Nicio stradă fără un magazin second-hand

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pe fondul interesului crescut al tinerilor pentru haine de marcă noi la prețuri mici, second-handurile din Satu Mare se reprofilează pe achiziția de vestimentație din Occident, în special din outlet-urile austriecilor.

Patronii magazinelor second-hand renunță la chilipirurile cumpărate cu sacul și se reprofilează pe clienții mai tineri, care cumpără mai mult și mai des decât vârstnicii. „Merg periodic în Austria pentru a cumpăra marfă, în special în perioada lichidărilor de stoc și mai ales la magazinele de tip «outlet». Eu prefer Viena, știu că oamenii cu bani din Satu Mare merg acolo la solduri. Prețurile sunt mici, iar dacă iau cantități mai mari am niște reduceri și elimin intermediarii, care cumpără la kilogram și revând în țară, pe internet sau în depozite“, explică Emanual Smecicaș, de 24 de ani, patronul unui magazin cu haine de import situat pe strada Vasile Lucaciu, în zona centrală a orașului.

Afacere bună


Tânărul spune că a făcut o investiție inițială de 5.000 de euro pentru a-și deschide magazinul și apreciază că, deși în primele șase luni, afacerea n-a fost extrem de profitabilă, lucrurile se vor schimba. „Sunt încă nou pe piață, iar profitul trebuie reinvestit în primul an. Afacerea ar merge mult mai bine dacă mi-aș permite drumuri mai dese în Occident și dacă aș avea mai mulți bani de investit. Dar n-au intrat zilele-n sac“, a declarat Smecicaș. 
Janos Bute, patronul unui lanț de magazine second-hand, cu magazine în Satu Mare și Bistrița, afirmă că afacerea îi merge ca pe roate, dar a refuzat să ofere detalii. „Eu aduc haine din Anglia, le cumpăr direct, le vând în magazinele mele. Atât vă spun. Am avut probleme în Bistrița, după ce un ziar a scris că de ce lasă primăria să se deschidă magazine de genul ăsta în centru și m-au mutat“, a afirmat Bute.  

„Crema“, calitatea cea mai bună

Marile depozite en-gros din țară achiziționează marfa de la depozite din străinătate în loturi măsurate cantitativ, în baloți de 100 de kilograme, după care le sortează, după tipul de îmbrăcăminte sau calitate, și le revând patronilor de magazine second-hand. Cele mai arătoase haine sunt cele mai scumpe, incluse în categoria denumită de patroni „crema“.   

Sanda Carpaci, 30 de ani, care deține două magazine în zona central a orașului, în vecinătatea Palatului Administrativ, afirmă că secretul succesului în afacere constă în calitatea produselor. „Eu, ca patron, am de ales, pot cumpăra un balot de 100 de kilograme de haine, vreo 300 de bucăți, și să fac profit chiar dacă le vând la doi lei bucata. Însă eu aleg să dau pe un balot și 4.000 de lei, dar cumpăr doar calitatea cea mai bună. Jumătate dintre ele sunt de marcă, H&M, Esprit și, mai nou, Mark&Spencer, pentru tineri. Celelalte arată ca noi. La mine la ușă așteaptă oameni din Primărie, Finanțe, profesori, doctori și nu odată mi s-a întâmplat să mă sune când întârziam și nu deschideam la timp“, afirmă Sanda Carpaci.

Prețurile hainelor noi din magazinele second-hand le bat pe cele din puținele magazine deschise de marile branduri în Satu Mare. „Îmi căutam un trening, am fost prin toate magazinele, și în acelea din jurul pieței. N-am găsit nimic care să-mi placă, iar ce am găsit era prea scump. Am intrat într-un second-hand, mi-am luat un trening «Arena» cu 50 de lei, nou-nouț, cu etichetă. În magazine aș fi dat pe el vreo 300 de lei“, spune Lavinia Pop, o liceancă de la Grupul Școlar „Gheorghe Dragoș”. 

Strada second-hand

În zona centrală a municipiului funcționează în prezent peste 20 de magazine second-hand, pe o suprafaţă care nu depășește un kilometru pătrat. Spațiile comerciale de pe strada Ham Janos, situată pe principala cale de acces pietonal spre Piața de alimente nr. 1, au fost acaparate aproape integral de comerțul cu haine de import, desfășurat în șase „second-hand-uri”. Singura activitate comercială de alt profil este un local. „E un vad comercial decent, cu toate că strada e ascunsă și accesibilă pentru maşini doar pentru riverani, mulțumită vecinătății cu piața alimentară“, explică Andra Pop, vânzătoare într-un magazin de pe stradă.


Satu Mare



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite