Ce se întâmplă cu producţia „Monstrului“ de la Moreni: sindicaliştii acuză statul că „joacă la două capete“ cu doi competitori

Ce se întâmplă cu producţia „Monstrului“ de la Moreni: sindicaliştii acuză statul că „joacă la două capete“ cu doi competitori

TBT 8X8. FOTO George Enache

Ministrul Apărării, Adrian Ţuţuianu, spune că alianţa dintre Automecanica Moreni şi nemţii de la Rheinmetall este benefică pentru construcţia transportorului blindat 8x8, iar sindicaliştii spun altceva. În tot acest timp, statul negociază producţia de transportoare şi cu General Dynamics European Land Systems, firma americană ce produce transportoarele Mowag Piranha.

În luna iunie, uzina Moreni şi Rheinmetall au înfiinţat societatea mixtă româno-germană "Romanian Military Vehicle Systems", iar premierul Tudose califica parteneriatul romano-german drept un "proiect strategic". 
 
"Transportorul blindat pentru trupe 8x8 figurează pe lista celor opt programe strategice asumate de către Armată drept programe majore de înzestrare. Pentru M.Ap.N. achiziţia, realizarea şi producerea în România a transportorului blindat pentru trupe reprezintă un interes esenţial de securitate, în sensul asigurării securităţii aprovizionării şi mentenantei echipamentului pe întregul ciclu de viaţă", a transmis MApN într-un comunicat de presă.
 
Ministrul Apărării, Adrian Ţuţuianu, a declarat în schimb că parteneriatul cu General Dynamics ar viza Uzina Mecanică Bucureşti. Parlamentul a aprobat planul MApN de a cumpăra, iniţial, 94 de transportoare blindate dintr-un total de 657. Guvernul ar vrea ca acestea să fie Piranha.
 

Parteneriatul parafat cu Rheinmetall

 
Înţelegerea cu nemţii de la Rheinmetall vizează producţia unui număr de 600-700 de blindate 8X8, necesarul forţelor terestre. În lipsa unei comenzi clare din partea Ministerului, sindicaliştii sunt sceptici cu privire la salvarea Automecanicii.
 
“Colaborarea cu Rheinmetall nu e de folos pentru Automecanica Moreni. Automecanica Moreni poate fi salvată numai prin decizii ferme ale MApN. Restul sunt poveşti. Este obligatoriu să facem lobi pe toate fronturile în contextul unei presiuni externe de a impune armament din industria lor. În cazul unei agresiuni străine vom fi vânduţi la tarabă de cei care spun ca ne apară în interesul lor”, crede Constantin Bucuroiu, liderul de sindicat de la Automecanica Moreni.
 
 
Chiar şi-aşa, ministrul Apărării, Adrian Ţuţuianu, a declarat într-o conferinţă de presă susţinută, recent, la Târgovişte, că această colaborare va rămâne în picioare, împotriva opoziţiei sindicale.
 
"Cu Rheinmetall am purtat discuţii aplicate legate de condiţiile financiare, pentru că ceea ce ne-au cerut ei a fost departe de ceea ce şi-a propus Ministerul Apărării şi Ministerul Economiei. Avem o nouă rundă de negocieri. Dacă definitivăm aceste negocieri, în condiţii care să fie corecte pentru statul român, proiectul se va mişca foarte repede. De asemenea, nu cred că Moreniul are vreo şansă cu actualul management”, a declarat ministrul Apărării, Adrian Ţuţuianu.
 

Cum am fi putut avea unul dintre cele mai bune transportoare din Europa 

 
"Lucrurile sunt foarte confuze în momentul de faţă. Dacă se continua acel program al lui Gabriel Oprea, fostul ministru al Apărării, şi s-ar fi acordat cele 6 milioane de euro se făceau trei demonstratoare şi astăzi am fi avut unul dintre cele mai bune transportoare din Europa pe conceptul cerut de armată şi pe creaţia Agenţiei de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare (ACTTM). E clar că cineva nu a vrut. Nimeni nu a vrut să facem în România aşa ceva", crede liderul de sindicat de la Moreni.
 
Acesta nu vede cu ochi buni negocierea la două capete a statului. 
 
"Rheinmetall a venit cu o condiţionare de a începe treaba ca statul român să le plătească în avans 420 de milioane de euro. Am văzut că mulţi comentează că la Moreni se va face transportorul. Pe partea cealaltă vin alţii şi spun că americanii de la Piranha intră la UMB. Nu ştiu ce va ieşi, dar nu este nimic ortodox în aceste lucruri. De doi ani de zile ne chinuim să înfiinţăm această firmă mixtă. M-aş bucura să meargă această afacere, să văd o firmă nemţească făcând treabă bună la Moreni. Am impresia că toată lumea vrea să ne fenteze. În România se vrea să facem doar un retuş de vopsea şi etichete şi banii vor pleca tot afară. Eu aşa simt. Acum se discută la Ministerul Economiei plata unei sume de 50 de milioane de euro şi Rheinmetall 50 de milioane pentru a face proiectul ăsta. De ce nu a dat la Automecanica cele 6 milioane de euro şi îşi căuta ea parteneri pentru Drivelnad, pentru cutia de viteze. La carcasă s-a dovedit că are protecţie 4. Cu 6 milioane de euro noi aveam în curtea Automecanicii unul dintre cele mai bune transportoare din Europa", se întreabă Bucuroiu.
 
La Automecanica mai sunt în prezent doar 300 de angajaţi. Salariul unui inginer se ridică la 1.600-1.700 de lei pe lună.
 

Societate mixtă

 
Uzina Automecanică Moreni şi producătorul german Rheinmetall Landsysteme - companie germană constructoare de vehicule şi echipamente militare - au semnat, în noiembrie 2016 acordul pentru înfiinţarea socităţii cu capital mixt româno-german Romanian Military Vehicle Systems prin care se vor construi vehicule blindate 8X8.
 
"Monstrul“ de la Moreni - TBT 8x8 - este al treilea cel mai sigur blindat din lume, spun sindicaliştii. TBT 8X8 poate atinge o viteză maximă de 100-120 km/h, are o rază de acţiune de 700-900 km şi nivel de protecţie 3b. La nevoie, carcasa poate fi îmbunătăţită, asigurând un grad sporit de siguranţă de 4 sau chiar 5b. Este capabil să asigure protecţie în cazul unor arme chimice sau nucleare şi poate permite îmbarcarea echipajului şi din mers. Are o capacitate de 12 persoane, cu tot cu şofer şi un motor diesel de 420 cai putere. TBT are aproape 8 metri lungime şi 2.4 metri lăţime.

 
Rheinmetall AG este un holding integrat, înfiinţat în 1889, cu sediul în Düsseldorf-Germania. Grupul listat public este lider de piaţă în domeniile mobilităţii ecologice şi tehnologiei de securitate. În 2016, cei 23.000 de angajaţi ai holdingului au generat vânzări anuale de peste 5,6 mld.euro. Rheinmetall AG are două divizii: Rheinmetall Defense şi Rheinmetall Automotive. Sectorul de apărare al grupului, Rheinmetall Defense este cel mai important furnizor de tehnologie militară din Europa.
 
Uzina Automecanică Moreni, fondată în 1968, este singura fabrică din România care produce transportoare blindate pe roţi. UAM a realizat în 40 de ani peste 15 000 de produse, majoritatea pentru export. Produsele UAM au fost utilizate în numeroase misiuni de securitate, stabilitate sau de menţinere a păcii, în diferite teatre de operaţiuni. Din 2001, fabrica este o filială a Companiei Naţionale ROMARM.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: