Ce înseamnă să fii un părinte digital şi cum îi poţi feri pe copii de capcanele tehnologiei. „În mediul online totul este mult mai dinamic“

Ce înseamnă să fii un părinte digital şi cum îi poţi feri pe copii de capcanele tehnologiei. „În mediul online totul este mult mai dinamic“

Relaţia copiilor cu tehnologia ţine mult şi de implicarea părinţilor

Un liceu din Olt le explică părinţilor, pe site-ul oficial, de ce ar trebui să ţină pasul cu copiii lor, astfel încât să-i poată ajuta la început şi ulterior supraveghea să folosească Internetul fără pericole.

Ştiri pe aceeaşi temă

Liceul Teoretic „Petre Pandrea“ din Balş, judeţul Olt, este o unitate şcolară certificată eTwinning, statut care atestă şcoala ca model în domeniul practicilor digitale, practicilor de siguranţă online, dar certifică şi abordarea unor practici pedagogice inovatoare. În articolul „Copiii digitali, părinţi digitali“ postat pe site-ul oficial al unităţii de învăţământ părinţii pot afla de ce este necesar să ţină pasul cu copiii lor şi să fie capabili, astfel, să-i ghideze în lumea Internetului.

„Ne înspăimântă accesul la atât de multă informaţie“

Îngrădirea accesului copiilor la dispozitivele digitale este aproape imposibilă astăzi, de aceea este necesar să înţelegem care sunt avantajele tehnologiei, dar şi cum putem deţine controlul. Cei mici nu au nevoie de prea multe lecţii „tehnice“ pentru a învăţa să folosească toate dispozitivele, în schimb au mare nevoie să conştientizeze care sunt capcanele, iar aici intervine rolul părintelui.

„Vremurile pe care le trăiesc copiii noştri sunt pentru mulţi părinţi contradictorii. Pe de o parte, ne înspăimântă accesul la atât de multă informaţie, acces care se datorează în cea mai mare parte tehnologiei, pentru că, de multe ori prea multe informaţii, mai ales cele false şi prezentate fără grijă faţă de partea emoţională a copilului, le pot distorsiona realitatea copiilor noştri, percepţiile pe care le au faţă de lume, faţă de sine şi faţă de relaţiile de familie. Iar pe de cealaltă parte ne bucură că, odată cu deschiderea porţilor de comunicare, cum ar fi reţelele de socializare, YouTube, motoarele de căutare, mailul, apar şi multe oportunităţi pentru copiii noştri“, explică autorii articolului, subliniind în continuare care sunt aceste avantaje:

• Internetul - un foarte bun mediu educaţional şi informativ – „Motoarele de căutare ca Google, de exemplu, oferă sute, mii de rezultate pentru aproape orice căutare, pentru orice ai nevoie să afli, în doar câteva secunde. Este, practic, o sursă inepuizabilă de cunoştinţe. Gândiţi-vă, de exemplu, cât de uşor le este copiilor acum să găsească informaţii despre orice loc din lumea largă, totul într-un singur loc, în confortul  casei lor şi bineînţeles, sub supravegherea părinţilor. Un alt avantaj important pentru copii este faptul că ei sunt mult mai interesaţi să afle lucruri noi de pe internet, pentru că în mediul online totul este mult mai dinamic şi au acces instant şi la imagini care să completeze armonios informaţiile pe care le obţin“, se menţionaeză în articol.

• Copiii devin familiari cu modul de a folosi un computer încă de la vârste foarte fragede,  „ceea ce le uşurează integrarea mai târziu, în mediile universitare şi chiar atunci când vor fi nevoiţi să îşi găsească un job.Tehnologia a schimbat foarte mult felul în care copiii noştri învaţă, se distrează, cum interacţionează cu prietenii şi cum relaţionează cu noi şi cu şcoala“.

Ce sunt părinţii digitali

Reprezentanţii unităţii şcolare-etalon oltene explică ce este părintele digital: „înseamnă, în mare, să fii pregătit să îi arăţi copilului tău cum şi în ce măsură să folosească Internetul şi, evident, ce să nu facă. De asemenea, este important să ştii cum să îl protejezi de conţinutul nedorit la care poate fi expus în mediul online“. Părinţii trebuie să înţeleagă, în primul rând, de ce au nevoie copiii de tehnologia digitală şi cum îi ajută la şcoală.

Un mare avantaj este acela că promovează studiul independent. „Mulţi copii sunt mai atraşi de a-şi face proiectul despre animalele de la Polul Nord folosind Wikipedia sau alte surse de informare de pe internet. În felul acesta, datorită faptului că materialul electronic este mai interactiv şi mai stimulant, ei sunt mai motivaţi să îşi facă temele în timp util“, spun autorii articolului, care menţionează, însă, că rolul părintelui este acela de a-i suplimenta copilului sursele de informare digitale cu enciclopedii, cărţi şi vizite la muzee.

De pe Internet, copiii pot de asemenea fie învăţa, fie exersa limbile străine şi îşi pot mult mai uşor îmbunătăţi cunoştinţele generale.  „Urmărirea unor video-uri sau YouTuber-i agreaţi de părinţi îi ajută pe majoritatea copiilor cu vârsta începând de la 7 ani să înveţe limba engleză. Există creatori de video pe YouTube care fac tutoriale despre dans, despre istorie, fenomene naturale, despre gătit, experimente şi altele“, explică profesorii Liceului „Petre Pandrea“, care, însă, reamintesc de ce este important ca părinţii să le fie celor mici alături, experimentând împreună cele învăţate în tutoriale, fie că este vorba de o reţetă nouă de prăjituri sau de experimente mai mult sau mai puţin ştiinţifice.
Tot Internetul oferă şansa de a ţine permanent legătura cu membrii familiei aflaţi departe, iar acest lucru copiii îl învaţă de mici.


Când face rău tehnologia digitală

Dacă reuşim să păstrăm în echilibru timpul petrecut în natură, în aer liber, activitatea desfăşurată alături de copil, cu timpul în care acestuia îi este permis să folosească dispozitivele digitale vom vorbi mai puţin de efectele nedorite ale folosirii tehnologiei. O altă condiţie este, însă, aceea să ne punem cât de cât la punct cu tehnologia, astfel încât să putem verifica activitatea copilului, şi, poate şi mai important, să fim un bun exemplu pentru copii.

„Mulţi copii nesupravegheaţi sau neinstruiţi de părinţii lor au devenit victime ale abuzului unor persoane periculoase pe Internet. Alţi copii au devenit dependenţi de jocuri video. Un alt pericol al mediului online este apariţia reclamelor convingătoare care îi expun riscurilor.
Spre exemplu, când folosesc Google să caute ceva de interes pentru ei, sau vor sa afle informaţii despre sexualitate, ei pot ajunge pe site-uri destinate adulţilor, care promovează mai mult sau mai puţin ascuns comportamente precum consumul de alcool, droguri, sex neprotejat. Aşa încât copiii pot crede că ceea ce văd este potrivit pentru viaţa lor, devreme ce alţii se angajează în astfel de comportamente“, atrag atenţia reprezentanţii liceului amintit.

Statul prea mult timp în faţa calculatorului, sau aplecat deasupra tabletei sau a telefonului mobil vine la pachet şi cu alt tip de probleme. Copiii ajung să se joace mai puţin în aer liber, se privează de activităţile sportive şi pot chiar să dezvolte obiceiuri care îi conduc, încet, dar sigură, către obezitate.
„Aceşti copii ajung să nu mai iubească mişcarea şi să prefere snack-urile în timp ce sunt activi online, snackuri care favorizează depozitarea grăsimilor în corp. Astfel, copiii se îngraşă şi ajung să sufere de obezitate. Obezitatea poate duce la alte boli, precum diabet, depresie, căzături frecvente. În plus, copiii care utilizează ecranele prea mult, ajung să nu mai aprecieze natura“, avertizează autorii articolului, care tratează şi problema deteriorării relaţiei părinţilor cu propriul copil. Asta se întâmplă atunci când copiii înlocuiesc, pur şi simplu, atenţia şi interacţiunea cu părinţii, aflaţi mai mereu în criză de timp, cu tehnologia digitală.

Sfaturi pentru părinţi

Iată care sunt sfaturle profesorilor astfel încât părinţii să nu ajungă în situaţia de a căuta soluţii la problemele apărute din cauza folosirii excesive a tehnologiei digitale:

Părinţii ar trebuie să observe şi să supravegheze comportamentul copiilor atât în online, cât şi în offline - Astfel, părinţii pot bloca accesul la anumite siteuri care pot fi dăunătoare copiilor. De asemenea, este util ca informaţiile acestea să vină şi de la tineri vloggeri sau tineri activi în mediul online, pe care preadolescenţii şi adolescenţii îi urmăresc. Părinţii pot căuta astfel de personalităţi – modele pentru copiii lor şi le pot explica. Şi le pot spune despre cum se pot proteja, cum ar fi să nu dea datele personale
Părinţii pot crea un program zilnic în care copiii au timp de mişcare - Spre exemplu, de 5 ori pe săptămână să aibă joacă afară, în aer liber, şi în una sau două zile pe săptămână un sport ales de copil. De asemenea, părinţii pot încuraja mişcarea fizică mergând cu copiii la înot, jucând tenis de masă în parc, mergând cu ei în parcuri de aventură în aer liber.
Comportamentul digital al părintelui este modelul pe care îl asimilează şi copilul - Pentru a ne ajuta copiii să nu devină dependenţi de tehnologie, primul lucru pe care îl putem face este acela de a ne revizui noi felul în care folosim tehnologia acasă. Ideal este ca, odată plecaţi de la birou şi ajunşi acasă, să nu mai petrecem timp pe telefon decât, să spunem, o dată în cele trei ore pe care le petrecem în familie după sfârşitul zilei de lucru. În weekend la fel, să ne verificăm telefonul sau tableta o dată la 2-3 ore, pentru a fi prezenţi şi fizic, şi mental alături de copiii noştri. Dacă petrecem timp cu copiii, telefonul să nu fie lângă noi, pentru a nu ne distrage de la joaca şi interacţiunea cu el. Când mergem în parc, putem reînvăţa să ne lăsăm telefonul acasă. Astfel, suntem siguri că nu ne vom da copilul în leagăn în timp ce ne verificăm mesajele.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: