Cum a devenit un islaz din Bărăgan locul în care Nicolae Ceauşescu s-a urcat la bordul primului avion supersonic produs în România

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Militari şi angajaţi ai aerporotului militar de la Alexeni, judeţul Ialomiţa FOTO:tiberiu-ialomita.blogspot.ro
Militari şi angajaţi ai aerporotului militar de la Alexeni, judeţul Ialomiţa FOTO:tiberiu-ialomita.blogspot.ro

La mijlocul anilor 1950, la Alexeni, în judeţul Ialomiţa, comuniştii înfiinţau unul dintre cele mai importante aeroporturi militare din ţară. Aici au fost aduse cele mai importante unităţi de elicoptere ale aviaţiei româneşti şi tot aici Nicolae Ceauşescu a tăiat panglica primului avion cu reacţie produs în ţara noastră.

Ialomiţa nu şi-a imaginat vreodată că poată adăposti un aeroport militar, construit după toate regulile.
Comuniştii au demonstrat însă că acest lucru este posibil, chiar şi într-un judeţ unde principala îndeletnicire este agricultura.

Ideea construcţiei aeroportului militar la Alexeni, în Ialomiţa, a aparţinut însă germanilor. În timpul celui De-al Doilea Război Mondial, mai multe escadrile ale aviaţiei militare nemţeşti au aterizat şi staţionat pe islazul de la marginea Alexeniului, ca urmare a misiunilor de interogare avioanelor de bombardament ale Aliaţilor.

Cu câteva luni înainte ca războiul să se termine, soldaţii germani şi-au manifestat toate intenţiile de a transforma islazul din Alexeni într-un aeroport militar executat nemţeşte.

alexeni 1

Militari pe pista din Alexeni FOTO: tiberiu-ialomita.blogspot.ro

Planurile lor s-au concretizat însă abia în 1954 când comuniştii români au dus la bun sfârşit lucrările. Sub comanda generalului Nicolae Fulga, Aviaţia Română a făcut importante demersuri pentru ca la Alexeni să existe acest aeroport militar.

S-a considerat că zona este foarte aproape de Bucureşti şi tocmai de aceea este propice pentru intervenţii şi exerciţii militare de tip fulger. Astfel, Institutul de Studii şi Proiectări Militare a realizat modelul aeroportului de la Alexeni. Au fost construite patru piste, în formă trapezoidală, similare celor de la aeroportul civil Arad.

ALEXENI 4

Salut milităresc în aeroportul Alexeni FOTO: http://tiberiu-ialomita.blogspot.ro

Pe fondul evenimentelor desfăşurate în Cehoslovacia,  din anul 1968, la Alexeni au fost dislocate regimentul de vânătoare – bombardament al Aviaţiei Militare Române, precum şi unităţile de elicoptere. În acelaşi an aici au fost aduse primele elicoptere de timpul Mi 8.

Supersonicul românesc testat de Ceauşescu la Alexeni

Dincolo de zecile de exerciţii militare şi demonstraţii aviatice desfăşurate pe pista de la Alexeni, cel mai important eveniment din istoria unicului aeroport militar din Bărăgan s-a petrecut în anul 1975.

Într-o zi călduroasă de iulie, pista betonată principală a aeroportului a fost transformată într-un adevărat loc de paradă şi prezentare a tehnicii militare româneşti.

În cadrul acestui eveniment a fost prezentat pentru prima dată celor prezenţi primul avion cu reacţie românesc: IAR 93.

alexeni 2

Supersonicele româneşti admirate de Nicolae Ceauşescu FOTO: http://tiberiu-ialomita.blogspot.ro

Invitat special pentru a vedea supersonicul, Nicolae Ceauşescu s-a urcat la bordul aeronavei, după care a tăiat panglica. Câteva luni mai târziu, presa comunistă relata despre primul zbor al acestui avion, care a decolat de pe pista aeroportului din Bacău.

Legenda distrusă

Pentru viaţa comunităţii din Alexeni, aeroportul a însemnat o schimbare majoră. Armata a investit în dezvoltarea comunei prin construcţia de drumuri şi căi de acces care să ducă către aeroport. Tumultoasa existenţă a pistelor în formă de trapez din Bărăgan se întrerupe însă definitiv după 1989, când aeroportul s-a închis definitiv.

ALEXENI 5

Radu Berceanu prezent la mitingul aviatic de la Alexeni FOTO: arhivă slobozia.adevarul.ro

Din anul 2001 el a fost predat Ministerului Justiţiei care l-a dat în administrare Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor. Ultima dată hangarele de la Alexeni s-au redeschis în anul 2011, atunci când aici s-a organizat un miting aviatic la care a fost prezent ministrul Transporturilor de atunci Radu Berceanu.

Citiţi şi:

Baza militară aeriană de la Feteşti, dotată la standarde NATO. Proiectul costă 32 de milioane de euro

Slobozia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite