Misterul centurii oraşului Suceava: după 10 ani de aşteptare autorităţile se contrazic în legătură cu banii primiţi. Şoseaua încă nu e gata

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şoseaua de centură a Sucevei nu va fi finalizată la un deceniu de la începerea lucrărilor. FOTO Dănuţ Zuzeac
Şoseaua de centură a Sucevei nu va fi finalizată la un deceniu de la începerea lucrărilor. FOTO Dănuţ Zuzeac

Cei de la CJ Suceava susţin că nu există fonduri pentru finalizarea şoselei de centură începută în urmă cu un deceniu, în timp ce reprezentanţii PSD Suceava arată că pentru 2018 a fost alocată suma de 75 de milioane de lei. CNAIR a ţinut să precizeze că până în prezent nu au primit niciun fel de răspuns cu privire la cererea lor de finanţare pentru acest proiect.

Reprezentanţii Consiliului Judeţean (CJ) Suceava susţin că pentru anul 2018 nu au fost alocate fonduri pentru continuarea lucrărilor la ruta ocolitoare a muncipiului Suceava, realizată în proporţie de mai bine de 80%, însă abandonată de cei de la CNAIR.

La anul se împlinesc zece ani de la începerea lucrărilor, însă cei de la CJ Suceava nu au nici cea mai mică speranţă ca acest drum să fie finalizat în 2018. Pe de altă parte, reprezentanţii PSD Suceava susţin că pentru şoseaua de centură a municipiului Suceava a fost alocată pentru anul viitor suma de 75 de milioane de lei, bani care ar fi necesari pentru terminarea rutei ocolitoare a oraşului.

Cei de la CNAIR au arătat că pentru 2017, Ministerul Transporturilor a respins proiectul vizând continuarea lucrărilor, iar pentru anul 2018 lucrările rămase de executat au fost propuse pentru finanţare, deocamdată nefiind transmis un răspuns.

„Am avut şi o discuţie cu un secretar de stat din minister, solicitând să se revină asupra previziunilor din Proiectul de Buget pe 2018, să se găsească o soluţie pentru ca şoseaua de centură a municipiului Suceava să fie finalizată în anul Centenar 2018”, a declarat preşedintele CJ Suceava, Gheorghe Flutur.

Cei din conducerea PSD Suceava ţin să-l contrazică pe preşedintele CJ Suceava şi susţin că pentru anul 2018 este alocată suma de 75 de milioane de lei pentru finalizarea rutei ocolitoare a municipiului Suceva.

„Pentru anul 2018, pentru finalizarea acestei lucrări au fost alocaţi 75 de milioane de lei”, se arată într-un comunicat al PSD Suceava.

Reprezentanţii CNAIR au precizat că proiectul „Construcţia variantei de ocolire Suceava” – Faza 2 a fost considerat eligibil pentru perioada 2014 – 2020  a Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM). Cererea ed finanţarea pentru faza a II-a a fost transmisă către AM POIM la data de 5 aprilie 2017 şi s-a aflat în evaluare până la data de 17 august 2017. Proiectul a fost introdus ca anexă la legea bugetului de stat cu sursa de finanţarea Bugetul de Stat prin Bugetul Ministerului Transporturilor. La data de de 17 august a acestui an, CNAIR a fost fost informată de Ministerul Transportului că cererea de finanţare aferentă proiectului a fost respinsă.

În aceste condiţii, varianta de ocolire a municipiului Suceava a rămas fără finanţare în 2017, cei de la CNAIR propunând să primească finanţare pentru anul 2018. Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi a demarat procedura de licitaţie deschisă pentru contractarea lucrărilor de execuţie, anunţul de participare fiind în procedură de verificare şi validare.

În luna octombrie 2017, documentaţia de atriburie a fost promovată în Sistemul Electronic al Achiziţiilor Publice (SEAP) urmând să fie revizuită şi actualizată în funcţie de solicitările Agenţiei Naţionale de Achiziţii Publice (ANAP). Termenele pentru deschiderea ofertelor vor putea fi avansate doar pentru validarea documentaţiei în SEAP şi obţinerea finanţării pentru anul 2018. Deocamdată, CNAIR nu a primit un răspuns cu privire la finanţarea primită în ceea ce priveşte finalizarea şoselei de centură a municipiului Suceava.

În 2007, sucevenii au fost anunţaţi că municipiul lor va avea o rută ocolitoare, menită se devieze traficul greu prin comunele Pătrăuţi, Moara şi Şcheia. Studiul de fezabilitate a fost realizat de firma Consitrans SRL Bucureşti pentru o şosea de 13,173 de kilometri, iar licitaţia a fost organizată, în 2007, de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) şi a fost câştigată de Construcţii Feroviare (SCCF) – Grup Colas SA Iaşi, care s-a angajat să construiască şoseaua pentru 131.153.401 lei, fără TVA, angajându-se că va finaliza lucrarea în 36 de luni. Investiţia chiar a depăşit suma de 360 de milioane de lei, fără însă ca şoseaua de centură să fie terminată.

Un tronson a fost dat spre folosinţă fără ca lucrările să fie recepţionate de CNADNR

Lucrările au început în 2009 şi, în tot acest timp, s-au făcut modificări de proiect, astfel că lungimea rutei ocolitoare a coborât la 12,4 kilometri, faţă de 13,17 km, cât era în proiectul iniţial şi s-au mai operat unele modificări în legătură cu intersecţii şi poduri, dar şi cu consolidări ale terenului. Au rămas incluse în proiect lucrări complexe: două pasaje de cale ferată, 12 poduri şi patru viaducte.

În ianuarie 2011, se estima o durată maximă a lucrărilor de 36 de luni, cu toate că, oficial, la acea vreme se discuta de terminarea lucrărilor spre finele lui 2012 sau mijlocul lui 2013. Anul 2011 a fost singurul în care s-a lucrat din plin, 2012 a fost un an pierdut în mare măsură, la fel şi 2013, când s-au făcut şi mai puţine lucrări. Prin urmare, nici pomeneală ca în ianuarie 2014 să se termine lucrarea. La jumătatea anului 2014 încă erau dezbateri dacă se reziliază sau nu contractul cu firma ieşeană, acest lucru producându-se abia în septembrie.

Imediat, CNADNR a preluat lucrările, continuându-le prin forţe proprii şi, în martie 2015, au fost deschişi traficului rutier, pe al treilea tronson al şoselei de centură, circa 5,5 kilometri, de la Pătrăuţi până la Zidul Morţii, în comuna Şcheia. Din acel moment, pe celelalte tronsoane, de la Şcheia până la Moara, la ieşirea din Suceava spre Fălticeni, pe circa şapte kilometri, nu s-a mai făcut nimic.

Din cauza terenului neconform pe care s-a planificat construirea şoselei de centură a Sucevei, proiectul nu a putut fi finalizat, existând riscul ca în timp să apară tasări sau cedări ale malurilor de pământ.

„Pe tronsoanele neterminate, în urma expertizei şi a studiilor geo, s-a constatat că este un pământ neconform, un pământ vegetal, calcaros, ceea ce conduce la faptul că, în timp, nu va putea suporta sarcinile din traficul greu şi foarte greu. Noi putem folosi şi pământuri din categorii inferioare, dar trebuie să intervenim asupra lor şi să le consolidăm. În aceste condiţii, vom încerca să consolidăm terenul cel puţin în dreptul celor 11 viaducte şi poduri, 40 – 50 de metri de o parte şi de alta, să etanşeizăm taluzul, astfel încât să nu pătrundă apa în terenul de fundare. În zona celor două tronsoane nefinalizate sunt cele mai mari solicitări, de la Zidul Morţii până la intersecţia cu DN2, la ieşirea spre Fălticeni”, a explicat Ovidiu Laicu, şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri din România (CNADNR).

Acesta a mai precizat că expertiza tehnică a fost realizată pentru a se stabili ce mai este de executat şi ce s-a degradat din ceea ce s-a făcut până în prezent, deoarece lucrarea nu a fost conservată. Licitaţia pentru consolidarea şi finalizarea celor două tronsoane ale şoselei de centură a municipiului Suceava este în desfăşurare. Toate acestea vor fi realizate din garanţia de execuţie a lucrării, care este de peste cinci milioane de euro.

Alte ştiri pe această temă: 

Şoseaua de centură a Sucevei nu va fi finalizată nici după mai bine de 10 ani de la începerea ei. Abia în 2020 ar putea fi terminată

Lecţie de nepăsare pe bani publici: deşi ştia că şoseaua de centură a Sucevei este construită pe „pământ de flori”, şeful CJ Suceava a ales să tacă mâlc

Şoseaua de centură a municipiului Suceava ar putea fi terminată până la sfârşitul acestei veri. Un sector din acest drum a fost construit pe pământ de flori

Suceava



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite