Sibiu: Gabriel Scurtu, zborul printre nori

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sunt exact 30 de ani de când Gabriel Scurtu a început să practice zborul cu motor. Acum, la mai bine de 6.500 de ore de zbor, este comandantul aeroclubului teritorial din Sibiu.

Avea visul zborului şi nu-şi dorea nimic altceva decât să piloteze avioane. Dar când a venit vremea studiilor universitere, s-a înscris şi la Facultatea de Automatică şi Calculatoare, aşa, de rezervă. "La aviaţie examenul era în toamnă şi am zis să nu rămân pe dinafară dacă nu iau la Boboc. Mie îmi plăceau calculatorele încă de atunci aşa că am dat în vară la Automatică şi Calculatoare, facultate la care nu am mai mers pentru că am luat examenul de admitere la aviaţie", povesteşte Gabriel Scurtu.

Instructor la acelaşi aeroclub de 23 de ani
În şcoală a făcut primul zbor, zbor pe care nu îl poate povesti. "La primul zbor nici n-am ştiut ce se întâmplă cu mine. N-am realizat eu prea multe. Cel mai palpitant zbor însă a fost aici, la aeroclub", declară omul. A absolvit în 1982 şi a ajuns la Aeroclubul din Sibiu, actual "Herman Oberth". Foarte curând, după câteva sute de ore de zbor, Gabriel Scurtu s-a calificat şi a devenit instructor de zbor cu motor. "Sunt instructor din 1986", declară Gabriel şi lasă să se înţeleagă că era singura variantă de a continua să zboare. "Nu poţi rezista ca pilot într-o şcoală de zbor ca Aeroclubul României. Am zis că doar devenind instructor pot sta cât mai mult timp în aer", declară comandantul.

A vrut să piloteze Boeing-uri
Sute de piloţi pot spune acum că au învăţat să piloteze de la domnul Scurtu. O parte dintre ei au ajuns piloţi la mari companii comerciale de transport aerian şi au reuşit să ducă visul lui Gabriel Scurtu mai departe. "Mulţi din sportivii aeroclubului au ajuns piloţi de linie. De anul acesta, un elev de-al meu este pilot la Wizz Air. Şi eu am visat la avioane mai mari, dar în perioada mea trebuia să ai pile la Tarom ca să intri în şcoală. Atunci când voiam să ajung pilot de linie se cerea experienţă de 1.200 de ore de zbor. După ce le-am făcut, s-a schimbat politica lor de admitere şi spuneau că au nevoie de elevi neexperimentaţi, pe care să şi-i formeze ei. Eu am picat între", îşi aminteşte Gabriel cu o urmă de regret. A avut şi momente de cumpănă în cariera sa, dar nimic nu l-a făcut să renunţa la zbor. "Am avut odată pană de motor şi am venit planat la sol. Şi acum le opresc elevilor mei motorul în aer, ca să înveţe să se descurce în cazul real al unei pene de motor", explică instructorul.

Soţia este campioană la zbor
Are 6.500 de ore de zbor, la bordul unor avioane precum Zlin 50, IAR 46 sau Ikarus C42, şi este unul dintre cei mai experimentaţi instructori din ţară. A făcut timp de doi ani înaltă acrobaţie pe un Zlin 50, cât a fost sportiv în lotul naţional de acrobaţie. Acum pregăteşte elevi nu numai la zbor cu motor ci şi la pilotarea avioanelor ultra uşoare. "Avem un avion nou de U.L.M., adică aviaţie ultra uşoară, este Ikarus C42. Eu sunt specializat ca instructor şi pentru zbor cu motor şi pentru U.L.M.", explică omul.  Dacă vă întrebaţi cu ce se ocupă o soţie de instructor de zbor, ei bine aflaţi că şi ea face zbor cu motor de zece ani şi chiar este campioană naţională. "Soţia a câştigat de două ori Campionatul Naţional de Raliu Aerian şi Aterizare la Punct Fix. La noi zborul este un fel de sport de familie", mai spune Gabriel. Şi asta nu e totul, una din cele două fiice ale lui Gabriel este, la cei 17 ani ai săi, în cel de-al doilea an de zbor.

Ce-i place
"Calculatoarele sunt o pasiune de-a mea. Îmi place foarte mult să folosesc internetul, este o sursă inepuizabilă de informaţii. Din când în când mai citesc câte o carte, mai privesc la ştiri, merg la munte...", declară Gabriel Scurtu

Ce nu-i place
"Nu-mi place vânătoarea şi nici pescuitul. N-am mers niciodată, nici măcar la peşte, nu-mi place să omor animale", precizează instructorul.

Ce vă place şi ce nu la Sibiu?
G.S.:
La oraş îmi place mai tot. Când o să termine de renovat străzile, o să arăte şi mai bine. Nu-mi place Strada George Topârceanu, cea pe care se face accesul la Aeroclub.
Ce faceţi când ieşiţi la pensie?
G.S.:
La anul vreau să ies la pensie, dacă nu se schimbă legislaţia. Dar o să rămân aici ca instructor voluntar. După 30 de ani de zbor, nu este uşor să te laşi dintr-o dată. Cât timp sunt sănătos, o să continuu să zbor.

Profil
Născut:
7 noiembrie 1960, în judeţul Dolj
Educaţie: Şcoala Militară de Ofiţeri de Aviaţie "Aurel Vlaicu" Boboc, judeţul Buzău
Ocupaţie: Instructor de zbor; comandantul Aeroclubului "Herman Oberth", Sibiu
Familie: Căsătorit, are doi copii

Sibiu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite