimente tradiţionale pentru zona nordică a Europei şi e bogată în peşte, cereale, legume şi fructe de pădure.  
 
Bazat pe Piramida pentru Dietă a Mării Baltice, dieta nordică este un plan alimentar bazat pe plante care subliniază rădăcinoasele, varza, ciupercile şi alte produse cultivate local în ţările nordice, precum şi peştii graşi şi cerealele integrale, a precizat nutriţionista Christy Brissette pentru prevention.com.
 
FOTO: prevention.com
 
În multe privinţe, este foarte asemănătore cu dieta mediteraneană, dar există o diferenţă esenţială: dieta mediteraneană încurajează consumul de ulei de măsline şi un pahar de vin roşu zilnic, în timp ce dieta promovează uleiul de rapiţă şi permite doar alcool cu ​​moderaţie.
 

Beneficiile pentru sănătate ale regimului nordic?

 
Dieta nordică este bogată în substanţe nutritive importante pentru combaterea bolilor, deoarece subliniază alimentele şi plantele întregi. Dar, pentru mai include peşte gras şi cantităţi mici de lapte (cum ar fi iaurtul lor nativ Skyr), veţi obţine încă o doză sănătoasă de proteine necesare dezvoltării muşchilor, acizi graşi omega-3 (pentru inima şi creier) şi vitamina D (pentru oase si sistemul imunitar).
 
Dieta nordică este, de asemenea, scăzută în grăsimi saturate, sodiu şi zaharuri adăugate, spune Brissette, toate acestea fiind legate de probleme cronice de sănătate, cum ar fi obezitatea, bolile cardiovasculare şi diabetul zaharat. De fapt, un mic studiu din 2011 a constatat că dieta nordică a îmbunătăţit lipidele din sânge, sensibilitatea la insulină şi tensiunea arterială la persoanele cu colesterol uşor mărit.  
 
 
Dieta nordică ar putea fi, de asemenea, bună pentru talie, pentru că este în mod natural scăzută în calorii şi mai bogată în fibre. 
 

Cum să începeţi dieta nordică

 
În primul rând trebuie să eliminaţi alimentele nesănătoase, cum ar fi zahărul şi alimentele procesate, (cum ar fi cerealele, sifonul, produse de patiserie ambalate şi cele mai multe produse congelate). Carnea roşie şi alcoolul ar trebui să se întâlnească doar ocazional. 
 
Mic dejun: 1 ceaşcă de fulgi de ovăz, felii de mere şi 2 linguri de iaurt
 
Prânz: salată de ton (fără maioneză şi se amestecă cu ulei de rapiţă şi suc de lămâie), cu pâine de secară şi o frunză de salată verde.
 
Gustări: fructe de sezon (cum ar fi fructe de padure), o bucată de brânză de la ţară şi câteva cereale integrale.
 
Cină: somon la grătar cu legume rădăcinoase prăjite
 
În concluzie: dieta nordică este o modalitate sănătoasă de a mânca, dar nu există suficiente cercetări pentru a stabili dacă este mai bună decât dieta mediteraneană. Oricum, ambele sunt opţiuni excelente pentru un stil de viaţă sănătos.
 
Dacă aveţi o problemă medicală sau dacă pur şi simplu decideţi să începeţi să ţineţi o dietă, în primul rând ar trebui să cereţi sfatul medicului.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările