„Părintele telenovelelor“, plătit de o primărie pentru un film de promovare a unor joburi care nu există încă. Întâi au vrut să-i sponsorizeze alt film

„Părintele telenovelelor“, plătit de o primărie pentru un film de promovare a unor joburi care nu există încă. Întâi au vrut să-i sponsorizeze alt film

Potrivit unui recensământ realizat anul trecut de primar, zeci de mii de oameni au plecat din Reşiţa din cauza lipsei locurilor de muncă FOTO Primăria Reşiţa

Primăria Reşiţa a încercat anul trecut să finanţeze cu 100.000 de lei un film regizat de Iura Luncaşu, cel care a făcut şi telenovelele „Inimă de ţigan“ sau „Regina“, doar că nu s-a putut legal. Mai apoi Primăria a decis totuşi să plătească 100.000 de lei pentru un film scurt „de promovare a locurilor de muncă din oraş“, film făcut de acelaşi regizor. Filmul scurt a fost filmat la finele lui 2016, dar nu a fost prezentat încă.

Ştiri pe aceeaşi temă

Municipiul Reşiţa se depopulează şi asta mai ales din lipsa oportunităţilor şi a locurilor de muncă. Chiar şi aşa, aleşii locali au plătit un regizor cunoscut să facă un film de promovare a unor potenţiale locuri de muncă, un film „misterios“, care nu a fost prezentat încă. Mai jos vă spunem cum s-a ajuns la această idee.

O şedinţă de Consiliu Local Reşiţa de la sfârşitul anului 2016 a iscat discuţii aprinse cu ocazia unui proiect care viza realizarea unei rectificări bugetare prin care s-a propus alocarea unei sume de peste 100.000 de lei pentru realizarea unui spot publicitar pentru promovarea locurilor de muncă. Practic, prin rectificarea de buget se propunea renunţarea la alocarea unei sume de 100.000 de lei pentru finanţarea producţiei filmului de comedie „Ghinionistul”. Filmul regizat de Iura Luncaşu (supranumit de presă „părintele telenovelelor româneşti“) şi filmat în mare parte în Reşiţa, nu a mai putut primi finanţare de la primărie constatându-se că finanţarea este ilegală.

Odată cu renunţarea la finanţarea filmului s-a propus, însă, alocarea unei sume de 135.000 de lei pentru realizarea, de către acelaşi regizor, a unui spot publicitar de promovare a locurilor de muncă din oraş. Potrivit presei locale, opoziţia din Consiliul Local Reşiţa, formată din PSD, s-a opus finanţării, dar primarul Nelu Popa (PNL), care are majoritate în Consiliul Local a reuşit să treacă proiectul.

Potrivit Sistemului Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), contractul pentru realizarea spotului a fost atribuit în data de 9.11.2016, prin atribuire directă, firmei SC Imagines8 Stories SRL, valoarea de atribuire fiind de 112.750 lei. Firma este înfiinţată în 2015 şi este deţinută de Iancu Andrei Băltăreţu, care este şi administrator. Potrivit bilanţului de activitate al firmei, societatea a avut anul trecut o cifră de afaceri de 114.220 de lei, cu doar 1.470 de lei mai mult decât valoarea sumei plătite de primărie pentru realizarea spotului.

Toate discuţiile legate de realizarea spotului au fost, însă, purtate de primarul Nelu Popa, cu regizorul Iura Luncaşu, care a regizat mai multe telenovele şi filme de comedie, printre care şi „Inimă de ţigan“, difuzat la Acasă Tv. Nelu Popa a declarat că, la mai bine de jumătate de an de la atribuirea contractului, filmul pentru promovarea locurilor de muncă din Reşiţa nu este încă finalizat.

„Spotul este realizat în varianta grosieră. Am mai discutat cu Iura Luncaşu să mai lucrăm puţin la finisaje. Nu îl difuzăm încă. Eu l-am pregătit în baza unei experienţe de anul trecut în toamnă, când Autolivul (n.r. firmă multinaţională din Reşiţa) s-a dus în parcul industrial, unde au angajat 1.000 de oameni şi aveau o problemă de ritm de angajare. Mi-a dat în minte să fac chestia asta să vin în sprijinul investitorilor ca în cazul în care vine un puseu de investiţii de 1.000 – 1.500 de locuri să pot să le dau un sprijin. Eu nu îl difuzez ca spotul de Coca Cola. Nu e cazul. Nu va avea o difuzare liniară. O să mergem şi pe mass media şi pe social media, dar mergem în momentul în care vine cineva şi hotărăşte că trebuie să facă angajări într-un ritm rapid”, a declarat primarul Nelu Popa.

Edilul a explicat care este, în viziunea sa, necesitatea filmuleţului de promovare a locurilor de muncă într-un oraş în care oamenii au plecat tocmai din cauza lipsei locurilor de muncă. „Reşiţa a avut 120.000 de locuitori şi acum mai are 76.000. Aproape 50.000 de locuitori au dispărut din oraş. Au fost oameni dinamici care au văzut că fabricile se duc la vale şi s-au cărat în Austria, în Italia, la Timişoara, la Oradea. Nu au stat să aştepte cu covorul roşu sau în genunchi să vină un investitor.  Ei îşi văd de viaţa lor şi dacă vine un investitor, eu trebuie să bat tobele să fac un pic de tam-tam ca să aduc oamenii aceştia înapoi. O să mergem şi pe social media, pe Facebook. Eu trebuie să încep să le spun reşiţenilor mei: «Măi fraţilor. Haideţi acasă că avem de lucru». Dar nu pot să dau drumul la un spot să îi chem acasă când nu am investitorul. Eu trebuie să mă duc în tandem”, a mai declarat Nelu Popa.

Primarul, provenit din mediul privat, unde a fondat fabrica de paste Monte Banato, a declarat că pune preţ pe publicitate, aşa cum a făcut şi în cazul firmei sale. În privinţa „jongleriei” cu renunţarea la finanţarea filmului „Ghinionistul” şi alocarea unor bani pentru spotul publicitar, primarul a spus că ideea de realizare a unui spot de promovare a oraşului a avut-o înainte de discuţiile referitoare la finanţarea filmului.

„Iura Luncaşu a venit şi a făcut în film care s-a turnat în proporţie de peste 60 la sută în Reşiţa, iar restul în judeţ. Am studiat şi posibilitatea de a finanţa filmul, dar nu s-a putut pentru că fac încasări. Eu ideea de a promova oraşul, de a-l marketa o aveam oricum pentru că eu din asta trăiesc şi am trăit 25 de ani. Eu am făcut un brand, Monte Banato, care produce 10.000 de tone de paste pe an şi doar prin promovare curajoasă am reuşit să îmi duc brandul la nivel naţional. Am fost pe Pro Tv, pe Antena 1. Am băgat peste 300.000 în reclame. De exemplu, la Poli Timişoara le dădeam 250.000 de euro pe an pentru a fi pe tricouri. Eu ştiu cum să marketez şi dacă cineva vrea să mă contrazică pe 30.000 – 25.000 de euro, poate să mă contrazică”, a declarat primarul, potrivit căruia cei 25.000 de euro plătiţi de primărie pentru spot sunt „bani de seminţe”.

„Eu îmi asum să administrez oraşul cum cred de cuviinţă atât timp cât am fost validat de oamenii din Reşiţa. Dacă ei cred peste trei ani că am fost un idiot şi că nu am meritat să îmi dea girul nu mi-l vor mai da. Suntem pe cale să economisim peste 2,2 milioane de euro prin refinanţarea unor credite. Atunci când cobori gradul de îndatorare cu 2,2 milioane de euro dintr-o iniţiativă personală, pentru mine 30.000 de euro sunt, cum zic americanii, «peanuts»”, a mai spus primarul care susţine că este în discuţii cu trei investitori mari pentru a veni la Reşiţa.

În momentul în care vor veni şi investitorii, va fi scos pe piaţă şi spotul publicitar pe care primarul nu a vrut să îl facă public. „Am o variantă brută pe care i-am dat-o lui Iura Luncaşu să o mai prelucreze pentru că nu eram mulţumit de ultimele 5-10 secunde”, a declarat edilul.

Ce spune regizorul Iura Luncaşu

Contactat de „Adevărul”, regizorul Iura Luncaşu a declarat că a încercat să ia legătura cu producătorul pentru a vedea „ce s-a întâmplat acolo, pentru că din perspectiva mea l-am terminat de mult, aşa cum îi place regizorului să spună”, dar nu a reuşit. „Noi am fost acolo, la Reşiţa, am filmat, am montat”, a declarat Iura Luncaşu (foto jos) potrivit căruia spotul promovează locurile de muncă din oraş, nu anumite locuri de muncă.

Scenariul spotului a fost explicat de primarul Nelu Popa, la alocarea banilor. „Eu am primit regia acestui spot publicitar de acum o lună şi jumătate. Este vorba de doi tineri care stau de vorbă pe o terasă, într-o localitate ponosită, la masă, şi se întreabă unul pe celălalt dacă mai merge în Austria la lucru, sau merge în Italia, la căpşuni. Şi în momentul în care ei stau de vorbă, două scaune libere de la masa lor încep să plece singure. Se deplasează singure, trec pe marginea drumului şi se întâlnesc cu alte scaune, şi alte scaune, se duc toate… Şi ajung în centrul Reşiţei, dacă aţi fi fost, aţi fi văzut că în centru au fost o mulţime de scaune. S-a filmat cu actori, cu drone, fără drone, de sus, de jos. S-a dorit ca aceste scaune să umple piaţa centrală şi ideea spotului era «locuri de muncă, vino la Reşiţa». Şi atunci prezentăm oraşul, cu Polivalenta, cu Bazinul de înot, cu toate lucrurile frumoase pe care le avem în oraş, astfel încât să generăm tinerilor ideea de a veni aici”, spunea Nelu Popa în toamna anului trecut, citat de caon.ro.

Regizorul Iura Luncaşu a declarat că scaunele simbolizau locurile de muncă. Iura Luncaşu a mai spus că discuţiile referitoare la spotul publicitar pentru promovarea locurilor de muncă s-a purtat înainte de dicuţiile pe tema finanţării filmului „Ghinionistul”. „Era vorba de mai multe proiecte. Faza cu filmul a picat pentru că nu ştiu ce s-a întâmplat acolo. Discutasem de o sumă. Voiam să fac o coproducţie cu primăria, dar nu s-a putut şi povestea aia a picat. Ideea spotului am discutat-o de la bun început”, a declarat regizorul Iura Luncaşu. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările