Ce drepturi ai dacă firma de zbor ţi-a pierdut bagajul. După ce perioadă poţi cere compensaţii

Ce drepturi ai dacă firma de zbor ţi-a pierdut bagajul. După ce perioadă poţi cere compensaţii

Persoanele care călătoresc cu avionul au, conform legislaţiei europene, o serie de drepturi în calitate de consumatori, printre care şi acela de a primi compensaţii dacă bagajul a întârziat, a fost distrus sau chiar pierdut. Iată în ce condiţii.

Ştiri pe aceeaşi temă

Drepturi pasagerilor în cazul distrugerii, întârzierii sau pierderii bagajelor sunt reglementate, conform Centrului European al Consumatorilor din România (www.eccromania.ro), de Regulamentul 889/2002 al Parlamentului european şi al Consiliului, care impune operatorilor de transport aerian comunitari aplicarea Convenţiei de la Montreal din 1999 în privinţa transportului aerian de pasageri şi bunuri.

Concret, pasagerii aflaţi într-un adin situaţiile descries mai sus trebuie să completeze şi să depună imediat o reclamaţie vizând bagajul întârziat (Property Irregularity Report – PIR) la serviciul specializat din cadrul aeroportului. O copie a acestui document, menţionează sursa citată, având un număr de înregistrare trebuie păstrată de pasager.

După depunerea reclamaţiei operatorul de transport aerian vizat trebuie anunţat în termen de maxim 7 zile.
În cazul în care trasportatorul recunoaşte pierderea unui bagaj înregistrat sau un bagaj înregistrat nu a sosit la destinaţie în termen de 21 de zile de la data la care ar fi trebuit să sosească, pasagerul poate solicita compensaţii.

„Din păcate, prin Convenţie nu este reglementată o procedură de stabilire şi acoperire a daunelor provocate în aceste situaţii, ci numai o limită de răspundere a transportatorului aerian de maxim 1000 DST (Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ 4500 RON (cursul de schimb poate fi urmărit pe pagina de internet a BNR).

În practică operatorul de transport aerian este cel care stabileşte valoarea despăgubirilor, în principiu pe baza documentelor anexate de pasageri“, menţionează sursa citată.

De ce beneficiezi dacă ţi-a întârziat bagajul

În cazul în care nu poţi dispune de lucrurile personale, pentru că bagajul nu a ajuns la destinaţie, de cele mai multe ori operatorii de transport aerian pun la dispoziţie o sumă de bani pentru produsele de strictă necessitate (produse de igienă şi îngrijire personală) sau rambursează pasagerilor sumele plătite pentru produse de strictă necesitate, pe baza documentelor anexate la reclamaţie. Dacă, în schimb, nu eşti mulţumit de valoarea despăgubirilor, şi nici nu te poţi înţelege pe cale amiabilă cu transportatorul, poţi alege calea instanţei, cerând o evaluare a daunelor suferite.

Procedura nu este standard nici în situaţia în care bagajul ţi-a fost distrus sau deteriorate, ci este prevăzută o limită de răspundere a transportatorului aerian de maxim 1000 DST (Drepturi Speciale de Tragere), aproximativ 4500 RON (cursul de schimb poate fi urmărit pe pagina de internet a BNR).

Despăgubiri în funcţie de greutate, în lipsa documentelor doveditoare

„Dacă transportatorul aerian a recunoscut pierderea bagajului sau bagajul nu a sosit la destinaţie în termen de 21 de zile, pasagerii au dreptul de a solicita compensaţii. În acest sens, pasagerii trebuie să înainteze către operatorul de transport aerian o cerere de despăgubire, la care să anexeze copii ale următoarelor documente: PIR (Property Irregularity Report), bilete, tichete de îmbarcare (boarding pass), listă a obiectelor din bagaj însoţită de documente doveditoare“, menţionează sursa citată.

Operatorii aerieni solicită de cele mai multe ori pasagerilor al căror bagaj a fost pierdut să facă dovada valorii obiectelor conţinute în bagaj şi a obiectelor de strictă necesitate achiziţionate pentru a le înlocui pe cele pierdute. Despăgubirile vor acoperi în acest caz sumele dovedite, fără a se depăşi limita menţionată (1000 DST). Dacă, în schimb, consumatorul nu poate proba valoarea obiectelor din bagaj şi a celor de strictă necesitate achiziţionate, companiile aeriene acordă de regulă despăgubiri în funcţie de greutatea bagajului, conform propriilor reguli de transport (în cele mai multe cazuri, se va acorda o despăgubire de aproximativ 20 euro/kg).

La fel, dacă nu sunteţi mulţumiţi de valoarea acestor despăgubiri, vă puteţi adresa instanţei de judecată.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: