Când ai nevoie de adeverinţă de asigurat de la Casa de Asigurări de Sănătate. Cum o poţi obţine fără să te prezinţi la ghişeu

Când ai nevoie de adeverinţă de asigurat de la Casa de Asigurări de Sănătate. Cum o poţi obţine fără să te prezinţi la ghişeu

Furnizorii de servicii medicale pot afla dacă eşti sau nu asigurat în sistemul informatic FOTO: Alina Mitran

Adeverinţele de asigurat nu mai sunt de ani buni singurele documente care atestă calitatea de asigurat în sistemul public de sănătate, situaţiile în care CJAS emite astfel de documente fiind speciale.

Ştiri pe aceeaşi temă

În cazul în care vă prezentaţi la un furnizor de servicii medicale în contract cu CJAS şi aveţi calitatea de asigurat în sistemul public de asigurări de sănătate nu aveţi nevoie de adeverinţă de asigurat decât în anumite situaţii, deşi cu ani în urmă prezentarea acestei adeverinţe era condiţie obligatorie.

Dacă sunteţi deţinătorul cardului de asigurat şi aveţi în continuare această calitate, de adeverinţă de asigurat veţi avea nevoie doar dacă la interograrea sistemului informatic de către furnizorul de servicii medicale răspunsul este că nu aveţi calitatea de asigurat. În acest caz va trebui ca CJAS să certifice, pe de o parte, această calitate şi, eventual, să opereze în sistem modificările necesare în baza documentelor prezentate.

O altă situaţie în care aveţi nevoie de adeverinţă este cea în care sunteţi proaspăt angajat, iar angajatorul nu a depus încă Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, prevăzute în Codul fiscal.

Dacă, pe de altă parte, sunteţi asigurat individual şi solicitaţi asigurările cuprinse în pachetul de servicii de bază, aţi putea avea nevoie de această adeverinţă până la data transmiterii de către ANAF (instituţia către care faceţi plata) către CNAS a informaţiilor necesare în vederea acordării calităţii de asigurat.

O altă situaţie este aceea în care refuzaţi din motive temeinice să vi se elibereze cardul de asigurat (motive religioase, de exemplu), în acest caz făcând dovada calităţii de asigurat cu această adeverinţă.

Un allt caz în care pacienţii asiguraţi se prezintă la ghişeu fără să fie necesar, spun reprezentanţii CJAS Olt, este acela în care se solicită vizarea adeverinţei de salariat eliberată de angajator şi în baza căreia medicul eliberează concediul medical, în prezent nemaifiind necesar acest pas, deşi, este adevărat, cu ani în urmă furnizorii de servicii medicale solicitau acest aviz. Motivul pentru care nu mai este necesar demersul este faptul că  verificarea calităţii de asigurat se realizează interogând sistemul informatic în baza cardului de asigurat.

Asiguraţii care au nevoie de adeverinţe de asigurat le pot obţine şi fără a se prezenta la ghişeu, transmiţând prin diverite modalităţi copii după documentele necesare atestării calităţii de asigurat (în funcţie de categoria de asigurat), în acest caz normele de lucru ale funcţionarilor CJAS (NORME METODOLOGICE din 29 noiembrie 2018 pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calităţii de asigurat) prevăzând că „pentru persoanele care se află în incapacitate sau imposibilitate de a se deplasa la casa de asigurări, eliberarea adeverinţelor se face prin corespondenţă, pe baza documentelor prevăzute (...), comunicate de aceste persoane în copie. (...) Casele de asigurări au obligaţia de a îndeplini orice demers legal potrivit domeniului lor de competenţă, astfel încât accesul asiguraţilor la pachetul de servicii medicale de bază să nu fie împiedicat de procesul de eliberare a adeverinţelor de asigurat“.

Comunicarea documentelor se poate face şi prin Internet sau fax şi, în funcţie de disponibilitatea funcţionarilor, chiar prin metode mai noi, cum este, spre exemplu, aplicaţia what’s app.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: