Primăria Reşiţa vrea să reintroducă tramvaiul ca mijloc de transport în comun, fără să cheltuie bani de la bugetul local

Primăria Reşiţa vrea să reintroducă tramvaiul ca mijloc de transport în comun,
fără să cheltuie bani de la bugetul local

Tramvaiul a dispărut din Reşiţa din cauza degradării şi lipsei de investiţii în infrastructură FOTO argument-cs.ro

Primaria Reşiţa insistă să reintroducă tramvaiul, ca mijloc de transport în comun în oraş, aceasta nemaifuncţionând din anul 2011.

Ştiri pe aceeaşi temă

Primarul Ioan Popa spune că, după toate studiile şi expertizele făcute, împreună cu specialişti în domeniu, a ajuns la concluzia că este cel mai eficent mod de a face transport pe cei 11 km, unde a funcţionat şi în trecut reţeaua de tramvaie, mai ales pentru că întreaga finanţare poate fi obţinută de la Uniunea Europeană.

“Am facut o expertiză cu specialiştii de la Facutatea de Arhitectură, de la Timişoara, oameni care ştiu ce vorbesc în domeniu, în plus m-am consultat cu cei de la ADR Vest, cei prin care se derulează finanţarea. Aceste proiecte au ca principal obiectiv reducerea emisiilor de C02, iar cel mai apreciat mijloc de transport, în această axă de finanţare, este tramvaiul. În afară de emisii reduse de CO2, are rata de eficienţă cea mai bună”, afirmă primarul.

Popa are ca argument principal, costurile acoperite printr-o axă de finanţare care se deschide în această toamnă, primăria nefiind nevoită să suporte cheltuielile. Oricare variantă, în afară de tramvai, presupune ca cei 11 km de cale de rurale, să fie schimbaţi pe banii noştrii, ai primăriei. Finanţatorul, dacă eu iau autobuze sau troleibuze, nu îmi schimbă calea de rulare. Va trebui să o fac eu, să scot afară liniile de tramvai şi să asfaltez, lucrare între 7-8 milioane de euro. Dacă mergem pe tramvaie şi schimb calea de rulare, din cele 25 de milioane de euro, 10 sunt achiziţia de material rulant pentru tramvaie şi 15 sunt pentru reabilitarea completă. Durata acestui proiect se face pe 30 de ani. În acest timp, costul cu acest mijloc de transport şi întreţinerea lui este minimală, nu se fac decât nişte operaţiuni de refacere şi întreţinere a roţilor”, spune edilul reşiţean.

Blocaj în Consiliul local

Lucrurile s-au împotmolit momentan şi visul primarului Popa de a reintroduce acest mijloc de transport în capitala judeţului este blocat pentru moment. În ultima şedinţă a consiliului local, nu a obţinut voturile a două treimi, necesare proiectelor patrimoniale, pentru a putea achiziţiona depoul de tramvaie, înstrăinat în 2011, de către administraţia locală de atunci.

Culmea, au vândut tot în oraş. Au vândut CET-ul, Prescom-ul, tot.  Eu cer să luăm înapoi aceste bunuri, dar, din nefericire, colegii de la PSD, fără să aibă o argumentaţie logică, au respins acest proiect, de achiziţie a depoului. Noi trebuie să terminăm caietul de sarcini şi să lansăm licitaţia pentru studiul de fezabilitate, pentru prima fază din proiect, şi nu ştim unde punem depoul. Am arătat colegilor mei că, pe toţi aceşti 11 km, nu am reuşit să identific o altă proprietate a primăriei unde să facem un nou depou. Pe de altă parte, dacă iau înapoi vechiul depou, din punct de vedere al Mediului, lucrurile sunt simple, pentru că reabilitez un depou vechi. Dacă găsesc un teren pentru un depou nou, din punct de vedere al Agenţiei de Mediu, documentaţia poate întârzia între şase şi opt luni”, argumentează primarul Reşiţei.

Ioan Popa susţine însă, că e posibil să existe o variată de a evita blocajul din Consiliul local. Noi am cerut un punct de vedere Prefecturii Caraş-Severin, pentru că achiziţia acestui depou, din punctul nostru de vedere nu este un demers patrimonial. Demersurile patrimoniale necesită două treimi la vot, însă în lege scrie clar că nu poţi să înstrăinezi, să vinzi, să închiriezi un element de patrimoniu, decât cu două treimi. Însă atunci când achiziţionezi o clădire, abia după ce ai chiziţionat-o intră în patrimoniu şi nu mai poţi să o vinzi. Însă niciunde în lege nu scrie că nu poate fi achiziţionată, altfel decât cu majoritate simplă. La ora asta, aşteptăm o opinie de la Prefectură. În cazul în care confirmă părerea noastră, proiectul va fi validat cu majoritate simplă”, susţine Popa.

Ca şi grafic în timp, Primăria Reşia trebuie să finalizeze proiectul până în luna septembrie, altfel riscă să piardă posibilitatea de a accesa cele 25 de milioane de euro, o sumă ce nu s-a investit vreodată în mijloacele de transport din municipiu.

Axa se deschide în septembrie. Noi dacă depunem caietul de sarcini în maxim trei săptămâni, faza de studiu de fezabilitate se întâmplă în trei luni, hai să zicem până în iulie. În iulie, ar trebui să fie gata studiul de fezabilitate, scriem proiectul şi în septembrie îl depunem. În cazul în care tergiversăm lucrurile, riscăm să nu reuşim să depunem proiectul la timp şi să ratăm aceşti 25 de milioane de euro”, spune primarul.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: