DN2, „drumul morţii” pentru sute de români. Ce soluţie există pentru a evita tragediile

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ultimul accident petrecut pe DN2 Urziceni-Bucureşti a avut loc pe 29 iunie. Patru persoane şi-au pierdut viaţa FOTO ISU Ialomiţa
Ultimul accident petrecut pe DN2 Urziceni-Bucureşti a avut loc pe 29 iunie. Patru persoane şi-au pierdut viaţa FOTO ISU Ialomiţa

Un  groaznic accident rutier soldat cu decesul a patru persoane şi rănirea altor cinci, petrecut recent pe DN2, în afara localităţii ialomiţene Sineşti, aduce din nou în discuţie siguranţa rutieră pe această şosea.

Accidentul s-a produs pe şoseaua unde, în urmă cu 16 ani, a pierit fulgerător îndrăgita interpretă Laura Stoica, alături de iubitul său, Cristian Mărgescu.

Tot pe DN2, în apropiere de localitatea Coşereni, şi-a găsit sfârşitul cuplul de artişti basarabeni Aldea-Teodorovici care, în noaptea de 29 spre 30 octombrie 1992, plecase din Bucureşti spre Chişinău. 

Cei doi călătoreau pe bancheta din spate a maşinii, iar în faţă se aflau şoferul şi un alt pasager. La un moment dat, şoferul nu a mai putut controla maşina, la o viteză de peste 100 km/h, iar aceasta s-a izbit cu partea din spate într-un pom. Cei doi soţi au decedat, iar şoferul şi pasagerul din faţă au supravieţuit.

Drumul Naţional 2 este supranumit şi „Drumul morţii” din cauza numărului mare de accidente soldate cu victime. Pentru a reduce numărul accidentelor, pe zece kilometri, între Sineşti şi Moviliţa, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a micşorat lăţimea benzilor şi astfel s-a introdus o bandă alternativă suplimentară de mers, fără a fi nevoie de exproprieri. 

DN2 are în cea mai mare parte câte o bandă pe fiecare sens şi margini largi de drum, care le creează şoferilor senzaţia că se poate circula pe două benzi. 

Ministerul Transporturilor propune reducerea benzilor la trei metri pe porţiunile periculoase, astfel încât pe un sens să poată trece şi două tiruri simultan.

 „Şi după ce va fi gata A7, care uneşte Bucureştiul de Bacău şi până la Siret-Suceava, când o să fie gata, o să fie trafic în continuare pe E85. Acest 2+1 plus autostrada o să însemne un grad de siguranţă maximă. O să salvăm vieţi imediat şi asta a demonstrat segmentul de test dintre Sineşti şi Moviliţa”, a precizat Ionuţ Ciurea, directorul executiv al Asociaţiei Pro Infrastructură.

Segment de test între Moviliţa şi Sineşti

„Din 2016 urlăm în van că drumul morţii, DN2/E85, trebuie pus în siguranţă rapid, prin reconfigurarea sa pe profil 2+1 alternativ cu parapet care să separe sensurile de trafic. Dar nimic. Doar un segment de test între Moviliţa şi Sineşti", spune Ciurea.

Potrivit reprezentanţilor Pro Infrastructura, există o soluţíe simplă care „aproape garantează evitarea acestor carnagii şi potoleşte şoferii inconştienţii”: parapet îngust de separare de sens instalat pe profilul 2+1 alternativ. „Adică exact aşa cum cerem obsesiv, fără rezultat, de ani de zile”, susţin reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură.

De asemenea, asociaţia arată că transformarea DN2/E85 (ca de altfel a tuturor sectoarelor de DN pe platformă de 13 metri) pe sistem 2+1 alternativ, cu parapet care separă fizic sensurile, se poate face repede, ieftin, fără acord de mediu, fără exproprieri, fără relocări de utilităţi.

Pentru a pune capăt tragediilor care au loc frecvent pe acest „drum al morţii”, asociaţia transmite un mesaj către CNAIR.

„Doar cu voinţă şi puţină raţiune. Care le-au lipsit cu desăvârşire tuturor şefilor iresponsabili din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, miniştrilor Transporturilor şi politicienilor cu girofar albastru care au blocat şi tergiversat cu bună ştiinţă timp de ani întregi implementarea soluţiei salvatoare 2+1 alternativ pe care Asociaţia Pro Infrastructură o promovează obsesiv de ani de zile pe toate canalele media, în ciuda criticilor venite din toate părţile! Faceţi, în ceasul al treisprezecelea, ce trebuie pe DN2!”, au precizat reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură.

Şi Poliţia cere instalarea de parapet

La rândul său, IPJ Ialomiţa atrage atenţia tot asupra acestui lucru, că trebuie luate măsuri pentru evitarea acestor nenorociri. „În opinia noastră este necesară analizarea oportunităţii de către administratorul drumului public a demarării unui proiect de lărgire a benzii de staţionare de urgenţă până la 3,5 metri cât măsoară şi banda de circulaţie. Astfel se asigură circulaţia vehiculelor de mare tonaj concomitent  pe ambele benzi de circulaţie a fiecărui sens. De asemenea, este necesară instalarea de parapet(New Jersey) în afara localităţilor care se află pe acest sector de drum în vederea prevenirii accidentelor, ca urmare a depăşirilor neregulamentare, adormirii la volan sau a circulaţiei pe sensul opus de mers”, a precizat pentru „Adevărul” Ludmila Dascălu, purtător de cuvânt al IPJ Ialomiţa.

11 decese în 12 luni

Conform datelor furnizate de poliţişti, anul trecut, în perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2021, 11 persoane au murit pe DN2 în tot atâtea accidente, în judeţul Ialomiţa, şi şase au fost rănite grav. Printre cauzele care au dus la producerea unor accidente grave se află: adormirea la volan - 4 accidente (soldate cu opt decese şi un rănit grav), alte preocupări de a distrage atenţia - trei accidente (un deces şi doi răniţi), circulaţie pe sensul opus de mers - două accidente (un deces şi doi răniţi grav), traversare neregulamentară - un accident (o persoană decedată) şi neacordare de prioritate - un accident (o persoană rănită grav).

"În ceea ce priveşte eficienţa benzilor alternative (2+1), instalate pe DN2, între Sineşti şi Moviliţa, vă comunicăm faptul că de la momentul implementării acestui sistem şi până în prezent, numărul accidentelor grave pe acest sector de drum a scăzut. De asemenea, consecinţele acestor accidente nu au mai fost atât de grave. Totodată, particpanţii la trafic, atât conducători auto, cât şi pietoni, ar trebui să respecte regulile de circulaţia", a precizat Ludmila Dascălu.

Vă recomandăm să citiţi şi:

LIVE TEXT | Război în Ucraina. Rusia intenţionează să anexeze regiunea Harkov. Atacuri în mai multe oraşe din Lugansk şi Doneţk

Propaganda rusă, după decizia Uniunii Europene: „Republica Moldova va fi anexată României prin aderarea la UE”

Slobozia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite