Profesorii de sprijin, rarităţi în şcolile din Olt. Deşi s-a impus integrarea copiilor cu CES în şcolile de masă, nu sunt bani pentru cadre didactice specializate

Profesorii de sprijin, rarităţi în şcolile din Olt. Deşi s-a impus integrarea copiilor cu CES în şcolile de masă, nu sunt bani pentru cadre didactice specializate

Ajutorul promis copiilor cu CES nu vine din cauza finanţării insuficiente. FOTO: arhiva Adevărul

Copiii cu cerinţe educaţionale speciale (CES), care se regăsesc în aproape fiecare şcoală din judeţ, nu se pot bucura de sprijinul unui cadru didactic specializat. În Olt sunt doar 27 de profesori itineranţi, există încă 15 solicitări concrete, însă posibilitatea aprobării de noi posturi este condiţionată de finanţare.

Ştiri pe aceeaşi temă

 

Aproape 500 de copii cu handicap erau pregătiţi înainte de 1990 în Şcoala Specială Gimnazială Balş. Astăzi, în această unitate mai sunt 97. Alte cinci grupe speciale de şcoală primară şi gimnaziu sunt organizate în Slatina, cu sprijinul Asociaţiei „Trebuie“, tot în Slatina funcţionând şi două grupe speciale de grădiniţă. Integrarea copiilor cu nevoi speciale în şcolile de masă a fost raţiunea pentru care clasele speciale s-au desfiinţat, promiţându-se în schimb sprijin de specialitate pentru aceşti copii.

Astăzi, în afara profesorilor care predau la grupele şi clasele speciale, în judeţ sunt 27 de profesori itineranţi, care oferă exact sprijinul promis copiilor cu  manifestări stabile de inadaptare la exigenţele şcolii (tulburări vizuale, de auz, dizabilităţi mintale, tulburări de conduită, hiperactivitate cu deficit de atenţie-ADHD, tulburări de opoziţie şi rezistenţă, anxietate, depresie, dificultăţi de învăţare, sindrom Down, dislexie, întârzieri în dezvoltarea limbajului, etc.).  27 de profesori,  pentru mai mult de 100 de unităţi şcolare gimnaziale. Aceiaşi profesori se ocupă de copiii obligaţi să înveţe la domiciliu (copii cu diverse afecţiuni ce nu le permit, pentru anumite perioade, deplasarea).

„Copii cu deficienţe de învăţare, de adaptare sau în situaţii de abandon şcolar sunt în foarte multe şcoli. Am primit solicitări pentru profesori itineranţi sau de sprijin de peste tot din judeţ, avem cred că 15 până acum, din Tufeni, Nicolae Titulescu, Drăgăneşti, Corabia, Caracal, Pârşcoveni, Scorniceşti Balş... Din păcate lucrurile nu sunt atât de simple, pentru că e nevoie de bani pentru mărirea schemei. Noi, învăţământul special, împreună cu Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE), nu trebuie să depăşim 200 de posturi“, a declarat directorul Şcolii Speciale Gimnaziale Balş (şcoală care are în subordine şi profesorii itineranţi), prof. Ion Barbu.

Consilierii şcolari, psihologii şi logopezii din cadrul CJRAE, care au, la rândul lor, inclusiv sarcina de a sprijini integrarea acestor copii în colectivităţile şcolare, nu sunt nici ei prezenţi în toate unităţile şcolare. În mediul rural sunt doar trei consilieri şcolari, în mediul urban fiecărui astfel de specialist îi revin 800 de elevi.

„Cred că aproape fiecare şcoală ar avea nevoie de un itinerant. Ar fi o soluţie bună pentru numeroşii copii cu probleme, cu atât mai mult cu cât sunt şcoli unde nu se poate realiza o grupă. Spre exemplu, avem doi copii la Ghimpeţeni, însă nu putem asigura itinerant doar pentru ei. Din păcate, lipsa banilor face să ne limităm. Cereri verbale sunt mai multe la şcoli. La Inspectoratul Şcolar Judeţean Olt au ajuns, în formă scrisă, doar patru, pentru 48 de copii, la Caracal şi Corabia. Acum două săptămâni am înaintat o adresă Ministerului să ne aprobe două posturi. Consiliul Judeţean asigură finanţarea, însă posturile trebuie aprobate de către minister”, a confirmat Claudia Niţulescu, inspector şcolar pentru învăţământul special în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Olt.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările