Cum alegem cerealele sănătoase după etichetă. Ce reprezintă porţia standard

Cum alegem cerealele sănătoase după etichetă. Ce reprezintă porţia standard

Consumul de cereale  ajută la menţinerea unei sănătăţi de fier, dacă facem alegerile potrivite FOTO: arhiva

Cerealele pot fi aliatul nostru în menţinerea unei sănătăţi bune, însă nu toate produsele sunt ceea ce par a fi. Înţelegerea explicaţiilor de pe ambalaj este vitală.

Ştiri pe aceeaşi temă

Medicii de familie au pus la cale ghiduri medicale care le pot fi de un real folos pacienţilor. Cel care promovează un stil de viaţă sănătos, postat pe site-ul Ministerului Sănătăţii, acordă un spaţiu special nutriţiei, învăţându-ne ce să alegem.

Când vine vorba de cereale, puteam doar avea impresia că mâncăm sănătos dacă alegem anumite produse. Greşim însă dacă preferăm tot timpul pâinea alba sau pastele din făină albă, în detrimentul produselor din cereale integrale. Putem de asemenea greşi atunci când apreciem măsura porţiilor, sau când ne lăsăm păcăliţi de menţiunea „cereale integrale“ fără să studiem cu atenţie eticheta şi să vedem în ce proporţie se regăsesc acestea în produs şi în ce ordine apar pe etichetă.

„Alimentele derivate din cereale conţin grâu, ovăz, orez, porumb, orz, secară, mei. Există o mare varietate de astfel de alimente, de la pâinea integrală şi cerealele integrale cu conţinut crescut de substanţe nutritive, până la pâinea albă, orezul alb, pastele din faină albă - cu conţinut redus de substanţe nutritive“, ne spun autorii ghidului, menţionând faptul că cerealele integrale sunt cele care aduc beneficii suplimentare pentru sănătate, prin urmare cel puţin jumătate din cantitatea zilnică de cereale ar trebui să fie cereale integrale.

Concret, dacă ne vom obişnui să consumăm astfel de produse, reducem riscul de boli cardio-vasculare, riscul de diabet zaharat şi, în plus, vom ţine greutatea sub control. Consumul a 1-3 porţii - standard de cereale bogate în fibre pe zi este asociat cu risc redus de cancer colorectal la adult. Consumul de cereale, în special cereale integrale (trei doze pe zi), este asociat cu risc redus de diabet zaharat de tip 2.

Cum evaluăm porţia standard

Se recomandă limitarea consumului de alimente ce conţin cereale rafinate, în special cereale rafinate ce conţin adaosuri de grăsimi solide, zahăr şi sare.

Cantităţile recomandate de cereale sunt următoarele:

• La adult, 6 porţii-standard de cereale, la un regim de 2000 Kcalorii/zi (aprox 170 g), din
care cel puţin jumătate (3 porţii-standard = 85g) să fie cereale integrale.
• La copil şi adolescent, în funcţie de vârstă şi sex, între 3 porţii-standard /zi la 2-3 ani şi 7
porţii-standard pe zi la adolescenţii mari.

O porţie-standard de cereale înseamnă:

• o felie de pâine;
• jumătate de cană de orez/ paste fierte;
• o cană (30g) de fulgi de cereale.

Ce variante ai pentru a înlocui cerealele „rele“

• Se înlocuiesc pâinea albă, fulgii de cereale rafinate, orezul alb, pastele, cu varietăţi cu conţinut ridicat de cereale integrale: pâine integrală, orez brun, fulgi de cereale integrale, paste din făină integrală.

• Cantitatea de cereale integrale dintr-un aliment cumpărat poate fi dedusă din poziţia în care sunt plasate cerealele integrale în lista de ingrediente. Cerealele integrale ar trebui să fie primul sau al doilea ingredient, dupa apă. Pentru alimentele conţinând mai multe tipuri de cereale, acestea ar trebui să apară în zona iniţială a listei de ingrediente.

• Verifică eticheta cerealelor procesate (orez, paste) pentru adaosurile de sare, zahăr şi grăsimi saturate (se va alege varianta cu adaosurile cele mai mici).

• Redu consumul de cereale rafinate, în special cele cu adaosuri de grăsimi solide şi zaharuri, precum prajituri, placinte, pizza, care sunt bogate caloric.

• La vârstnic, din cauza problemelor cu dentiţia cerealele integrale pot să nu fie bine tolerate, se recomandă varietăţi mai uşor de mestecat.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: