Ce alimente de post fac un organism de fier. Medic: „Mâncarea de post se găteşte greu şi se termină repede“

Ce alimente de post fac un organism de fier. Medic: „Mâncarea de post se găteşte greu şi se termină repede“

Ciupercile nu ar trebui să lipsească din alimentaţie în timpul postului FOTO: Gina Bradea

Pentru foarte mulţi români „cea mai bună legumă e porcul“, iar perioada postului constituie, din acest punct de vedere, o mare încercare. Ce trebuie neapărat să aducem organismului şi din ce ne luăm aportul de elemente ne spun medicii.

Ştiri pe aceeaşi temă

Mai sunt încă trei săptămâni de post, iar pentru creştinii care se confruntă cu diverse afecţiuni modul cum se alimentează în această perioadă este deosebit de important pentru a nu risca acutizarea bolilor deja existente.  Din acest motiv medicii recomandă, din nou, moderaţie.

„Personal, consider că bătrânii, copiii şi bolnavii cronic n-ar trebui să ţină postul, cu atât mai mult dacă se află în situaţia de a nu putea să suplinească aportul de proteine din carne“, spune Emilia Răileanu, medic de familie. Asta pentru că, explică medicul, mai ales în situaţia în care în mod curent suntem mari consumatori de carne, o perioadă de post sever, urmată, în zilele de sărbătoare, de excese, va fi înregistrată de organism ca una critică. „Închipuiţi-vă ce înseamnă să treci de la un regim din care nu lipseşte carnea, la unul fără carne, ouă, lapte, iar în primele zile de după post să mănânci, din nou, tot ce n-ai mâncat săptămâni la rând, eventual şi în cantităţi mari. Nu poţi să înghiţi în disperare între posturi şi să renunţi dintr-odată“, ne provoacă medicul la un exerciţiu de imaginaţie.

Pentru acele persoane în viaţa cărora cumpătarea este cuvântul de ordine postul nu va fi, în schimb, o piatră de încercare, dacă vor consuma alimente variate. „În post mai sunt şi acele zile de «dezlegare», în care poţi să mănânci peşte, de exemplu, ceea ce pentru organism este un plus. Am spus că bătrânii şi copiii nu ar trebui să ţină post, şi este strict opinia mea, în calitate de medic. Copiilor, mai ales, nu ar trebui să le lipsească, spre exemplu, lactatele. Este adevărat, există acel lapte de soia, există brânza tofu, nu ştiu însă, sincer, câţi îşi permit. Mâncarea de post este, să ştiţi, scumpă, se găteşte greu şi se termină repede, cam ăsta este adevărul.

Gravidele sunt, de asemenea, o categorie care ar trebui să manifeste mare grijă la modul cum se alimentează. Ele nu se pot lipsi de o grămadă de nutrienţi, de proteine, de glucide de care au mare nevoie“, spune medicul.

Pateurile şi mezelurile de post – „o îngrămădeală de E-uri“

Ce am putea mânca, atunci, în post, astfel încât să fim şi sătui şi fără mustrări de conştiinţă ne spune tot medicul. „O anume categorie de proteine o putem lua, spre exemplu, din ciuperci. Cei care ţin post ar trebui să mănânce cam de două-trei ori pe săptămână ciuperci“, spune medicul.

Fasolea, lintea, orezul sunt alte alegeri pentru mâncăruri săţioase, doar că, atunci când vine vorba de post, trebuie spus că e nevoie şi de timp şi determinare. „Să fim sinceri, în câte familii se mai face astăzi mâncare, şi nu vorbesc acum neapărat de tânăra generaţie?!“, se-ntreabă medicul.

Cel mai la îndemână avem, în schimb, produsele din supermarket, deşi acestea, în opinia medicului, ar trebui să fie nici măcar variantă de urgenţă. „Sunt total împotriva acestor produse. Tot felul de pateuri vegetale, mezeluri de post, care sunt nimic altceva decât o îngrămădeală de E-uri. Cum să dai aşa ceva unui copil?“, mai spune medicul.

Un post cum îl ţineau bunicii

Şi totuşi, dacă postul nu s-a inventat acum, cum se descurcau generaţiile trecute, fără abundenţa de produse din magazine, iar răspunsul este, probabil, în fiecare casă. „Nu poţi să spui că la sfârşitul verii te-ar costa foarte mult o zacuscă, de exemplu, un produs pe care, iată, îl pregăteşti vara şi îl poţi consuma peste iarnă. Şi, la fel, fel de fel de conserve pe care le poţi face în casă, ştii ce-ai pus în ele. Asta făceau şi bunicii noştri, aveau în cămară de toate“, mai spune medicul. Iar bunicii făceau nu doar zacuscă, ci uscau ciuperci, ardei, îşi puneau în cămară mere, uscau prune etc.

„Ideea ar fi să avem tot timpul grijă să mâncăm variat şi nu neapărat ce ne este mai la îndemână. Uneori, e drept, e nevoie de timp şi de ceva efort, însă le investim în sănătatea noastră“, încheie medicul.

CITIŢI ŞI: Ce mâncau strămoşii noştri în post. Turtă de mălai şi ciorbă de „raci“, două reţete delicioase de sezon

Mâncare delicioasă de prune uscate, după o veche reţetă oltenească
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: