România lucrului prost făcut. Centru de lux pentru informarea turiştilor: a costat 500.000 de lei, dar are 4 pliante şi 8 vizitatori lunar

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Centrul Turistic din Amara a costat 500.000 de lei FOTO: M. Sofronie
Centrul Turistic din Amara a costat 500.000 de lei FOTO: M. Sofronie

Teoretic, oraşul Amara, din judeţul Ialomiţa, are din decembrie 2015 un centru de informare turistică realizat printr-o investiţie de 500.000 de lei, fonduri europene. În practică, centrul a fost deschis un an mai târziu şi până acum i-au trecut pragul 25 de turişti.

Amara, pe vremuri o mare atracţie datorită lacului şi nămolului cu proprietăţi importante, s-a transformat tot mai mult, după Revoluţie, într-o fantomă a staţiunii care a fost. Anual, câteva mii de oameni aleg să se trateze în „Perla Bărăganului“, iar cei care vin au la dispoziţie, pe lângă plajă, trei hoteluri şi o imagine sumbră a localităţii.

Primăria Amara a accesat fonduri europene în valoare de 500.000 de lei, iar în decembrie 2015 s-a inaugurat un centru de informare turistică. Doar s-a inaugurat, dar nu s-a şi deschis, din lipsă de personal. La un an distanţă, la jumătatea lui decembrie 2016, autorităţile au reuşit să găsească doi funcţionari doritori să desfăşoare activitatea aici. Prezenţa angajaţilor a rezolvat doar o parte din problemele cu care se confruntă centrul. 

Centru turistic Amara campanie Slobozia

Doar 25 de turişti au vizitat centrul în ultimele 4 luni FOTO: M.Sofronie

În prezent, investiţia funcţionează fără acreditare din partea Ministerului Turismului şi riscă iar să-şi închidă porţile. „Facem eforturi pentru a obţine această acreditare. Paşii sunt simpli, în sensul că eu trebuie să mă înscriu la nişte cursuri pentru a deveni director de centru, să iau acea diplomă, iar apoi centrul devine acreditat. Am început deja demersurile cu privire la înscrierea la acele cursuri“, declară Clara Şendroiu, referent în cadrul Centrului Naţional de Informare Turistică Amara. 

Adevărata problemă este însă faptul că vizitatorii nu se înghesiuie să-i treacă pragul. O explicaţie ar fi şi faptul că potenţialii turişti vin în Amara sezonier, dar totuşi centrul este deschis tot timpul anului. Statistic, în cele peste 3 luni de la deschidere, prin centru au trecut doar 25 de persoane, în condiţiile în care angajaţii centrului îi pun pe vizitatori să semneze o condică, pentru a-şi justifica activitatea. Aşadar, în fiecare lună în medie 8 oameni au fost interesaţi să intre în centrul de informare turistică. Dincolo de problema oportunităţii unui asemenea centru, clădirea e dotată audio-video şi informatic performant. „Suntem conectaţi la internet, avem şi o platformă informatică, doar pentru a-i face pe oameni să vină să ne viziteze“, adaugă Clara Şendroiu.

Centru turistic Amara campanie Slobozia

Amara îşi aşteaptă turiştii FOTO: M. Sofronie

Principala activitate a centrului pentru care s-au plătit 500.000 de lei este informarea cu ajutorul pliantelor, patru la număr. Unul din pliante prezintă chiar activitatea centrului, în timp e al doilea este o hartă turistică a României, în limba germană. Alte două pliante prezintă, unul pe scurt, altul pe larg, importanţa nămolului din Amara, obiectivele turistice din Ialomiţa şi promovează cele trei hoteluri din localitate. „Tot ce putem să facem este să oferim oamenilor informaţii despre hoteluri, programul lor, preţurile pe cameră sau despre obiectivele turistice din judeţ“, adaugă Clara Şendroiu. 

„Noi vrem străzi!“

Înfiinţarea Centrului Naţional de Informare Turistică a împărţit oraşul Amara în două tabere. Pe de o parte este vorba despre reprezentaţii Primărei Amara, care nu mai contenesc să laude proiectul, iar de cealaltă sunt cetăţenii care reclamă inutilitatea investiţiei şi vorbesc despre faptul că oraşul este deficitar la capitolul proiecte edilitare.

Centru turistic Amara campanie Slobozia

Străzile din Amara au nevoie de reparaţii FOTO: M. Sofronie

Luată la pas, Amara arată mai degrabă ca o comună decât ca un oraş. În plin centrul localităţii este plin de gropi, iar dacă vrei să arunci o hârtie la gunoi este practic imposibil, din cauza lipsei tomberoanelor publice. În tot acest peisaj dezolant se ridică clădirea primăriei din localitate, care a costat 1,4 milioane de euro şi pe care localnicii au numit-o „Pelişor“. „Păi centru turistic ne trebuia nouă? Cu ce să ne mândrim dacă nu avem nimic? Staţiunea este vai de mama ei, iar obiective turistice eu n-am văzut în oraş deşi stau aici de aproape 60 de ani“, susţine Ileana Năstase (59 de ani), o localnică din Amara. Femeia consieră că autorităţile locale ar fi putut să se gândească la altceva, de exemplu la reparaţia străzilor. „Primăria a cheltuit inutil banii pentru acest proiect, vă spun eu. Trăim la oraş, doar ca să plătim taxe de oraş, în rest nu avem niciun fel de condiţii, aşa cum au toate oraşele din ţara asta“, mai spune Ileana Năstase.

Centru turistic Amara campanie Slobozia

Sediul opulent al Primăriei Amara FOTO: M. Sofronie

La doar 9 kilometri distanţă, în Slobozia, există un Centru Naţional de Informare Turistică identic cu cel din Amara. El a fost realizat în baza aceluiaşi program iniţiat de Ministerul Turismului, fiind inaugurat în vara anului 2015, după ce proiectul era să fie definitiv abandonat. Deşi seamănă cu centrul de la Amara, a fost mai scump 100.000 de lei. Activitatea din cadrul său este identică cu cea de la Amara. „Noi stăm mai bine decât cei de la Amara, pentru că avem şi acreditare şi personal suficient. Prezentăm obiectivele turistice din judeţ, tuturor persoanelor care ne întreabă şi ne vizitează“, spune Florin Munteanu, directorul Centrului Naţional de Informare Turistică din Slobozia. 

Citiţi şi:

„România lucrului prost făcut“, o nouă campanie Adevărul: parc în pustiu, la 2 kilometri de sat VIDEO

Slobozia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite