Cristian Gătina - Transformă scena într-o lume

Cristian Gătina - Transformă scena într-o lume

Cristian Gătina

Scenograf al Teatrului de Nord Satu Mare, Cristian Gătina a montat decorul a peste 30 de piese.

Ştiri pe aceeaşi temă

Cristian Gătina este scenograf la Teatrul de Nord Satu Mare încă din anul 2001. Pasionat de fotografie, grafică şi desen, el a urmat cursurile Academiei de Arte Vizuale Cluj-Napoca, specializarea Foto Video. Fotografia a fost cea care i-a creat legătura cu lumea teatrului. „În studenţie fotografiam şi spectacole sau repetiţii ale Teatrului din Cluj-Napoca. La un moment dat, i-am arătat aceste fotografii unuia dintre profesorii de la facultate, iar acesta mi-a spus că fotograful nu are un merit artistic în acest caz, tot ceea ce este pe scenă fiind meritul scenografului. Acela a fost momentul în care am început să fiu interesat de scenografie“, spune Cristian Gătina.
A făcut scenografie în Mexic
Chiar în ultimul an de facultate, Cristian Gătina a reuşit să se lanseze ca scenograf. „Prima piesă pentru care am lucrat ca scenograf într-un teatru profesionist a fost în 1998 în Sfântu Gheorghe alături de regizorul Gelu Badea“, îşi aminteşte Cristian. După absolvire, timp de aproape doi ani a predat cursuri de fotografie la Academia de Arte Vizuale din Cluj, apoi a revenit la Satu Mare şi a început colaborarea cu Teatrul de Nord Satu Mare. Cristian Gătina a lucrat şi la scenografie de operă. „În 2006 am fost, pentru un an, în Mexic, unde am lucrat la montarea operei „Rigoletto“. În operă, munca unui scenograf este mult mai amplă, costurile de producţie fiind mai mari ca în teatru“, spune scenograful sătmărean. El a creat până în prezent decorurile şi costumele a peste 30 de spectacole în cadrul Teatrului de Nord Satu Mare. „Sunt piese pentru care am conceput atât decorul, cât şi costumele. Ambele sunt foarte importante în ansamblul unei piese. În fond teatrul este un spectacol vizual“, susţine scenograful sătmărean.
Întrebări şi răspunsuri:
ADS: Cum se face scenografia unei piese de teatru?
C.G.: Decorul se gândeşte la modul ideal, în desene elaborate, iar mai apoi, în funcţie de buget şi materialele existente, se adaptează, se transformă. Regizorul este suveran în montarea unei piese de teatru, însă scenograful este provocat la creativitate de către acesta.
ADS: Cât de important este bugetul în producţia unei scenografii?
C.G.: Fondurile destinate decorului sunt limitate, astfel că se munceşte mai mult pentru transformarea decorurilor existente. De altfel, decorurile sunt gândite ca o construcţie efemeră, iar dacă bugetul nu este pe măsură, acesta este înlocuit de creativitate.
Profil:
Născut: 26 septembrie 1969, Arad
Studii: Academia de Arte Vizuale Cluj-Napoca
Stare civilă: căsătorit

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările