Ce opţiuni ai când produsul pe care l-ai cumpărat se defectează. Garanţia legală

Ce opţiuni ai când produsul pe care l-ai cumpărat se defectează. Garanţia legală

Studierea atentă a ofertei şi a produsului v-ar putea scăpa de neplăceri FOTO: Mediafax

Nu de puţine ori se întâmplă ca la scurtă vreme de la achiziţionarea unui produs să descoperi un viciu ascuns, că acesta nu corespunde cu descrierea sau chiar să se defecteze. Ce drepturi ai în astfel de cazuri, poţi afla din articolul următor.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Produsele vândute trebuie să se potrivească întocmai cu descrierea lor şi să fie de o calitate corespunzătoare, să funcţioneze conform scopului pentru care au fost fabricate“, informează site-ul asociaţiei pentru protecţia consumatorilor, infocons.ro. Când descoperi că, de fapt, ai cumpărat altceva decât ţi s-a descris, ai dreptul ca produsul să-şi fie înlocuit sau reparat.

Ce acoperă garanţia

Garanţia legală a unui produs de folosinţă îndelungată îţi oferă siguranţa că acesta va funcţiona în mod corespunzător pentru o perioadă de cel mult doi ani. Este exact perioada în care ai anumite drepturi, în calitate de cumpărător. Dacă ai constatat un anumit defect la mai mult de 6 luni de la achiziţionare, va trebui să dovedeşti că acel defect exista la cumpărare.

Garanţia comercială, pe de altă parte, poate fi diferită de garanţia legală şi se referă la garanţia pe care o oferă comerciantul sau producătorul, care nu îţi poate îngrădi drepturile oferite de garanţia legală. Pe de altă parte, garanţia comercială, de obicei mai mare decât cea legală, poate acoperi doar anumite componente ale produsului (motorul unei combine frigorifice, de exemplu), caz în care va trebui să studiezi cu atenţie oferta.

Ce drepturi ai

Dacă produsul este defect, poţi beneficia de repararea sau înlocuirea produsului, „în principiu la alegerea ta, cu excepţia cazului în care costurile legate de măsura aleasă sunt mult mai mari decât costurile pentru cealaltă măsură – de exemplu, tu alegi înlocuirea, dar costurile acesteia sunt mai mari decât cele pentru reparaţie. Toate costurile legate de reparaţie sau înlocuire sunt suportate de către vânzător“, informează infocons.ro.

Pot fi însă şi situaţii în care să nu mai beneficiezi de aceste drepturi, dacă etichetele şi sigiliile produsului au fost deteriorate, vânzătorul putând refuza să ia măsurile reparatorii pentru produsele desigilate.

Dacă ai constatat un defect al produsului, ai dreptul la o reducere de preţ sau poţi chiar renunţa la el în cazul în care:
- nu beneficiezi de repararea sau înlocuirea lui;
– vânzătorul nu a reuşit să remedieze defectul într-un timp rezonabil;
– remedierea defectului este în dezavantajul tău.

Cel care te va ajuta să-ţ rezolvi problema la service va fi vânzătorul. Aceleaşi drepturi privind garanţia le ai şi atunci când cumperi prin poştă, telefon sau Internet. Le pierzi, în schimb, dacă ai cumpărat de la o persoană care nu are calitatea de comerciant. În cazul produselor second-hand garanţia legală se înjumătăţeşte (un an). De asemenea, sub 2 ani au garanţie produsele a căror durată de utilizare este sub acest prag.

Pentru a uza de aceste drepturi va trebui, în schimb, să păstrezi întotdeauna bonul fiscal sau factura, documentele care dovedesc data şi locul achiziţionării produsului, şi verifică dacă durata repraţiei este trecută în garanţie.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: