Pe Muntele Semenic, privaţii resuscitează turismul omorât de stat

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Hotelurile de pe Semenic moştenite din perioada comunistă, care forfoteau de lume acum nişte ani, se degradează pe zi ce trece, în timp ce afacerile private iau amploare de la un an la altul. Pe Muntele Semenic, cărăşenii se confruntă cu o situaţie similară privatizării dezastruoase care a avut loc în staţiunea Băile Herculane.

Hotelurile de trei stele odată sunt acum în paragină din cauza unor licitaţii suspecte, miniştri dispuşi să scape în regim de urgenţă de moştenirea comunistă şi oameni de afaceri interesaţi doar la suprafaţă de problema turismului din Caraş-Severin. În 2000, Turist Semenic S.A. avea ca acţionari majoritari Fondul Proprietăţii de Stat (FPS) 40 la sută şi S.I.F. Transilvania, 41,47 de procente. Restul de acţiuni aparţineau celor care şi-au băgat cuponul în această afacere prin programul de privatizare în masă.


Exemplul Băile Herculane


Acţiunile FPS au fost preluate de Ministerul Turismului printr-o ordonanţă de urgenţă din ianuarie 2001. Apoi, ca să se debaraseze de povara turismului montan cărăşean, ministerul condus de Dan Matei Agaton a organizat o licitaţie publică cu strigare şi a înstrăinat prin licitaţie directă pachetul de acţiuni de stat.


În ciuda eforturilor pe care le depun operatorii de turism de pe Muntele Semenic să dezvolte staţiunea, hotelurile „Nedeea” şi „Gozna” s-au degradat de la o zi la alta, iar autorităţile nu au putut face nimic pentru că nu au avut la îndemână instrumentele legale necesare ca să ajungă din nou în posesia lor. „Legea din 2011, privind expoprierile a fost mai mult decât binevenită, iar aşa cum a fost aplicată în staţiunea Băile Herculane, în cazurile în care investitorii nu şi-au respectat contractul, sperăm că statul va interveni potrivit legii şi în celelalte cazuri”, a declarat pentru ziarul „Adevărul” Paula Neamţu, director cancelaria Prefectului. În tot acest timp, operatorii de turism cred că imobilele aflate în degradare le afectează şi lor afacerea.


„Credem că turismul poate fi reînviat aici”


„Primul lucru pe care îl vezi când ajungi pe Semenic sunt hotelurile în paragină. Noi ne chinuim să investim pentru că avem încredere că turismul poate fi reînviat aici. Din momentul în care cobori din maşină pe platou, sus, tot ceea ce vezi sunt ruine”, a spus Florin Tudor, administratorul Vilei Melisa de pe Muntele Semenic.


Un alt exemplu de investiţie privată de amploare în zona Semenic este pârtia artificială de la Casa Baraj, unde omul de afaceri Ioan Popa a investit numai în această vară suma de 400.000 de euro. „Sunt fan Semenic” este motivaţia acestuia. La iniţiativa omului de afaceri Ioan Popa, Muntele Semenic deţine acum un record în România, dacă vorbim de lungimea pârtiilor. Asta pentru că cea care pleacă din vârful Semenicului şi ajunge până la Văliug, în spatele Casei Baraj, va fi funcţională, imediat ce vremea o va permite.
Asta, mai ales că au la dispoziţie şi un telescaun adus tocmai din Italia, a cărui capacitate de transport este de 1.200 de persoane pe oră. Lungimea telescaunului este de 700 de metri, iar cea a pârtiei, de 800.

Legea din 2011 privind expoprierile a fost mai mult decât binevenită şi sperăm că statul va interveni potrivit legii
Paula Neamţu, director cancelaria Prefectului

Reşiţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite