O româncă, şefă de promoţie la cea mai cunoscută şcoală de comerţ din Franţa: „La noi în ţară mulţi studenţi trec prin facultate ca peştele prin apă”

O româncă, şefă de promoţie la cea mai cunoscută şcoală de comerţ din Franţa: „La noi în ţară mulţi studenţi trec prin facultate ca peştele prin apă”

Camelia are o diplomă de licenţă în administraţie economică internaţională şi una de master în management internaţional. Dar nu oricum. Luna aceasta, la ceremonia de înmânare a diplomelor, Camelia s-a remarcat ca şefă de promoţie    FOTO  arhivă personală

Camelia Mihoc (23 ani) de origine din localitatea Vama, judeţul Satu Mare, şi-a finalizat luna aceasta studiile ca şefă de promoţie la una dintre cele mai exigente şcoli de business din Franţa- INSEEC, cunoscută datorită puternicului caracter internaţional. Despre sistemul de învăţământ din România Camelia spune: „La noi în ţară mulţi studenţi trec prin facultate ca peştele prin apă”.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ea spune că sistemul de învăţământ din Franţa este destul de complicat şi că, dacă doresti un post într-o firmă de prestigiu eşti obligat, într-un fel sau altul, să ai diploma unei şcoli de comerţ. O şcoală de comerţ, privată, de preferinţă, cu un sistem de admitere pe dosar şi examen, are în cele mai multe cazuri prioritate.

„E doar un nume pe CV-ul tău până la urma urmei, dar un nume cu extrem de mult impact. Asta a fost principalul motiv pentru care am ales această insituţie”- Camelia Mihoc.

În acest context, Camelia a decis că cel mai bine pentru viitorul ei este tocmai una dintre aceste şcoli de comerţ, în urma căreia ar avea oarecum viitorul asigurat. Deisgur că aceste şcoli sunt extreme de scumpe, dar datorită eforturilor depuse de părinţi, Camelia a reuşit să obţină banii necesari. Aşa că a ales INSEEC, o instituţie de învăţământ extrem de exigentă, unde nu poţi să intri doar dacă ai banii necesari pentru a achita toate taxele ci pe baza unui dosar şcolar foarte bun, examene scrise şi examene orale. Aici, Camelia a optat pentru un master în managementul internţional unde 50% din cursuri se fac în franceză şi 50% în engleză.

Camelia a studiat iniţial la un liceu din Saint Germain en Laye de lângă Paris, unde a ales să studieze economia. Apoi a urmat cursurile unei universităţii de stat pentru o licenţă în administraţie economică internaţională, specializarea Comerţ şi Afaceri Internaţionale. Timp de trei ani, cât e durata unei licenţe în Franţa, românca a avut o bursă de merit datorită rezultatelor foarte bune la învăţătură, iar după ce a terminat facultatea a decis să facă acest master la privat.

Astfel a obţinut o diplomă de licenţă în administraţie economică internaţională şi una de master în management internaţional. Dar nu oricum. Luna aceasta, la ceremonia de înmânare a diplomelor, Camelia s-a remarcat ca şefă de promoţie. 

 „Nu ştiu daca aş spune ca a fost greu. A fost pur şi simplu muncă, multă muncă. Dar când îţi place ceea ce faci, totul pare mai uşor. Nu am tocit lecţiile niciodată,dimpotriva. Dar mereu m-am implicat în fiecare dosar, fiecare examen”- Camelia.

În acest moment, Camelia are şi un loc de muncă pe care mulţi alţii şi l-ar dori. Este responsabil marketing smartphone la Fujtisu, o companie japoneză, al treilea actor mondial în servicii IT .

La noi în ţară mulţi studenţi trec prin facultate ca peştele prin apă

Despre sistemul de învăţământ din România, Camelia nu are foate multe cuvinte de laudă şi mărturiseşte că în cei opt ani de şcoală pe care i-a făcut aici nu au fost cei mai reuşiţi din punct de vedere educativ.

Ce nu e bine, potrivit Cameliei, e avalanşa de informaţii pe care trebuie să o înveţe un liceean într-un timp foarte scurt şi că nu poate să îşi facă o gândire personală.

“Îmi amintesc că la română trebuia să învăţăm totul pe de rost, exact aşa cum ni se dicta. Şi dacă la teză nu scriai ce ţi s-a dictat, ţi se scădea din punctaj. Aici, dimpotrivă, accentul se pune pe gândire, pe practică, nu pe teorie.  Un rezumat sau o disertaţie o faci tu, nu ţi se dictează, la chimie faci expertimentele, nu înveţi sute de formule pe de rost, la biologie faci disecţi”, explică Camelia.

În ceea ce priveşte învăţământul superior, tot ea mai adaugă că Franţa are un pas uriaş înainte, faţă de România. ”De ce? Pentru că la noi în ţară mulţi studenţi trec prin facultate ca peştele prin apă. Patru ani sau mai mult învăţ, îmi iau examenele şi gata. Ies din facultate, dar pratică nimic. Nu e obligatoriu. În Franţa, începând cu anul trei eşti obligat să faci practică. Eu am ieşit de pe băncile şcolii cu un an şi jumătate de experienţă care m-au ajutat să îmi găsesc de lucru imediat după ce am terminat“, adaugă Camelia.

Din punct de vedere profesional, obiectivul Cameliei este să devină director de marketing în cadrul unui grup internaţional din domeniul informatic..

Tertipul românului plecat dincolo

Camelia a plecat din România la 15 ani, după ce a terminat şcoala generală. Părinţii ei s-au stabilit în Paris însă prin anii 2000. Bineînteles că motivul principal, la fel ca al oricărui alt român care decide să îşi părăsească ţara, a fost unul financiar.

„Nu pot să spun ca am avut lipsuri, dimpotrivă. Părinţii mei au fost mereu ambiţioşi şi au ştiut că am avea un viitor mai bun peste frontiere”, spune Camelia.

Perioada de acomodarea a fost însă cea mai dificlă. Nu ştia nici măcar o boabă limba franceză şi nici nu a repetat nici un an şcolar. A intrat direct în primul an de liceu. Deci presiunea a fost şi mai mare.  Liceul la care a studiat era unul de “copii bogaţi, copii cu foarte multe stereotipuri, foarte răutăcioşi, iar imaginea pe care o aveau despre români era cea pe care o vedeau în metrouri şi pe care jurnaliştii le-o arătau la televizor”

Părinţii Cameliei au hotărât să o ducă pe Camelia în Paris deoarece era singură în România, locuia cu o verişoară în casa din localitatea de origine, Vama. Camelia recunoaşte că era un copil destul de rebel şi liber, iar faptul că a rămas singură a maturizat-o foarte mult.

“La vârsta adolescenţei acorzi foarte multă importanţă prieteniei. Iar faptul că mi-am părăsit ţara, casa şi în special prietenii, ca să vin într-un locs străin a fost foarte greu. În primele trei luni plângeam în fiecare seară când veneam de la şcoala. Nu întelegeam cursurile, nu aveam nici un prieten, eram mereu singură. Am avut noroc că o parte dintre profesorii pe care îi aveam au fost înţelegători şi îmi dădeau în fiecare săptamână cursurile scrise, pentru că altfel nu puteam să înteleg”, mărturiseşte Camelia.

Grupul INSEEC este format din opt şcoli membre, amplasate în cinci oraşe din Franţa, Marea Britanie şi Principatul Monaco: Paris, Bordeaux, Lyon, Londra şi Monaco. Grupul independent INSEEC, având un corp profesoral înalt calificat, 10 000 de studenţi şi o puternică reţea de absolvenţi şi de întreprinderi partenere în întreaga lume, a devenit un actor singular şi major în peisajul învăţământului superior francez. 

Vă recomandăm şi

Mămica şefă de promoţie este de acum studentă. Ea a fost admisă la buget la Litere

EXCLUSIV Primul student român la Medicină la Cambridge

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: