Copiii care învaţă din clasa pregătitoare şah şi proverbe latine şi susţin testările după performanţă. Învăţător: „Îi las în felul lor şi mă adaptez“ VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Rare sunt întrebările la care elevii să nu-şi dorească să răspundă FOTO: Alina Mitran
Rare sunt întrebările la care elevii să nu-şi dorească să răspundă FOTO: Alina Mitran

Sunt elevi în „Clasa poveştilor minunate“, sunt tot timpul cu mâna pe sus atunci când învăţătorul lor le pune întrebări, aşteaptă testările fără teamă, pentru că fiecare zi la şcoală este o nouă experienţă. Învăţătorul lor a găsit calea să le facă celor mici şcoala grozavă.

Am ajuns la clasa I, la Şcoala Gimnazială nr. 3 din Slatina, pentru a-l cunoaşte pe învăţătorul Nicolae Tomireanu, în „Săptămâna Altfel“, acea săptămână în care copiii desfăşoară activităţi captivante (cam ce li se întâmplă, însă, în mod curent acestor puşti), nu au teme, nu scriu, nu sunt ascultaţi. Pentru mai bine de o oră m-am bucurat de bucuria celor mici, desebit de încântaţi să joace din nou şah şi să reparcurgă rapid o lecţie din clasa pregătitoare, după ce, pe roluri, au „dezbătut“ ecranizarea poveştii extraordinare „Heidi, fetiţa munţilor“.

„Deştepţii ştiu că sunt proşti şi vor să înveţe mai mult“

Un film văzut în clasa dotată cu laptop şi videoproiector este întotdeauna o experienţă. Elevii sunt entuziasmaţi, vor să dea, fiecare, primul răspunsul la întrebările venite de la învăţătorul Nicolae Tomireanu, care nu se bucură să-i vadă liniştiţi, ci îi stârneşte, îi pune şi în situaţii mai puţin comode, se întoarce la lecţiile vechi şi la „morala“ fiecăreia.

invatator latina slatina

„Îi las în felul lor şi mă adaptez“, explică învăţătorul care are în faţa lui ultima promoţie a carierei, de departe cei mai expansivi, cum, de altfel, confirmă dascălii de peste tot că sunt generaţiile actuale de elevi. „Cum a fost prima promoţie? E mult de atunci...“, începem discuţia întreruptă permanent de copiii care mai au o întrebare de pus, şi-au mai adus aminte de ceva şi vor să menţioneze. Chiar şi gesturile lor uneori lipsite de politeţe sunt lecţii de viaţă pentru toţi, din greşeala fiecăruia dintre ei învaţă toată clasa, se dezbate ce nu a fost în regulă, de ce etc.

invatator latina slatina

Elevii din faţa mea au început şcoala parcurgând mare parte din lecţiile cuprinse în programă de pe laptop. Învăţătorul le-a pregătit lecţii speciale, interactive, şi pentru „Comunicare în limba Română“, dar şi pentru „Matematică“, folosind cântecele pentru vârsta lor şi imagini surprinse în clasă. Copiii nu mai au nevoie să aştepte verdictul învăţătorului cu privire la răspunsul dat, aplicaţia inventată de Nicolae Tomireanu răspunde pompt. Cei mici au învăţat, însă, că „Errare humanum est“ şi că important este, întotdeauna, să înveţe din greşelile lor şi ale celor din jur.

„Mi-a plăcut limba latină“

Cei care termină clasa a IV-a la învăţătorul Nicolae Tomireanu învaţă, în patru (ultima generaţie, chiar cinci) ani de şcoală primară aproximativ 100 expresii şi proverbe latine. Nu sunt simple cuvinte, toate au în spate povestea, pentru fiecare se caută explicaţii la nivelul lor. Cei mici cer voie la „vespasiană“ şi ştiu de unde vine expresia „Banii  nu au miros“, dar şi multe altele. „Mi-a plăcut latina“, explică, simplu, învăţătorul care le oferă astfel celor mici altfel de lecţii de istorie cum s-a ajuns la „ora de latină“. Copiii ştiu că învaţă, astfel, puţin din limba romanilor.

Tot folosind latina a creat o legătură specială cu elevii. Se salută, la venire şi la plecare, ca romanii, iar învăţătorul explică importanţa gestului simplu de a-şi atinge mâinile.

Nu este însă singurul plus al prezenţei în clasa învăţătorului Nicolae Tomireanu. În clasa pregătitoare au avut săptămânal oră specială de şah, iar acum joacă şi pe calculator, „dar natural e mai bine“, spune un puşti atunci când tabla de şah este scoasă din colţul clasei şi, pentru că este „Săptămâna altfel“, copiii fac o mică demonstraţie.

invatator latina slatina

Cei mici nu se tem să răspundă, dacă nu dau din prima răspunsul corect îi ajută ceilalţi şi deseori cel care se simte pus în dificultate de întrebare este şi cel provocat să ofere răspunsul. Învăţătorul îi învaţă, astfel, să-şi înfrunte temerile, deşi nu întotdeauna e simplu.

În clasa pregătitoare, anul trecut, una dintre eleve, care face în fiecare zi naveta dintr-o comună aflată în vecinătatea Slatinei pentru a ajunge la şcoală, a plâns aproape o lună şi jumătate, cum se întâmplase, de altfel, şi la grădiniţă. Astăzi vine de drag la şcoală şi aşteaptă cu nerăbdare orele, pentru că fiecare aduce ceva nou şi distractiv.

Testări pe nivel de performanţă

Zilele de luni şi marţi din săptămână la „Clasa poveştilor minunate“ sunt rezervate testărilor. Elevii primesc subiecte în funcţie de performanţa la care a ajuns fiecare, pentru că, explică învăţătorul, „copilul slab, care vede aşa ceva (n.r. – un subiect de nivel «Excelenţă»), dă totul la o parte şi refuză să mai lucreze“.
„Ai ce face cu copilul care are ceva. Mergem şi la concursuri, anul trecut au mers cinci copii şi au luat patru câte 100 de puncte. Dar lucrez şi cu ceilalţi, nu dau la toţi la fel. Le dau fişe multe, dar la nivelul lor. Le spun şi părinţilor – «n-are sens să-l obosiţi, pentru că se sperie şi nu mai…». După o vacanţă vin tabula rasa. Le dau pentru vacanţă, cine vrea, din culegere. Anul trecut i-am pus să semneze pe părinţi, cine vrea. Unele erau deosebit de grele. Le spuneam – «uite, ai semnat, înseamnă că accepţi şi îţi ajuţi copilul»“, spune învăţătorul, care le dă şi părinţilor explicaţii pentru acţiunile sale.

invatator latina slatina

Cu o generaţie-două înainte, deşi recunoaşte că nu era tocmai corect, îşi forma clasa în urma unor testări pe care le aplica celor mici. Ani la rând s-a ocupat voluntar şi de grupe de excelenţă realizate la nivelul oraşului, iar unul dintre regrete este şi acesta, că astăzi nu mai are astfel de grupe.

Lista lucrurilor pe care le-ar fi putut face altfel e mai lungă, spune învăţătorul care a vrut mai întâi o carieră de medic. La examenul de admitere notă mică a avut, culmea, la disciplina la care era olimpic în liceu – fizica. Spune că acolo s-a rupt totul şi că marele regret este că „am rămas  învăţător“, deşi este şi absolvent de ASE, face şi epigramă, este fascinat de clasicii literaturii... Cariera de dascăl a parcurs-o totdeauna cu gândul că „eu vreau să fac bine dacă fac, dacă nu…“. E convins că ar fi reuşit şi mai multe lucruri care îi sunt aproape de suflet cu elevi de gimnaziu sau de liceu, pentru că ei ar fi avut un alt nivel de înţelegere.

„Cea mai mare dezamăgire? Că am rămas învăţător, nu există recompensă şi este extraordinar de greu. Toată lumea uită, sunt prea mici. (…) Dacă aş fi fost profesor de liceu, altfel îl cucereşti, alt univers, alte discuţii“, a mai spus învăţătorul care, cu toate acestea, răspunde angajat cu tot sufletul fiecărei provocări care vine din partea celor mici.

CITIŢI ŞI: Profesoara de franceză care a învăţat programare la 42 de ani, iar acum antrenează viitori informaticieni

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite