Constantin Chiriac: „Sibiul este văzut ca un model de Capitală Culturală Europeană“

Constantin Chiriac: „Sibiul este văzut ca un model  de Capitală Culturală Europeană“

Constantin Chiriac este singurul român ales în comitetul Comisiei Europene care decide Capitalele Culturale Europene

Directorul Teatrului Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu, este membru în comisia care desemnează şi monitorizează Capitalele Culturale Europene. Chiriac spune că urbea de pe Cibin este un exemplu de urmat și de alte orașe ce sunt sau vor fi capitale culturale europene.

Ştiri pe aceeaşi temă


România poate recâştiga titlul de Capitală Culturală Europeană în 2020. Constantin Chiriac vorbeşte despre atuurile oraşelor româneşti care şi-au anunţat intenţia de a călca pe urmele Sibiului, primul oraş românesc desemnat Capitală Culturală Europeană, în 2007.

„Adevărul": Domnule Constantin Chiriac, România poate spera din nou să desemneze un oraş Capitală Culturală Europeană?

Constantin Chiriac: Din păcate, România a pierdut dreptul de a organiza Capitală Culturală Europeană, ca ţară membră a Uniunii Europene. În aceste condiţii, Guvernul ar trebui să facă un demers către Comisia Europeană şi să ceară cu prioritate alocarea anului 2020 pentru România şi încă o ţară, ca să organizeze Capitală Culturală Europeană. Altminteri, dacă se ţine cont de ritmicitatea organizării Capitalelor, Grecia şi Irlanda vor intra înaintea noastră.

Care sunt oraşele româneşti cu potenţial, pentru competiţia din 2020?

Ar fi Suceava şi zona de turism religios din Bucovina, cu extensie până spre Botoşani şi Ipoteşti şi cu o punte către Cernăuţi. Într-o poziţie de lider s-ar putea afla Piatra Neamţ, în asociere cu Târgu Neamţ, cu Bacău, cu Cetatea Neamţului, Fălticeni, Agapia şi Văratec. Ar mai fi Iaşiul, care trebuie să facă o punte cu Chişinăul. Galaţiul trebuie să-şi dea mâna cu Brăila. Delta Dunării trebuie asociată fie cu Tulcea sau Galaţi, fie cu staţiunile de pe Litoral şi Constanţa. Mai sunt Bucureştiul, Braşovul, cu staţiunile sale, Timişoara, Clujul, Ţinutul Secuiesc, Maramureşul, Aradul, Oradea, Craiova.

Anul trecut aţi fost la Alba Iulia, unde Teatrul Naţional „Radu Stanca" a participat la prima ediţie a Festivalului „Dilema veche". Acest festival, care va avea a doua ediţie în această primăvară, poate fi folosit ca model de regenerare a infrastructurii culturale?

Indiscutabil! Alba Iulia are, probabil, unul dintre cele mai interesante patrimonii din Europa. Oraşul ar trebui să aibă o multitudine de evenimente de acelaşi fel cu Festivalul „Dilema veche". Există în această clipă voinţa de a se contura, aici, o agendă culturală coerentă. Regiunea are un parcurs al vinului, care pleacă de la Blaj la Jidvei, la Alba. E o traiectorie excepţională în Munţii Apuseni, o tradiţie în minerit care trebuie pusă în valoare, alături de folclorul autentic. Trebuie întemeiat un teatru de proiecte, cu o legătură foarte puternică cu şcoala de management de la Sibiu. Eu mi-am oferit serviciile şi o fac încă o dată public, către toate oraşele care vor să propună Capitale Europene. Putem instrui oameni care să aibă acces la toată documentaţia necesară. Zeci de reprezentanţi ai oraşelor europene vin la Sibiu, pe care îl consideră un model de Capitală Europeană.

Ce oraşe au avut o atitudine mai agresivă, arătându-şi clar intenţia de a candida?

Deocamdată, am avut semne concrete din partea Clujului, din partea oraşului Alba Iulia, a Iaşiului şi mici semne de la Timişoara.

"România trebuie să ceară Comisiei Europene dreptul de a organiza Capitală Culturală Europeană în 2020!''
Constantin Chiriac director de teatru

Ai aflat ceva interesant, ai pozat sau ai filmat? Scrie-ne pe sibiu@adevarul.ro!

Click pe  fotografia de mai jos pentru ultimele noutăţi de la Sibiu

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările