Cum a ajuns să coste 7 milioane de euro un kilometru de şosea de centură. Construcţia a început în urmă cu 11 ani şi este în continuare neterminată

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Şoseaua de centură a Sucevei a ajuns să coste 7 milioane de euro/kilometru. FOTO Dănuţ Zuzeac
Şoseaua de centură a Sucevei a ajuns să coste 7 milioane de euro/kilometru. FOTO Dănuţ Zuzeac

Guvernul României a stabilit că şoseaua de centură a municipiului Suceava mai are nevoie de 113 milioane de lei pentru a fi terminată. Astfel, suma totală ce va fi investită în centura Sucevei ajunge la 400 de milioane de lei. Practic, un kilometru a ajuns să coste 32 de milioane de lei, adică aproximativ 7 milioane de euro.

GALERIE FOTO

În Proiectul de Hotărâre a Guvernului care vizează aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiţii „Varianta de ocolire Suceava” se arată cu obiectivul a fost realizat în proporţie de 87%. Din anul 2014 şi până în prezent, la şoseaua de centură a municipiului Suceava nu s-a mai lucrat, în tot acest timp fiind realizate expertize tehnice pentru lucrările de drum, consolidări şi poduri.

În urma acestor expertize s-a stabilit că pentru finalizarea drumului cu o lungime totală de 12,4 kilometri mai este nevoie de 113,87 de milioane de lei, valoare totală a investiţiei ajungând la 399,9 milioane de lei. La un calcul simplu putem observa că un kilometru din şoseaua de centură a Sucevei ajunge să coste 32,25 de milioane de lei sau 7 milioane de euro.

Finantarea şoselei de centură a Sucevei se realizează de la Bugetul de Stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor. Acest drum a fost început în 2007 şi s-a lucrat cu mai multe pauze până în 2014. Un singur tronson din cele trei ale rutei ocolitoare a fost dat spre folosinţă, în urmă cu patru ani.

Lucrările la cele două tronsoane nefinalizate ale şoselei de centură a municipiului Suceava au fost abandonate de patru ani de zile, după ce au fost descoperite unele probleme la fundaţie. În 2007, sucevenii au fost anunţaţi că municipiul lor va avea o rută ocolitoare, menită se devieze traficul greu prin comunele Pătrăuţi, Moara şi Şcheia. Studiul de fezabilitate a fost realizat de firma Consitrans SRL Bucureşti pentru o şosea de 13,173 de kilometri.

Lucrările au început în 2009 şi, în tot acest timp, s-au făcut modificări de proiect, astfel că lungimea rutei ocolitoare a coborât la 12,4 kilometri, faţă de 13,17 cât era în proiectul iniţial şi s-au mai operat unele modificări în legătură cu intersecţii şi poduri, dar şi cu consolidări ale terenului. Au rămas incluse în proiect lucrări complexe: două pasaje de cale ferată, 12 poduri şi patru viaducte.

În ianuarie 2011, se estima o durată maximă a lucrărilor de 36 de luni, cu toate că, oficial, la acea vreme se discuta de terminarea lucrărilor spre finele lui 2012 sau mijlocul lui 2013. Anul 2011 a fost singurul în care s-a lucrat din plin, 2012 a fost un an pierdut în mare măsură, la fel şi 2013, când s-au făcut şi mai puţine lucrări. Prin urmare, nici pomeneală ca în ianuarie 2014 să se termine lucrarea. La jumătatea anului 2014 încă erau dezbateri dacă se reziliază sau nu contractul cu firma ieşeană, acest lucru producându-se abia în septembrie 2014.

Imediat, CNADNR a preluat lucrările, continuându-le prin forţe proprii şi, în martie 2015, a fost deschis traficului rutier pe primul tronson al şoselei de centură, circa 5,5 kilometri, de la Pătrăuţi până la Zidul Morţii, în comuna Şcheia. Din acel moment, pe celelalte tronsoane, de la Şcheia până la Moara, la ieşirea din Suceava spre Fălticeni, pe circa şapte kilometri, nu s-a mai făcut nimic.

Din cauza terenului neconform pe care s-a planificat construirea şoselei de centură a Sucevei, proiectul nu a putut fi finalizat, existând riscul ca în timp să apară tasări sau cedări ale malurilor de pământ.

Alte ştiri pe această temă:

Ministrul Transporturilor se laudă că poate termina într-o lună un drum la care lucrările nu au ajuns nici măcar la jumătate, în zece ani

Gropile au răsărit pe un drum terminat acum trei ani. Lucrările nu au fost recepţionate de CNAIR

Misterul centurii oraşului Suceava: după 10 ani de aşteptare autorităţile se contrazic în legătură cu banii primiţi. Şoseaua încă nu e gata

Suceava



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite