Cum se circulă în sensurile giratorii? Noile standarde pentru marcajele rutiere ar trebui să ajute şoferii

Cum se circulă în sensurile giratorii? Noile standarde pentru marcajele rutiere ar trebui să ajute şoferii

Intrarea şi ieşirea dintr-un sens giratoriu cu mai multe benzi de circulaţie este o adevărată aventură pentru unii şoferi din România FOTO Silvana Armat

Înmulţirea intersecţiilor de tip giraţie cu mai multe benzi de circulaţie în oraşele României a creat cel puţin discuţii aprinse pe tema regulilor care trebuie respectate în astfel de intersecţii. Noile standarde româneşti în materie de marcaj rutier ar trebui să mai detensioneze discuţiile.

Ştiri pe aceeaşi temă

Faptul că ieşirea dintr-o intersecţie cu sens giratoriu duce la tamponări al căror vinovat nu este întotdeauna uşor de identificat de către şoferii români a fost constatat şi de către celebrul poliţist braşovean, Marian Godină. Acesta a publicat pe pagina sa de Facebook un desen cu care, susţine poliţistul, se întâlneşte des pe procesele verbale de constatare a tamponărilor. Sute de şoferi au comentat în fel şi chip situaţia descrisă de Marian Godină.
 
„Cel care schimbă direcţia de mers trebuie să se asigure. După cum se vede clar în poză, autoturismul portocaliu e cel care îşi schimbă direcţia, trecând de pe banda 2 pe banda 1. Direcţia de deplasare într-un sens giratoriu este un cerc, deci de fiecare dată când ieşi din giratoriu, părăseşti cercul, adică schimbi direcţia de mers şi trebuie să te asiguri“, a comentat Godină, arătând că în caz de tamponare, şoferul autoturismului portocaliu ar fi cel vinovat.
 
Poliţistul Marian Godină a comentat modul de soluţionare a unor tamponări generate de situaţia de mai sus
 
Cum trebuie efectuate marcajele
 
Primul standard românesc elaborat pe tema marcajelor rutiere datează din 1965. De atunci, acest standard a fost revizuit de patru ori: în 1971, 1984, 2004 şi 2015. Abia în cel din 2015, autorităţile româneşti au intervenit cu modificări în ceea ce priveşte presemnalizarea circulaţiei în sensurile giratorii. 
 
Potrivit acestui ultim standard (SR 1848-7/2015), presemnalizarea sensurilor giratorii trebuie realizată prin noi tipuri de săgeţi de selectare a benzii. Acestea trebuie amplasate la o distanţă de cel mult 50 de metri înainte de intrarea în intersecţia de tip sens giratoriu. În cazul unei intersecţii cu două benzi de circulaţie, de exemplu, prima bandă ar urma să fie folosită doar pentru cei care doresc să folosească prima sau a doua ieşire, iar cea de-a doua bandă, doar de cei care vor să se încadreze în a doua sau a treia ieşire ori vor să se întoarcă (asta în cazul unei intersecţii cu patru ieşiri). Noile marcaje ar trebui să înlocuiască săgeţile existente până acum, cu unele care să imite mai bine un sens giratoriu şi ieşirile care pot fi folosite de pe banda pe care sunt desenate.
 
Proiectanţii de drumuri, însă, mai arată că în România multe dintre giraţii nu respectă o regulă de bază şi anume aceea a dimensiunii minime. „În primul rând, trebuie arătat faptul că în ţară nu avem sensuri giratorii în sensul strict al definiţiei, ci doar intersecţii de tip sens giratoriu. Un sens giratoriu trebuie să aibă o rază de 60 de metri, pe când în România au fost proiectate – din lipsă de spaţiu – sensuri giratorii şi cu raze de şase sau opt metri“, arată un proiectant de drumuri din Sibiu.
 
Ce spune Poliţia?
 
Astfel de noi marcaje rutiere au început să fie aplicate din acest an şi pentru presemnalizarea sensurilor giratorii din Sibiu. Şi în acest oraş, discuţiile între şoferi pe tema acestor marcaje au fost ample pe reţelele de socializare, deoarece mulţi arătau că nu este sancţionabilă contravenţional încadrarea pe prima bandă a unui giratoriu, chiar dacă această intersecţie va fi părăsită abia la a treia sau a patra ieşire, de exemplu.
 
În acest context, poliţiştii sibieni au venit cu lămuriri suplimentare. „Noile marcaje rutiere sunt de îndrumare, ele au rolul de a ajuta şoferii să se orienteze când se apropie de un sens giratoriu. La o constatare în urma unui posibil eveniment rutier sunt mult mai mulţi alţi factori care se iau în considerare decât respectarea acestor marcaje. În principiu, contează în primul rând regulile de circulaţie privind prioritatea sau regulile de circulaţie privind schimbarea direcţiei de deplasare. Astfel, acele marcaje au caracter de îndrumare a conducătorilor auto”, se arată într-un răspuns al Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Sibiu. Cei de la Serviciul Rutier din cadrul IPJ Sibiu recomandă, totuşi, conducătorilor auto să respecte presemnalizarea rutieră, deoarece aceasta are rolul de a reduce evenimentele nedorite din trafic.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările