„Cârpeli ridicole“ pe Autostrada Orăştie-Sibiu. Pentru ce lucrări se pregătesc 7,3 milioane de lei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cei 22 de kilometri care formează lotul 3 al Autostrăzii Orăştie-Sibiu urmează să intre din nou în lucrări de remediere a unor degradări. Patru firme se bat pentru contractul estimat la 7,3 milioane de lei, contract care vizează efectuarea unor lucrări considerate mai degrabă „cârpeli ridicole“.

Lotul de autostradă dintre Orăştie şi Sibiu a fost deschis circulaţiei în noiembrie 2014, reînchis zece luni mai târziu pentru lucrări de reabilitare şi redat traficului rutier în octombrie 2016.

Doar că cele 8,8 milioane de lei investite atunci în eliminarea unor defecţiuni nu sunt suficiente, astfel că reprezentanţii Companiei Naţionale pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au mai lansat o procedură de achiziţie pentru noi lucrări de remediere a altor defecţiuni. 7,3 milioane de lei, fără TVA, este valoarea noilor lucrări de remediere, apreciate de specialişti drept insuficiente în faţa amplorii problemelor de pe respectivul tronson: de la alunecările masive de teren din zona Dealului Bucium, la lipsa gardurilor de protecţie, a semnalizării rutiere electronice, a telefoanelor de urgenţă ori a spaţiilor de servicii.

Pe 26 mai 2017, conducerea CNAIR a deschis ofertele celor patru firme interesate de lucrările propuse pentru respectivul lot. Compania nu a reuşit să atribuie deocamdată contractul, ofertele fiind în continuare în curs de evaluare.

Până acum, pentru construirea celor 22,11 km de autostradă s-au cheltuit mai bine de 610 milioane de lei.

Minore lucrări în opt puncte

În caietul de sarcini din documentaţia de atribuire a contractului de execuţie a lucrărilor, reprezentanţii CNAIR lasă de înţeles că, fără efectuarea acestor minime intervenţii, circulaţia pe bucata de autostradă cuprinsă între Cunţa (judeţul Alba) şi Sălişte (judeţul Sibiu) ar putea fi restricţionată. „Obiectivul general şi scopul lucrărilor de remediere sunt de a pune în siguranţă şi de a aduce autostrada la un nivel corespunzător de viabilitate în vederea preîntâmpinării unor evenimente care să conducă la restricţionarea traficului rutier pe autostradă“, se arată în caietul de sarcini citat.

În acest document sunt descrise şi lucrările de executat în opt puncte ale autostrăzii. Printre acestea se numără unele precum refacerea drenajului pe o lungime de 110 metri sau îndepărtarea unor tasări apărute în zona unor podeţe, prin aşternerea unui nou strat de uzură cu o grosime de cinci centimetri. Un alt exemplu de lucrare prevăzută este în zona unui zid de sprijin pentru terasament, cu o înălţime de patru metri, care a început să se mişte de la loc. Pentru a remedia această problemă, cei de la CNAIR cer amplasarea unui rând de micropiloţi (un fel de stâlpi) în faţă.

 „Se pune problema remedierii unor defecte considerate minore, în unele cazuri. Sau, dacă sunt grave, CNAIR încearcă să le dreagă cu cârpeli, cum ar fi exemplul zidului de sprijin care se roteşte“, arată Mihai Alexandru Crăciun, membru fondator al Asociaţiei Construim România. Reprezentanţii acestei asociaţii au documentat constant evoluţia deficienţelor de pe tronsonul în discuţie.

Semnele unor probleme mai grave: cele de la viaduct

Printre lucrările cerute de CNAIR în noul contract sunt şi unele care vizează culeea (picior de pod) dinspre Orăştie a viaductului lung de un kilometru şi cu o înălţime maximă de 74 de metri, aflat în dreptul localităţii Aciliu. Culeea în discuţie a mai cedat şi în 2015, remedierile fiind executate de italienii de la Salini Impregilo, al căror contract a fost reziliat un an mai târziu. „În spatele culeei 1 a viaductului Aciliu, placa de racordare s-a taxat cu circa 15 – 20 de cm pe calea 2 şi 5 – 7 cm pe calea 1. A apărut o fisură cu o lungime de opt metri în banda de staţionare de urgenţă, care este în strânsă legătură cu bombarea taluzului rampei, prefigurând posibilitatea de cedare locală a taluzului“, descriu situaţia de acum reprezentanţii CNAIR, în documentaţia de atribuire a contractului de lucrări.

În aceste deficienţe, Mihai Alexandru Crăciun vede semnele unor probleme mult mai grave, minimizate de fiecare dată de reprezentanţii autorităţilor. „Exact ceea ce spuneam de acum doi ani şi ce se ştie din construcţie: culeea 1 se mişcă. Şi nu fisurile de acum din autostradă sunt problema, ci riscul de cedare a viaductului. Acolo trebuia prelungit viaductul înspre Orăştie cu încă cel puţin două deschideri, soluţie discutată încă din timpul construcţie. Dar CNAIR alege, din nou, cârpeala“, apreciază Crăciun.

   

image

Piciorul de podul dinspre Orăştie (plan depărtat) al viaductului de la Aciliu are din nou probleme de stabilitate

Pământul din alunecări, dat la o parte

Una din cele mai mari probleme ale respectivului lot de autostradă este zona km 64+380 – 64 + 440, adică cea de la baza dealului Bucium. După cum arăta „Adevărul“ în urma unui experiment realizat la începutul acestui an, valuri de pământ înalte de peste un metru şi cu o deschidere de peste 150 de metri se apropie cu câţiva zeci de centimetri pe lună de calea de rulare. În unele zone, distanţa până la asfalt a scăzut sub zece metri. Şi aici sunt prevăzute lucrări, doar că pe cealaltă parte a autostrăzii, unde amploarea alunecărilor de teren a fost redusă prin executarea unor ziduri de sprijin la linia CFR din zonă.

Printre lucrările cerute sunt cele de îndepărtare a pământului care a alunecat până în şanţul de la marginea autostrăzii. „Va fi o cârpeală ridicolă, care va ceda din nou peste unu-doi ani. Concluzia e că CNAIR nu e în stare să rezolve problema de la Aciliu, pentru că habar nu are cum să o abordeze. Cât despre dealul Bucium, alunecarea e continuă, sunt cel puţin cinci metri de deplasare numai anul acesta. La ruptura principală, terenul care iniţial avea panta de 1:5 este, acum aproape orizontal“, mai arată Alexandru Crăciun.

Termenul de realizare a lucrărilor de remediere din contractul în discuţie este de trei luni, garanţia solicitată fiind de minim cinci ani.

image

Cu ajutorul unor ţăruşi înfipţi în calea valurilor de pământ, în primăvara acestui an, „Adevărul“ a demonstrat cum alunecările înaintează cu zeci de centimetri în fiecare lună

O expertiză tehnică ce tot întârzie

Costurile cu remedierile punctuale din noul contract vor fi acoperite din garanţia executată în numele foştilor constructori italieni de la Salini Impregilo, garanţie totală de peste 60 de milioane de lei. Cu toate acestea, amploarea deficienţelor de pe cei 22 de km de autostradă şi estimarea costurilor necesare pentru remediere nu sunt cunoscute, deoarece CNAIR nu are nicio expertiză tehnică a întregului lot. O astfel de lucrare a fost scoasă la licitaţie în primăvara anului trecut, pentru suma de 1,66 milioane de lei, fără TVA. Şi deşi la licitaţie s-a prezentat o societate, procedura a fost în cele din urmă anulată din cauza unor probleme birocratice. Fix un an mai târziu, în mai 2017, CNAIR a emis un nou comunicat de presă în care anunţa că documentaţia pentru o nouă licitaţie care să ducă la expertizarea întregului lot a fost transmisă către Autoritatea naţională pentru achiziţii publice (ANAP). Până în prezent, ANAP nu a emis aviz favorabil respective documentaţii, astfel că licitaţia pentru realizarea expertizei nu a fost re-lansată nici în ziua de azi. La prima licitaţie, cea din 2016, termenul de realizare a expertizei prevăzut în caietul de sarcini era de 15 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor.

Sibiu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite