FOTO Bărăganul scăpat de nămeţi cu utilaje comuniste

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Autofreza URAL deszăpezeşte Bărăganul an de an
Autofreza URAL deszăpezeşte Bărăganul an de an

Cele mai bătrâne utilaje de deszăpezire, cu care an de an se înfruntă iarna în Ialomiţa, au peste 40 de ani. Acestea funcţionază destul de bine, în ciuda vârstei destul de înaintată.

În hangarul Secţiei Drumuri şi Poduri Ialomiţa, societatea care asigură deszăpezirea drumurilor judeţene din întreg Bărăganulu, bătrâna autofreză URAL se pregătea să iasă afară şi să înfrunte viscolul care nu mai contenea.

Câţiva muncitori meştereau de zor pe lângă utilaj, ca să-l pregătească aşa cum trebuie pentru lupta cu nămeţii.

Cu mâinile murdare de ulei, unii înşurubau şi verificau instalaţiile de frânare ale maşinii, în timp ce alţii încercau să ajusteze sistemul prin care autofreza adună, macină, iar apoi îndepărtează zăpada de pe drumuri.

Această maşinărie este unul din cel mai vechi utilaje de deszăpezire din judeţul Ialomiţa. A fost fabricată la începutul anilor ’70 în Ucraina, ţară care la momentul respectiv făcea parte din fosta Uniune Sovietică.

„Ne facem foarte bine treaba cu ea. Acum o mai pregătim puţin pentru a o scoate afară pe şosele şi să o putem folosi la întreaga sa capacitate. Este un utilaj care a înfruntat multe zăpezi, de la momentul la care a fost fabricată şi până acum“, a declarat inginerul Valentin Munteanu, în timp ce îşi supraveghea muncitorii.

Maşina ca un hibrid tanc-avion


În cele peste patru decenii în care a străbătut drumurile din Ialomiţa în lupta cu zăpada, autofreza sovietică a trimis la pensie foarte mulţi din şoferii care au condus-o.

Autofreza URAL funcţionează la fel de bine ca acum 40 de ani

 Pe lângă faptul că acum are în grijă maşinăria, pe la mijlocul anilor ’80 inginerul Valentin Munteanu s-a aflat chiar el la volanul respectivei autofereze.

Iniginerul Munteanu se apropie de utilaj şi începe să ofere câteva detalii tehnice despere utilajul care aproape seamănă cu un tanc.

La fel ca pe vremuri, se urcă în cabina utilajului şi ia la rând fiecare dintre butoanele şi manetele existente la bord.

În cabina maşinii se mai zăresc şi acum câteva dintre simbolurile cu care a fost incripţionată în momentul în care a părăsit linia de producţie şi a fost  pusă la treabă.

„După cum vedeţi, are un bord ca de avion. Este nevoie de doi oameni pentru a putea pune în funcţiune acest utilaj. Unul o conduce, în timp ce celălalt pune în funcţiune instalaţia prin care este îndepărtată zăpada“, spune inginerul.

În tot acest timp, el cercetează cu ochii fiecare buton pe care îl zăreşte şi explică funcţionalitatea sa.

„Acest buton reglează presiunea din sistemul hidraulic. Această manetă pune în funcţiune sistemul prin care este adunată zăpada...“, iar explicaţiile continuă.

Are peste 400 de cai putere

În momentul în care coboară din cabină, se apropie de partea din faţă a utilajului şi oferă alte explicaţii referitoare la felul în care acesta funcţionază.

Specialistul susţine faptul că maşinăria funcţionează cu două motoare, unul care pune în funcţiune freza care îndepărtează zăpada, iar celălalt care-l face să se deplaseze.

Fiecare din cele două motoare are consum diferit de carburant şi putere. Dacă primul se alimentează cu benzină şi consumă 25 de litri pe oră, cel de-al doilea este diesel şi „înghite“ până la 60 de litri de combustibil pe oră.

În total, cele două motoare au o capacitate de peste 400 de cai putere şi oferă utilajului o viteză maximă de până la 40 de kilometri la oră.

Mai mult, pentru a funcţiona ca la carte, este nevoie ca cel puţin o dată pe an, înaintea începerii sezonului rece, cele două motoare să fie pornite.

Cârpită cu piese second-hand

Chiar dacă îşi duce încă bătrâneţea pe şosele troienite din Bărăgan, autofreza sovietică URAL este greu de întreţinut.

Pe lângă costurile ridicate în ceea ce priveşte achiziţionarea de carburant, maşinăria este greu de reparat atunci când se strică, pentru că piesele de schimb sunt aproape inexistente.

De cele mai multe ori, acestea sunt comandate de la alte utilaje asemănătoare, care zac acum ruginite în hangarele din ţară.

„Este foarte dificil să faci rost de piese. Acum aşteptăm câteva de la o firmă din Iaşi unde se află un autofreză asemnănătoare.

Este adevărat că suntem printre puţinele judeţe care mai folosesc aşa ceva“, mai spune inginerul Valentin Munteanu.

Având în vedere vechimea utilajului el recunoaşte faptul că se mai întâmplă ca motoarele sale să cedeze în timpul muncii.

I s-a întâmplat chiar lui în momentul în care încerca să deszăpezească un drum. Un cablu aflat pe şosea s-a prins în utilaj şi acesta s-a oprit. A fost nevoie de două ore de stat în frig, pentru a scoate cablul şi a face maşina să pornească.

Slobozia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite