Un jurist a dat lovitura cu o super-afacere cu pepeni în Bărăgan. Livrează sute de tone în magazine mari din toată ţara

Un jurist a dat lovitura cu o super-afacere cu pepeni în Bărăgan. Livrează sute de tone în magazine mari din toată ţara

Pepenii de la Slobozia Nouă, încărcaţi în camioane, gata de livrare FOTO FOTO Facebook/Pepeni gustoşi Slobozia

Cristi Dinu, un tânăr de 34 de ani de profesie jurist, şi-a deschis în urmă cu trei ani o afacere cu pepeni care merge foarte bine.

Pepeni copţi sub soarele arzător al Bărăganului ajung în toată România. Camioane pline pleacă în fiecare săptămână din Slobozia Nouă (judeţul Ialomiţa) şi sunt livrate reţelelor de hipermarket-uri Penny şi Profi din toată ţara.

La cârma afacerii se alfă Cristi Dinu, un tânăr absolvent al Facultăţii de Drept. În urmă cu trei ani, Cristi s-a reprofilat, după o afacere în domeniul transporturilor, pe care a condus-o singur. A început să cultive pepeni, iar acum culege roadele. Cristi Dinu şi-a pus la bătaie toate economiile în 2015, a luat credite de la bancă şi a început să cumpere pământ. Acum, din cele 30 de hectare pe care le cultivă cu pepeni în zona Slobozia Nouă, 50% reprezintă teren agricol în proprietate, 50% este luat în arendă.

 

„Dacă ai dorinţa de a munci, celelalte vin firesc. Este o luptă, mai ales pătrunderea şi menţinerea pe piaţă, dar dacă eşti serios şi îţi îndeplineşti angajamentele, dacă îţi respecţi partenerii, lucrurile se leagă“, povesteşte antreprenorul. Cu ambiţie şi nopţi nedormite, ialomiţeanul a reuşită să demareze afacerea. Peste 100.000 de euro au fost investiţi în teren, în utilaje luate în leasing (tractoare, remorci), fântâni forate, sisteme de erbicidat. „Dacă nu rişti, nu câştigi. La plante trebuie să fii mereu pe fază. Nu poţi lăsa de azi pe mâine. Aici când e de cules, trebuie cules, când e nevoie să dăm cu sapa, dăm cu sapa“, povesteşte tânărul, care mai spune că munceşte cot la cot cu zilierii şi nu se sfieşte să conducă TIR-uri încărcate cu pepeni gata să fie livraţi.
 

 

Problema lipsei de muncitori

Cea mai mare problemă pe care o întâmpină antreprenorul în sezonul culesului este lipsa forţei de muncă. Pleacă cu maşina prin judeţ şi se roagă de oameni să îi angajeze, iar unii, spune el, refuză 80 de lei pe zi, pentru că se bazează pe ajutorul social. „Lipsa forţei de muncă este o problem acută. Nu găseşti om dispus să vină să muncească. Preferă să stea cu mâna întinsă la stat. De ce să vine eu să stau în soare şi să beau apă fierbinte? Aşa mi  s-a răspuns. Când le e foame, atunci te caută. Ziua de săpat este plătită cu 80 de lei, iar la cules, la încărcat camionul, dăm 1.000 de lei (n.r. suma se împarte la oricâţi oameni sunt dispuşi să încarce camionul cu pepeni). Dar nu-i găseşti dispuşi să munceacă. Acest lucru ar trebui să ne dea de gândit. Ar trebui creat un sistem la primărie care să ajute agentul economic. Să mă duc şi să cer 100 de oameni, asistaţi social, care să poată veni la câmp“, spune antreprenorul.
 

 
Ce soi cultivă

Cristi Dinu a mizat pe un soi de pepeni productiv, dar şi rezistent la boli, Celine, originar din Grecia. Un pepene ajunge la 10-12 kilograme. Răsadurile sunt achiziţionate de la un producător autorizat şi plantate în mini-tuneluri, unde li se asigură condiţii optime. „Celine este un soi de pepene care se adaptează foarte bine culturii timpurii sub tunel de folie. Planta are o vigoare medie, este foarte productivă, legarea fructelor este concentrată. Fructele sunt ovale, uniforme ca şi formă şi calitate, cu coaja subţire, de culoare verde deschis cu dungi verzi închise. Miezul este gustos şi foarte dulce“, spune producătorul.
 
 
 

Munca grea urmează în câmp, unde terenul trebuie să fie bine pregătit, să i se asigure umiditatea şi să fie întreţinut până la dezvoltarea şi coacerea pepenilor. Săpatul şi anihilarea buruienilor şi a dăunători sunt probe de foc pentru fermier. În acest an, vremea culesului a venit mai devreme, din cauza temperaturilor deosebit de ridicate. La mijlocul lunii iunie, 150 de tone de pepeni din judeţul Ialomiţa au luat calea magazinelor din ţară. Până la sfârşitul lunii septembrie este vreme de cules, de pe fiecare hectar fiind recoltate aproximativ 100 de tone de pepeni.

Testaţi înainte de a fi puşi pe raft

Marfa este transportată cu camioanele firmei. Cinci maşini de mare tonaj, proprietate personală, bat ţara în lung şi-n lat pentru a aproviziona cu pepeni cele două reţele de hipermarket-uri. Înainte de a fi puşi pe rafturi, pepenii trec printr-o serie de teste: de calitate, calibru, dar sunt verificaţi şi în legătură cu concentraţia de reziduuri de îngrăşăminte. Este foarte important şi transportul până la hipermarket. Producătorul este foarte atent la depozitarea în TIR-uri, pentru că altfel riscă să-i fie refuzată marfa, dacă pepenii ajung crăpaţi.

„Pepenii sunt transportaţi în ambalaje de carton. Avem contracte ferme, care trebuie onorate, indiferent de ce se întâmplă. Nu-mi permit să întârzii, deoarece sunt penalizat şi atunci totul se duce de râpă“, concluzionează Cristi Dinu.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările