Dâmboviţa devine capitala educaţiei preşcolare: pregătiri pentru "Fiecare Copil în Grădiniţă" la nivel judeţean!

Dâmboviţa devine capitala educaţiei preşcolare: pregătiri pentru

FCG sprijină în acest an şcolar peste 2400 de copii din 11 judeţe să meargă la grădiniţă

Inspectoratul Şcolar Judeţean, Consiliul Judeţean Dâmboviţa şi Asociaţia OvidiuRo au implementat programul "Fiecare Copil în Grădiniţă" (FCG) la nivel judeţean. Întâlnirea are loc la o săptămână după ce Preşedintele României a promulgat Legea privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate.

 
Programul preia, la nivel de metodologie, mecanismul programului Fiecare Copil în Grădiniţă - tichetul social condiţionat de prezenţa la grădiniţă - pilotat în ultimii 5 ani de Asociaţia OvidiuRo în 43 de comunităţi din România. 
 
Şase dintre aceste comunităţi aparţin judeţului Dâmboviţa (Gura Şuţii, Potlogi, Cojasca, I.L. Caragiale, Măneşti şi Moroeni), unde au fost înregistrate rezultate foarte bune în anul şcolar 2014 – 2015, când numărul copiilor săraci susţinuţi să meargă la grădiniţă în cadrul programului FCG s-a triplat, de la 80 la 285 (printr-un proiect finanţat prin granturile SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România). 
 

280 DE COPII ÎN CADRUL FCG

 
În această toamnă, în Dâmboviţa, peste 280 de copii au început anul şcolar în cadrul FCG şi vin zilnic la grădiniţă, iar procesul de recrutare continuă.
 
 
,,Viziunea care a stat la baza acestui program a fost ca fiecare copil sărac din România să beneficieze de educaţie preşcolară de calitate, iar programul-pilot pe care l-am implementat anul şcolar trecut în Dâmboviţa, când numărul copiilor a crescut cu 200%, are o contribuţie esenţială în succesul pe care l-am repurtat; a demonstrat că FCG este scalabil, cu rezultate la fel de bune. Mă bucur că suntem mai aproape ca oricând de momentul în care uşa grădiniţei va fi deschisă pentru toţi copiii săraci din Dâmboviţa şi din România. Urmează etapa clarificării normelor de implementare care vor avea la bază metodologia Fiecare Copil în Grădiniţă - optimizată prin experienţa noastră din ultimii 5 ani - şi care, dincolo de tichetul social, angrenează o serie de intervenţii foarte importante pentru succesul programului, ca de exemplu rechizite pentru grădiniţă sau îmbrăcăminte şi încălţăminte pentru copii” a declarat Maria Gheorghiu, Cofondator Asociaţia OvidiuRo.
 
În urma promulgării legii, conform unei evaluări iniţiale a Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, 111.000 de copii din familii defavorizare vor putea beneficia de tichete sociale condiţionate de prezenţa la grădiniţă, cu un cost anual estimat al tichetelor sociale, suportat de la bugetul de stat prin cotele defalcate din TVA, de 39 de milioane de lei. 
 

TICHETE SOCIALE ŞI ALTE STIMULENTE

 
Prin intermediul acestei legi, familiile defavorizate primesc tichete sociale (în valoare de 50 de lei pe lună pentru fiecare copil de vârstă preşcolară), condiţionate de prezenţa zilnică la grădiniţă a celor mici. Stimulentul educaţional încurajează comportamentele pro-educaţie şi motivează familiile defavorizate să îşi înscrie şi să îşi aducă zilnic copiii la grădiniţă. Prin facilitarea accesului la educaţie timpurie, cei mai săraci copii au acum şanse mai mari să se înscrie la şcoală la momentul potrivit, să aibă rezultate bune şi să nu abandoneze timpuriu şcoala.
   
,,Accesul la educaţie este esenţial pentru categoriile defavorizate şi fiecare pas înainte în influenţarea politicilor şi a practicilor sociale în acest sens este o victorie extrem de valoroasă împotriva analfabetismului şi a abandonului şcolar. Fiecare Copil în Grădiniţă este un program eficient, pe care noi l-am susţinut de la început şi care a avut rezultate extraordinare în Dâmboviţa. Acum, devenind program naţional, prima mea preocupare este legată de cum vom reuşi, la nivel judeţean, cel puţin, să păstrăm calitatea şi impactul programului de până acum – iar primii paşi i-am identificat astăzi” a declarat Sorin Ion, Inspector Şcolar General Dâmboviţa.
 

 

La eveniment a fost prezentă şi Jane Thompson, expert in educaţie timpurie şi susţinător al programului FCG.
 

 
,,Nu există alt moment în procesul educaţional care poate avea un asemenea impact asupra dezvoltării capacităţilor intelectuale, sociale, emoţionale, de învăţare şi de exprimare, ca şi asupra dezvoltării răbdării şi a rezistenţei, ca educaţia timpurie. A ajuta copiii să-şi dezvolte această bază solidă cât mai devreme le poate schimba drumul în viaţă, şi, în acelaşi timp, va necesita mai puţine intervenţii ulterioare” a declarat Jane Thompson.
 
Proiectul de lege privind stimularea participării în învăţământul preşcolar a copiilor provenind din familii defavorizate a fost votat în octombrie 2015 de plenul Camerei Deputaţilor cu 289 de voturi ,,Pentru”, 1 ,,Împotrivă” şi 5 ,,Abţineri”. Senatul a votat legea în iunie 2015 cu o majoritate la fel de clară: 117 voturi ,,Pentru”, 2 ,,Abţineri” şi nici unul ,,Împotrivă”. 
 
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările