Miturile despre slăbit, explicate de specialişti. Cât de bune sunt pastilele de slăbit, ceaiurile sau dietele disociate şi de ce îngraşă renunţarea la fumat

Miturile despre slăbit, explicate de specialişti. Cât de bune sunt pastilele de slăbit, ceaiurile sau dietele disociate şi de ce îngraşă renunţarea la fumat

Medicii spun ca pentru a slabi sanatos e nevoie de rabdare si perseverenta - Foto Shutterstock

Specialiştii spun că slăbirea sănătoasă este una de durată şi necesită răbdare şi perseverenţă. De asemenea aceştia susţin că scăderea în greutate se poate face respectând câteva reguli de bază.

Ştiri pe aceeaşi temă

Pastilele de slăbit, atât de des întâlnite în reclame, nu prea ne ajută dacă vrem să pierdem în greutate, poate doar dacă le asociem cu mişcare şi dietă, spun specialiştii. „Sincer, puţin (ne ajută, n.r.), din câte am văzut, poate pe cazuri selecţionate, dacă omul ţine regim şi face mişcare cred că ar ajuta şi pastilele, dar ele de capul lor, singure, fără regim, fără mişcare, mai puţină speranţă, cu toate că la ora actuală ne-am dori o pastilă minune să facă în locul nostru efortul dar din păcate eu zic că nu, numai combinate cu dietă şi cu mişcare. Plus că şi dacă merg mai e efectul acela, dacă le întrerupi, câteodată recâştigi înapoi chhiar mai mult decât înainte, ăsta e efectul regimurilor disociate, la fel, când se recâştigă în greutate poate mai mult. 
 

 
Ceaiurile de slăbit ajută numai în măsura în care sunt uşor laxative, uşor diuretice, se combate constipaţia, se combat un pic edemele periferice, nu sunt rele, şi eu le recomad, dar nici ele nu fac minuni, sunt tot un adjuvant”, explică Mirela Bogdan, medic primar diabet, nutriţie şi boli metabolice. 
 

 
Riscurile dietelor disociate. Cât de bine e să renunţăm definitiv la carne
 
Medicul nu recomandă nici dietele disociate. Au în schimb de câştigat, fără a avea probleme de sănătate, cei care aleg să-şi schimbe stilul de viaţă şi elimină carnea din alimentaţie, optând pentru un regim ovo-lacto vegetarian. 
 

 
„Noi ca nutriţionişti nu suntem de acord cu ele (dietele disociate, n.r.), sunt diete dezechilibrate care în general sunt un stres pentru organism, poate merge şi se aud rezultate la unele persoane dar persoane tinere, fără probleme, fără complicaţii. Ţinute pe scurt timp pot fi eficiente dar pentru persoanele uşor mai în vârstă şi cu alte afecţiuni nu sunt recomandate pentru că pot să producă dezechilibre metabolice chiar importante, sunt şi greu tolerate de către organism. Sunt eficiente, într-adevăr, pe anumite categorii de pacienţi, dar eu nu sunt de acord cu ele. Multă lume se îngraşă treptat dar vrea să slăbească brusc, şi atunci nu merge. 
 
Sunt pro regim vegetarian, dar nu chiar aşa de strict vegetarian, un aport de proteine tot se recomandă şi proteinele de origine vegetală nu sunt proteine de cea mai bună calitate. Este acel regim ovo-lacto-vegetarian care e mult mai ok, putem elimina doar carnea şi e ok, merge mult mai bine. Lactatele iarăşi sunt importante pentru aportul de calciu, dar lactele mai degresate, cele semidegresate cel puţin au mai puţine grăsimi şi au acelaşi aport de calciu”, explică specialistul. 
 
Cum slăbim eficient: mese mai multe, porţii mai mici
 
Dacă vreţi să pierdeţi din kilograme, este obligatoriu să reduceţi porţiile de mâncare. La fel de important este însă să „împărţiţi” mâncarea în cât mai multe mese, de preferat trei principale şi două gustări. 
 
„Ca şi calorii şi cantităţi e foarte important într-adevăr, toată lumea accentuează masa de seară dar toate mesele de fapt contează, că multă lume spune mănânci ce vrei dar seara să nu mănânci aproape nimic, până la urmă e ca o relaţie matematică între cât ingerăm şi ce consumăm. Noi recomandăm împărţirea în cât mai multe mese, de regulă trei mese principale şi două gustări, aportul caloric să fie împărţit în multe mese mici, cu diferenţe într-adevăr între mesele principale şi gustări. E bine aşa, ca bebeluşii, la 2-3 ore să ciugulim ceva, sunt tot felul de teorii, unele spun că dacă mâncăm mai des organismul nu-şi mai face rezerve, ştie că o să primească şi atunci consumăm cumva şi ardem caloriile, pe când la mesele rare se cam depune tot, organismul stochează energia că nu se ştie când mai primeşte. Gustări eu recomand sub formă de fructe, de recomadat cele care sunt acum vara, nu chiar atât de calorice şi de dulci, fructele de toamnă sunt puţin de evitat, sunt mai consistente, mai dulci şi un pic mai calorice”, explică specialistul. 
 

 
Medicul recomandă un mic dejun consistent, iar masa de seară uşoară şi luată cu 2-3 ore înainte de culcare, dar nu mai târziu de ora 8
 
Dietele draconice, spune medicul, nu sunt deloc o soluţie bună, chiar dacă, pe termen scurt, rezultatele sunt mai rapide. „În funcţie de patologia individuală, eu zic că merg numai la persoanele tinere, fără niciun fel de alte probleme, în schimb odată cu înaintarea un pic în vârstă şi asocierea altor probleme sunt riscuri de a deregla metabolismul cu totul, pe toate liniile se pot induce probleme, sub 1000 de calorii pe zi nu prea sunt ok, trebuie răbdare la regimul de slăbit, perseverenţă, şi asta nu prea au pacienţii, în momentul în care te hotărăşti trebuie să-ţi schimbi viaţa cu totul, să renunţi la multe şi pe termen lung, dacă se poate definitiv”, explică medicul Mirela Bogdan. 
 
Sportul este de asemenea foarte important. „Dacă se poate zilnic e excelent şi dacă se poate şi mai mult de jumătate de oră pe zi cum se zice e şi mai bine”, adaugă specialistul.  
 
Secrete de dietă: ce fel de pâine putem mânca şi cât de „dietetice” sunt dulcirile dietetice
 
Kilograme mai puţine nu înseamnă renunţarea completă la pâine, însă nu este recomandată sub nicio formă pâinea albă. Puteţi mânca pâine integrală, de preferat la micul dejun, paste sau cereale integrale, produsele de acest tip fiind bogate în fibre. Cei doi litri de apă pe zi recomandaţi chiar sunt sănătoşi, cu condiţia să nu mâncaţi sărat, pentru a evita retenţia de apă în organism. „Chiar se recomandă consumul de apă în toate regimurile de slăbit, se pare că procesele metabolice se desfăşoară altfel în condiţii de hidratare optimă, pe când dacă ar fi o uşoară deshidratare nu merge nici cura de slăbire, asta e una din condiţiile de bază, hidratarea. Multă lume spune că dacă beau aşa de multă apă se umflă picioarele, apar probleme, dar ea se elimină cu condiţia să nu se mănânce sărat, sarea e problema”, explică medicul. 
 
Din meniu trebuiesc eliminaţi carbohidraţii cu absorbţie rapidă, care se găsesc în dulciurile rafinate, pâinea albă şi făinoase, produsele de patiserie. Şi să evitaţi să combinaţi carbohidraţii cu proteine, cu alte cuvinte să renunţaţi la „masa clasică” a multora dinte români, care include carne cu garnitură de cartofi. 
 
„Combinaţia de carbohidraţi cu proteine nu prea merge, ar trebui carnea combinată cu legume de genul fasole verde, conopidă, varză, orice alte legume nu cartof şi nu pâine, într-adevăr e o mare problemă”, explică specialistul. 
 
Nici dulciurile dietetice nu vă vor ajuta în lupta cu kilogramele, ba dimpotrivă. „Noi le mai lăsăm la copiii cu diabet dar nu sunt foarte ok nici ele. Au înlocuit zahărul cu îndulcitori şi în general au conţinut de grăsimi şi sunt şi ele destul de calorice şi înlocuitorii de zahăr sunt poate chiar mai dulci, o ciocolată dietetică chiar e dulce, ca şi aport de calorii cam tot pe acolo e. Poate doar cele care au un conţinut mai mare de fibre, acele batoane fitness, să zicem, dar ciocolata dietetică, napolitane sau gemurile nu. 
 
Ciocolata neagră e ok dar, dacă se doreşte o scădere în greutate e bine de evitat că e calorică şi ea. În perioada de menţinere o porţie mică de ciocolată neagră, o pătrăţică-două merge, are un conţinut mare de cacao, antioxidanţi, efecte benefice pentru sănătate, în schimb celelalte cu creme nu, numai ciocolata amăruie se admite, se pare că are ceva beneficii”, explică medicul nutriţionist. 
 
De ce îngraşă renunţarea la fumat
 
Dacă v-aţi hotărât să renunţaţi la fumat, e bine să fiţi puţin atenţi ce mâncaţi şi să faceţi mai mult sport, pentru că, se pare, excluderea tutunului poate veni la pachet cu câteva kilograme în plus. 
 

 
„În general da, se pare că da, renunţarea la fumat îngraşă, persoanele care vor să renunţe la fumat e bine să aibă grijă un pic la dietă în perioada următoare că se pare că într-adevăr ţigara, nicotina, creşte un pic metabolismul şi în momentul în care se renunţă e bine să avem un pic grijă, poate chiar un pic mai multă mişcare în perioada următoare, mişcare şi dietă. E bine să se renunţe, cine se hotărăşte să nu se teamă de chestia asta, doar atât, să aibă un pic de grijă”, spune medicul nutriţionist. 
 
Reguli „de aur” pentru un regim de slăbire eficient 
 
Specialistul spune că, dacă vrem să scăpăm de kilograme în plus, trebuie să respectăm 4 „reguli de aur”: „Respectarea unui program de mese, nu neapărat la ore fixe dar să avem cele trei mese principale şi două gustări; Hidratarea – consumul de cel puţin 2 litri de apă pe zi, în perioadele calde şi mai mult; Mişcarea zilnică; O igienă a somnului, ar trebui minim 7-8 ore de somn, influenţează greutatea în sensul depunerii dacă dormim mai puţin, e un stres acolo, în perioadele în care suntem mai obosiţi şi nevoia de dulce e mai mare şi ai tendinţa de a mânca ceva dulce”, explică medicul Mirela Bogdan. 
 
Vă mai recomandăm: 
 
 
Medicul neonatolog Livia Ognean (46 de ani) a reuşit să mobilizeze colegi, părinţi şi oameni obişnuiţi pentru a schimba în bine viaţa unor copii de numai câteva sute de grame, internaţi la terapie intensivă neonatală în cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Sibiu. Totul prin forţe proprii, independent de statul român.
 
 
Trei sibieni sunt posesorii unor nume cu rezonanţă în viaţa politică: Adrian Năstase, Ludovic Orban şi Mihai Ungureanu. Oamenii povestesc amuzaţi ce glume se fac pe seama lor, dar şi cum îşi văd celebrii tizi de la Bucureşti.
 
 
Ultima nuntă în satul sibian Gherdeal a avut loc în 1987, iar ultimul copil s-a născut aici în 1988. Din comunitatea înfloritoare de altădată, care număra 300 de suflete de români şi de saşi, acum au mai rămas doar 12 locuitori, şi toţi trecuţi de 50 de ani. Amintirile lor au rămas închise în cutii cu fotografii alb-negru.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările