Prostia omenească pe zeci de milioane de euro: şosea de centură construită în România pe un teren bun pentru plantat flori, nu pentru trafic greu

Prostia omenească pe zeci de milioane de euro: şosea de centură construită în România pe un teren bun pentru plantat flori, nu pentru trafic greu

Şoseaua de centură a municipiului Suceava nu poate fi finalizată deoarece a fost proiectată pe un teren format din pământ de flori. FOTO: Dănuţ Zuzeac

Cele două tronsoane ale şoselei de centură a municipiului Suceava nu pot fi terminate şi date spre folosinţă traficului rutier, deoarece, chiar dacă iniţial s-a făcut un studiu de fezabilitate costisitor, s-a decoperit în timpul lucrărilor că pământul pe care trebuia să fie construite este unui neconform, calcaros, vegetal, nisipos, mult mai util ca pământ pentru flori decât pentru construirea unui drum destinat traficului greu şi foarte greu.

Ştiri pe aceeaşi temă

Lucrările la cele două tronsoane nefinalizate ale şoselei de centură a municipiului Suceava au fost abandonate de câteva luni, după ce au fost descoperite unele probleme la fundaţie. În 2007, sucevenii au fost anunţaţi că municipiul lor va avea o rută ocolitoare, menită se devieze traficul greu prin comunele Pătrăuţi, Moara şi Şcheia. Studiul de fezabilitate a fost realizat de firma Consitrans SRL Bucureşti pentru o şosea de 13,173 de kilometri, valoare acestui studiu ajungând la aproape 100.000 de euro, din fonduri guvernamentale. Licitaţia a fost organizată, în 2007, de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) şi a fost câştigată de Construcţii Feroviare (SCCF) - Grup Colas SA Iaşi, care s-a angajat să construiască şoseaua petru 131.153.401 lei, fără TVA, angajându-se că va finaliza lucrarea în 36 de luni.

Lucrările au început în 2009 şi, în tot acest timp, s-au făcut modificări de proiect, astfel că lungimea rutei ocolitoare a coborât la 12,4 kilometri, faţă de 13,17 cât era în proiectul iniţial şi s-au mai operat unele modificări în legătură cu intersecţii şi poduri, dar şi cu consolidări ale terenului. Au rămas incluse în proiect lucrări complexe: două pasaje de cale ferată, 12 poduri şi patru viaducte.

Lucrări amânate cu anii

În ianuarie 2011, se estima o durată maximă a lucrărilor de 36 de luni, cu toate că, oficial, la acea vreme se discuta de terminarea lucrărilor spre finele lui 2012 sau mijlocul lui 2013. Anul 2011 a fost singurul în care s-a lucrat din plin, 2012 a fost un an pierdut în mare măsură, la fel şi 2013, când s-au făcut şi mai puţine lucrări. Prin urmare, nici pomeneală ca în ianuarie 2014 să se termine lucrarea. La jumătatea anului trecut încă erau dezbateri dacă se reziliază sau nu contractul cu firma ieşeană, acest lucru producându-se abia în septembrie 2014. Imediat, CNADNR a preluat lucrările, continuându-le prin forţe proprii şi, în martie 2015, a fost deschis traficului rutier pe primul tronson al şoselei de centură, circa 5,5 kilometri, de la Pătrăuţi până la Zidul Morţii, în comuna Şcheia. Din acel moment, pe celelalte tronsoane, de la Şcheia până la Moara, la ieşirea din Suceava spre Fălticeni, pe circa şapte kilometri, nu s-a mai făcut nimic.

Din cauza terenului neconform pe care s-a planificat construirea şoselei de centură a Sucevei, proiectul nu a putut fi finalizat, existând riscul ca în timp să apară tasări sau cedări ale malurilor de pământ.

„Pe tronsoanele neterminate, în urma expertizei şi a studiilor geo, s-a constatat că este un pământ neconform, un pământ vegetal, calcaros, ceea ce conduce la faptul că, în timp, nu va putea suporta sarcinile din traficul greu şi foarte greu. Noi putem folosi şi pământuri din categorii inferioare, dar trebuie să intervenim asupra lor şi să le consolidăm. În aceste condiţii, vom încerca să consolidăm terenul cel puţin în dreptul celor 11 viaducte şi poduri, 40 – 50 de metri de o parte şi de alta, să etanşeizăm taluzul, astfel încât să nu pătrundă apa în terenul de fundare. În zona celor două tronsoane nefinalizate sunt cele mai mari solicitări, de la Zidul Morţii până la intersecţia cu DN2, la ieşirea spre Fălticeni”, a explicat Ovidiu Laicu, şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri din România (CNADNR).

Acesta a mai precizat că expertiza tehnică a fost realizată pentru a se stabili ce mai este de executat şi ce s-a degradat din ceea ce s-a făcut până în prezent, deoarece lucrarea nu a fost conservată. Licitaţia pentru consolidarea şi finalizarea celor două tronsoane ale şoselei de centură a municipiului Suceava este în desfăşurare. Ovidiu Laicu a mai precizat că doreşte ca această consolidarea să fie realizată în această iarnă, iar începând cu lunile martie – aprilie 2016 să fie redeschis şantierul pentru ca ruta ocolitoare a Sucevei să fie terminată într-o perioadă de maxim trei luni. Toate acestea vor fi realizate din garanţia de execuţie a lucrării, care este de peste cinci milioane de euro.

Preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Cătălin Nechifor, a declarat că „este o prostie să bagi bani în ceva ce nu are o fundaţie corectă”. Acesta a mai arătat că la ruta ocolitoare a municipiului Suceava s-a cheltuit undeva la 6,2 milioane de euro pe kilometru de şosea.

 

Șoseaua de centură a municipiului Suceava nu poate fi finalizată deoarece a fost proiectată pe un teren format din pământ de flori. FOTO: Dănuț Zuzeac

Imagini din aceeasi galerie
  • Șoseaua de centură a municipiului Suceava nu poate fi finalizată deoarece a fost proiectată pe un teren format din pământ de flori. FOTO: Dănuț Zuzeac
  • Șoseaua de centură a municipiului Suceava nu poate fi finalizată deoarece a fost proiectată pe un teren format din pământ de flori. FOTO: Dănuț Zuzeac
  • Șoseaua de centură a municipiului Suceava nu poate fi finalizată deoarece a fost proiectată pe un teren format din pământ de flori. FOTO: Dănuț Zuzeac
  • Șoseaua de centură a municipiului Suceava nu poate fi finalizată deoarece a fost proiectată pe un teren format din pământ de flori. FOTO: Dănuț Zuzeac
  • Șoseaua de centură a municipiului Suceava nu poate fi finalizată deoarece a fost proiectată pe un teren format din pământ de flori. FOTO: Dănuț Zuzeac
  • Șoseaua de centură a municipiului Suceava nu poate fi finalizată deoarece a fost proiectată pe un teren format din pământ de flori. FOTO: Dănuț Zuzeac
  • Șoseaua de centură a municipiului Suceava nu poate fi finalizată deoarece a fost proiectată pe un teren format din pământ de flori. FOTO: Dănuț Zuzeac
  • Șoseaua de centură a municipiului Suceava nu poate fi finalizată deoarece a fost proiectată pe un teren format din pământ de flori. FOTO: Dănuț Zuzeac
  • Șoseaua de centură a municipiului Suceava nu poate fi finalizată deoarece a fost proiectată pe un teren format din pământ de flori. FOTO: Dănuț Zuzeac
  • Șoseaua de centură a municipiului Suceava nu poate fi finalizată deoarece a fost proiectată pe un teren format din pământ de flori. FOTO: Dănuț Zuzeac
  • Șoseaua de centură a municipiului Suceava nu poate fi finalizată deoarece a fost proiectată pe un teren format din pământ de flori. FOTO: Dănuț Zuzeac
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările