Elevii de clasa a VIII-a vor  la licee teoretice. La Slatina „ Minulescu“ se menţine primul în top, dar „Greceanu“ a căzut pe III

Elevii de clasa a VIII-a vor  la licee teoretice. La Slatina „ Minulescu“ se menţine primul în top, dar „Greceanu“ a căzut pe III

Consilierii şcolari sunt de părere că elevii au nevoie de orientare şcolară pentru a-şi clarifica opţiunile. Foto: Alina Mitran

Filiera teoretică are cea mai mare căutare în judeţ, elevii de clasa a VIII-a, chestionaţi în legătură cu opţiunea pentru continuarea studiilor, răspunzând că vor la licee teoretice - 67%, în vreme ce filiera tehnologică are doar 21% din opţiuni, iar cea vocaţională – 12%. Liceele preferate sunt, în Slatina, „Ion Minulescu“, „Nicolae Titulescu“ şi „Radu Greceanu“.

 

Deşi se tot vorbeşte de revenirea în forţă a unităţilor tehnologice, a învăţa cât mai devreme o meserie fiind un obiectiv foarte clar, elevii demonstrează că nu e visul lor, e visul adulţilor. Consilierii şcolari din judeţ au terminat de curând un studiu prin care au vrut să evalueze intenţia elevilor de a-şi continua studiile după terminarea ciclului gimnazial, opţiunea privind continuarea studiilor (liceul şi profilul alese), motivaţia care a stat la baza alegerii, măsura în care se consideră informaţi în legătură cu colegiile, sprijinul pe care îl primesc de la părinţi, şcoală, consilierii şcolari, modalităţile în care familia se implică pentru obţinerea unui rezultat cât mai bun la Evalurea Naţională etc. Rezultatele nu diferă cu mult de cele obţinute în 2014, însă ar trebui să pună, pe alocuri, pe gânduri.

67% dintre elevii de clasa a VIII-a chestionaţi au declarat că vor să urmeze un liceu teoretic, 21% vor un liceu tehnologic, iar 12% vor să-şi urmeze aptitudinile sportive, artistice sau vor o carieră militară sau teologică. Din păcate, în studiu au fost cuprinşi doar 41% dintre elevii de clasa a VIII, 1.608 elevi în cifre absolute, cei mai mulţi fiind din mediul urban (peste 80%), din unităţile şcolare unde Centrul Judeţean de Asistenţă şi Resurse Educaţionale are consilieri şcolari (în mediul rural există doar trei consilieri şcolari).

Teama de matematică îi îndreaptă către profilul uman

Psihopedagogii din şcoli au aplicat un chestionar asemănător şi la începutul anului şcolar trecut, folosindu-se de materialul unei platforme on-line a unor parteneri din Sibiu. În acest an, deşi opţiunea pentru filiera tehnologică se menţine, s-a inversat ponderea uman/real, fiind cu câteva procente mai mulţi cei care vor să aprofundeze ştiinţele umaniste. „La noi în şcoală opţiunea pentru uman a fost în mare parte pentru că se tem de matematică la Bac. Aşa am ajuns să crească numărul de clase de uman de la un an la altul“, a mărturisit unul dintre consilierii şcolari care astăzi s-au întâlnit în cadrul cercului pedagogic.

Cât despre opţiunea certă pentru un anume liceu, în Slatina lucrurile s-au schimbat puţin faţă de anul trecut.  Colegiul Naţional „Ion Minulescu“ rămâne primul în preferinţe, cu 35% dintre opţiuni, însă pe II a urcat Colegiul Naţional Vocaţional „Nicolae Titulescu“ – 22%, iar Colegiul Naţional „Radu Greceanu“ a ajuns pe III, cu 17%. Pe IV se menţine Colegiul Economic „P.S. Aurelian“ – 9%, pe V stă Colegiul Tehnic Metalurgic – 5%, pe VI – Colegiul Tehnic „Alexe Marin“ – 2%, în timp ce Colegiul Naţional Agricol a întrunit doar 1% din opţiuni, ocupând, astfel, ultimul loc.  

În Caracal, primul în top se menţine Colegiul Naţional „Mihai Viteazul“, cu 55% dintre opţiuni, urmat la mare distanţă de Colegiul Naţional „Ioniţă Asan“ – 26% şi Colegiul Tehnic  „Matei Basarab“ – 12%, Colegiul Agricol „Dimitrie Petrescu“  întrunind, ca şi în Slatina, doar 1% din opţiuni. 
Elevii bălşeni preferă Liceul Teoretic „Petre Pandrea“ – 59%, al doilea cotat fiind Colegiul Tehnic Balş – cu 25%, iar pe locul III Colegiul Tehnic „Nicolae Bălcescu“ – doar 7% din opţiuni. La Corabia, Colegiul Teoretic „A.I. Cuza“ are 86% din opţiuni, Colegiul Tehnic Danubius 9%, alte cinci procente fiind elevi care fie nu s-au decis, fie vor un liceu din altă localitate.

Elevii din Scorniceşti, care au o singură posibilitate de a rămâne în localitate – Liceul Tehnologic „Constantin Brâncoveanu“, o preferă într-un procent destul de mare, dar nu pe cât şi-ar dori, probabil, reprezentanţii unităţii şcolare -  64%.  33% au alte opţiuni, iar 3% sunt încă indecişi. Lucrurile stau diferit la Drăgăneşti, unde elevii din localitate spun că vor merge la Liceul Teoretic „Tudor Vladimirescu“ – 79%, 8% dorindu-şi alt liceu, iar 13%, un procent destul de mare, declarându-se indecişi. Şi Liceul Teoretic „Ştefan Diaconescu“ Potcoava stă bine, întrunind 73% din preferinţele elevilor din zonă. La liceul din Osica de Sus ar rămâne 73% dintre elevii din zonă, 11% îşi doresc un alt liceu, iar 16% sunt încă nehotărâţi.

Liceul Teoretic Piatra-Olt, preferat de doar 13% dintre elevii din localitate

În situaţie aproape disperată se află însă, dacă cineva va ţine cu adevărat cont de opţiunile viitorilor liceeni, Liceul Teoretic „Piatra Olt“, la care ar merge doar 13% dintre elevii din zonă, 64% dorindu-şi un alt liceu, iar 23% fiind indecişi. Nici liceul din Crâmpoia nu stă mult mai bine, din sondarea opiniei elevilor din localitate şi din localităţile învecinate rezultând că doar 35% ar rămâne aici, 50% ar pleca, iar 12% se declară indecişi.
La filiera vocaţională a crescut foarte mult în preferinţe  ramura sportivă – 44% (anul trecut arta plastică şi decorativă ocupa primul loc, cu 46%), 29% vorbesc de profilul pedagogic (faţă de 23% anul trecut), 21% ar vrea artă plastică şi decorativă, iar 12% vizează o unitate de învăţământ care să-i pregătească în domeniul militar sau teologic.

Numărul nehotărâţilor este destul de mare, cu variaţii însă de la o localitate la alta. Per total, 7% sunt în continuare nehotărâţi.  „Numărul destul de mare de elevi indecişi ne ridică semne serioase de întrebare, iar aceştia trebuie să constituie în perioada următoare o prioritate pentru noi, consilierii şcolari. Va trebui să lucrăm cu ei, să colaborăm cu părinţii, să-i ajutăm să se cunoască şi să-şi descopere aptitudinile“, a fost una dintre concluziile exprimate de coordonatorul acestui proiect, Speranţa Mihalcea, în faţa colegilor consilieri din şcolile judeţului.

Aproape jumătate dintre intervievaţi se pregătesc pentru Evaluarea Naţională în particular

Elevii chestionaţi pe tema opţiunilor şcolare au spus şi de câtă susţinere se bucură în familie. Peste 45% dintre ei beneficiază de sprijin financiar concretizat în plata meditaţiilor,  45%  se bucură şi de susţinere emoţională, primul mare examen din viaţa elevilor fiind foarte important şi pentru ei, dar şi pentru părinţi. Cu toate acestea, încă sunt părinţi prea puţin interesaţi de aptitudinile reale ale copilului sau de interesele acestuia, trasându-i drumul fără să-şi mai pună astfel de întrebări.  „Mi s-a întâmplat, după o discuţie cu o elevă de la clasa a VIII-a, cu rezultate bune şi dintr-o familie nu fără posibilităţi materiale, care mi-a mărturisit că la chestionar a răspuns că familia o susţine, însă în realitate lucrurile stau altfel, să încerc să iau legătura cu familia şi să avem discuţii pe tema orientării profesionale. Mama mi-a răspuns că n-are timp de asta şi că e prea devreme, mai are până la examen“, a împărtăşit un alt consilier din experienţa de la cabinetul din cadrul şcolii.

„Ţinem cont de opţiuni, în mare măsură, atunci când facem oferta, dar sunt şi opţiuni nerealiste“

Deşi copiii şi-au exprimat opţiunile, iar consilierii şcolari le-au înaintat Inspectoratului Şcolar Judeţean, în ce măsură acestea vor conta la dimensionarea ofertei şcolare pentru clasa a IX-a e greu de măsurat. Teoretic, se ia în calcul şi evoluţia prognozată a pieţei muncii, practic însă contează în bună măsură  resursa umană disponibilă în sistem, corpul profesoral fiind, în Olt, format în cea mai mare parte din profesori titulari, cu grade didactice, greu de „reorientat“ . „Vom ţine cont, în mare măsură, şi de aceste opţiuni, însă trebuie să observăm şi că avem opţiuni uneori nerealiste. Oricum, aceste propuneri se discută şi se avizează şi de CLDPS (Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social – n.r.)“, a declarat inspectorul şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Olt, prof. Felicia Man.

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: