Cum vă feriţi de infractorii cibernetici. Poliţie: Nu răspundeţi niciodată la mesaje care vă solicită codul PIN al cardului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Internetul a devenit foarte atractiv pentru infractorii cibernetici. Autorii folosesc metode ingenioase şi promisiuni, cu scopul de a obţine bani sau informaţii financiare valoroase de la potenţialele victime. „Scrisorile nigeriene” nu mai sunt de mult timp singurele tipuri de fraude în mediul online.

Tacticile folosite de infractorii informatici sunt din ce în ce mai inovative şi greu de detectat. Începând cu însuşirea nelegală a calităţii de manager al unei companii, până la punerea în scenă a unor false relaţii de dragoste, autorii de astăzi fac tot ce pot să obţină ceea ce vor – banii şi/sau datele dumneavoastră, avertizează poliţiştii.

Phishing/Smishing/Vishing. Acest tip de fraudă are loc atunci când autorii apelează telefonic victima, îi trimit un mesaj text (SMS) ori un e-mail prin care o induc în eroare, astfel încât aceasta să divulge date personale, financiare ori de securitate.

Recomandări în cazul unui phishing:

-  actualizaţi software-ul, inclusiv browserul, antivirusul şi sistemul de operare;

- orice e-mail trebuie verificat cu atenţie, îndeosebi în ceea ce priveşte neconcordanţele şi orice nu are sens;

- pot exista mici diferenţe în adresa expeditorului: un zero ar putea să arate ca litera „o”;

- nu răspundeţi la un e-mail suspect, sau trimiteţi-l la bancă, introducând din nou adresa;

- nu daţi click pe link şi nu descărcaţi fişierul ataşat! Recomandabil ar fi să fie tastată adresa din browser. 

Recomandări în cazul unui vishing:

- evitaţi apelurile telefonice nesolicitate;

- pentru a vă valida identitatea, căutaţi numărul de telefon al organizaţiei (pe site-ul web sau efectuând o căutare online) şi contactaţi-i direct.

- nu validaţi apelantul utilizând numărul de telefon deja comunicat (acesta ar putea fi un număr fals sau falsificat).

- fraudatorii pot găsi informaţii de bază online despre dumneavostră sau despre afacerea dumneavoastră (de exemplu, profiluri social-media). Nu presupuneţi că un apelant este autentic doar pentru că are astfel de detalii;

- nu permiteţi partajarea numărului PIN al cardului de credit sau de debit sau a parolei bancare online. Instituţia bancară nu va cere niciodată astfel de detalii;

- Nu trebuie transferaţi bani în alt cont, la solicitarea acestora. Banca nu va cere niciodată să faceţi acest lucru. 

Recomandări în cazul unui smishing:

- nu daţi click pe link-uri, ataşamente sau imagini primite în mesaje text nesolicitate, fără a verifica mai întâi expeditorul. Acest lucru poate fi făcut căutând numărul online, sau comparându-l cu numărul oficial al expeditorului de la care pretinde că provine;

- nu răspundeţi niciodată la un mesaj text care solicită codul PIN/ parola bancară online sau orice alte acreditări de securitate;

- dacă, totuşi, aţi răspuns la un text tip smishing, prin furnizarea detaliilor bancare, contactaţi imediat banca.

Slobozia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite