Gara Iţcani, marea capodoperă a arhitecturii austro-ungare, casă pentru boschetari, şobolani şi câini vagabonzi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gara Iţcani, o adevărată capodoperă arhitecturală a austriecilor, a devenit o ruină. FOTO Adevărul
Gara Iţcani, o adevărată capodoperă arhitecturală a austriecilor, a devenit o ruină. FOTO Adevărul

Gara Iţcan, din municipiul Suceava, o bijuterie arhitecturală construită în secolul al XIX-lea, sub stăpânirea austro-ungară, a ajuns o ruină. Pereţii scorojiţi, geamurile sparte şi peronul plin de crăpături fac parte dintr-un peisaj din care nu lipsesc boschetarii, câinii vagabonzi şi şobolanii.

Gara Iţcani a fost construită în anul 1871, în perioada în care satul Iţcani (actualul cartier al municipiului Suceava) făcea partea din Imperiul Austro-Ungar. Această cale ferată era folosită pentru a face legătura dintre oraşul Suceava cu celelalte centre urbane din Bucovina. În perioada 1871 – 1918, Gara Iţcani a fost gară a frontierei austriece.

Gara Iţcani este construită pe două niveluri şi a fost realizată în stilul gărilor austriece de la acea vreme, într-un autentic stil romantic, caracterizat printr-un plan dreptunghiular, bolţi pe arce de ogivă, arce şi arcade frânte la cheie, creneluri şi turnuleţe de colţ, de fractură neogotică.

După unirea Bucovinei cu România, Gara Iţcani a ajuns în posesia românilor, în perioada interbelică gara fiind trecută în nomenclatorul CFR. Perioada de glorie a Gării Iţcani a fost la mijlocul secolului trecut, când a fost renovată, în interiorul ei funcţionând chiar şi un cinematograf.

În prezent, Gara Iţcani arată deplorabil şi pe aici mai trec trenuri de călători şi mărfuri care circulă spre Iaşi, Cluj – Napoca şi Bucureşti, dar şi spre Ucraina şi Rusia. Există voci care spun că această gară va fi folosită doar pentru mărfuri, călătorii urmând a avea la dispoziţie doar Gara Burdujeni.

Gara Itcani

          Gara Iţcani, în perioada în care Bucovina făcea parte din Imperiul Austor - Ungar.                                                                 FOTO: www.vehiul-regat.blogspot.com

Chiar dacă a fost declarată monument istoric, Gara Iţcani dă impresia că stă să se dărâme. Multe dintre geamuri sunt sparte, pereţii sunt coşcoviţi, iar viitorul nu pare să fie unul roz. În luna noiembrie 2014, CFR Iaşi a anunţat că va aloca 1,2 milioane de lei pentru reparaţiile de la Gara Iţcani. Concret, muncitorii de la SC Compania de Construcţii Feroviare Câmpulung Moldovenesc au turnat doar nişte borduri şi cam atât.

Astfel, dintr-o bijuterie arhitecturală din secolul XIX, realizată de austro – ungari, doar o parte din tavan mai aminteşte de măreţia de altădată. Călătorii care ajuns în Gara Iţcani pot „admira” un peisaj format dintr-un acoperiş suţinut de nişte bârne de lemn, un peron plin de crăpături şi denivelări, o grămadă de aurolaci şi zeci de câini vagabonzi şi şobolani.

Acoperişul de tablă de pe clădirea Gării Iţcani a fost smuls pe o suprafaţă de 250 de metri pătraţi în primăvara anului 2010, în urma unui vânt puternic. Din fericire, nimeni nu a fost rănit atunci, deoarece pe peron nu era nici o persoană.

Ultimele reparaţii capitale pe care le-a suferit Gara Iţcani au fost făcute în anii 1974 – 1975. De atunci şi până în prezent, doar s-a mai reparat câte ceva pe ici pe colo. În acest condiţii, Gara Iţcani a devenit o ruină, sala de aşteptare şi mai toate spaţiile din interior fiind într-o stare avansată de degradare. 

Alte ştiri pe această temă:

Primul cazino din România stă să se dărâme. În ultimii 25 de ani, cazinoul din Vatra Dornei nu a fost supus unor lucrări de reabilitare devenind o ruină

Gara din Hunedoara a ajuns într-o stare dezastruoasă. Salvarea staţiei CFR este aşteptată de peste şase luni

Cum a ajuns o ruină conacul scriitorului Ioan Alexandru Brătescu-Voineşti. Casa era un reper naţional pentru arhitectura românească a secolului al XVII-lea 

Suceava



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite