Unde vor fi plasate radarele fixe de pe Valea Oltului. „Combinaţie între Big Brother şi detecţia vitezei“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Traficul infernal de pe Valea Oltului în staţiunea Călimăneşti - Căciulata din Vâlcea Foto DMS
Traficul infernal de pe Valea Oltului în staţiunea Călimăneşti - Căciulata din Vâlcea Foto DMS

Mult controversatul sistem de radare fixe de pe Valea Oltului revine. DN 7 / E 81 va fi unul dintre primele drumuri monitorizate cu o serie de camere inteligente.

Deşi s-a vorbit în ultima vreme pe tema radarelor fixe şi s-a vehiculat că vor fi împânzite de sute de camere inteligente doar trei drumuri naţionale / europene, considerate cele mai aglomerate din ţară, realitatea arată un pic diferit, cel puţin în prima fază. 

Deocamdată, radarele fixe vor fi montate pe DN1 – Valea Prahovei, DN7 – Valea Oltului şi A2 – Bucureşti - Constanţa.

În ceea ce priveşte numărul acestor instalaţii, el va fi cu mult mai scăzut decât cel anunţat (600), dacă este să judecăm situaţia doar pe una dintre rutele menţionate anterior, unde vor fi amplasate camere inteligente, dar de ordinul zecilor. 

Iar cea mai mare parte dintre acestea vor fi de fapt camere de monitorizare video a traficului. 

Ulterior, se va decide şi pe care din aceste echipamente se vor monta antenele pentru depistarea vitezei, pentru că nu toate vor fi prevăzute cu acest sistem. 

Şi, contrar aşteptărilor, nu vor exista radare fixe în multe dintre locurile considerate „nevralgice” de pe drumurile naţionale / europene.

Calvarul de pe Valea Oltului

DN7 străbate Carpaţii Meridionali între Vâlcea şi Sibiu, făcând legătura între Muntenia, Oltenia şi Ardeal, şi ajungând la ieşirea din ţară, prin Vama Nădlag. În partea opusă se continuă până la autostrada A1 Bucureşti - Piteşti, care mai departe se leagă de Autostrada Soarelui, spre cealaltă ieşire din ţară - Portul Constanţa.

printre cele mai periculoase rute, având în vedere numărul mare de evenimente rutiere înregistrate pe acest tronson.

În ultimii ani, traficul între Sibiu, Vâlcea şi Argeş a devenit un adevărat calvar, mai ales pe timpul verii, la final de săptămână sau în perioadele de sărbători când haosul pare să pună stăpânire pe şosea, în mod special pe cei 90 de kilometri de DN 7 / E 81 din judeţul Vâlcea. Aşa se face că, practic, pentru un tronson care în mod normal ar putea fi străbătut în cel mult două ore, timpul de aşteptare în trafic deseori se dublează, triplează şi aşa mai departe. Au existat situaţii în care circulaţia a fost blocată chiar şi 12 ore

Accidentele rutiere şi lucrările la carosabil au contribuit din plin la problemele din trafic, pe lângă valorile crescute înregistrate în perioadele amintite şi neatenţia la volan. 

Din discuţiile purtate cu poliţişti şi specialişti de la Drumuri a reieşit că din cele 600 de radare fixe ce urmează a fi implementate pe şoselele din România, pe Valea Oltului şi implicit Dealul Negru numărul acestora deocamdată este mai mic de 20, iar dintre acestea cele mai multe sunt de fapt camere inteligente ce vor fi amplasate pe centura de ocolire a municipiului Râmnicu Vâlcea şi în staţiunea Călimăneşti - Căciulata. În aceste zone vor fi vizate trecerile de pietoni şi intersecţiile importante sau problematice, precum şi sensurile giratorii. 

Unde vor fi montate camerele de supraveghere şi radarele fixe

Pe centura din Râmnicu Vâlcea, spre exemplu, vor exista camere de supraveghere / radare fixe la benzinăria de la intrarea în oraş dinspre Piteşti - din intersecţia cu centura de sud a oraşului (DN67), la sensul giratoriu de la Goranu, de lângă podul peste Olt, în zona Kaufland Nord şi la intersecţia cu Calea lui Traian - de la ieşirea din oraş spre Sibiu.

La Călimăneşti, astfel de echipamente vor fi montate în zona Primăriei, a Hotelului Central, a Hotelului Traian, la Cozia, dar şi la Monumentul de la Jiblea, locuri în care s-au înregistrat multe evenimente rutiere, mai ales pe trecerile de pietoni. 

Radarele fixe / camerele de supraveghere vor mai fi amplasate la intrarea dinspre Argeş, în judeţul Vâlcea, în zona Milcoiu, dar şi la ieşirea spre Sibiu, la Câineni. De asemenea, vor fi amplasate câteva echipamente şi pe parcurs: Budeşti, Seaca, Călimăneşti, zona Lotrişor / km 202 - 203 - după Viaductul Cârligul Mic spre Sibiu, dar şi la Gura Lotrului - la intersecţia cu DN 7A etc..

Monitorizare a traficului 24 de ore din 24

În prima fază pe Valea Oltului / Dealul Negru va exista doar un sistem de monitorizare video a traficului. Nu s-a stabilit încă nimic despre care din camere vor fi dotate şi cu antena pentru radar. 

„Va fi implementat un sistem de monitorizare video a traficului prin radio în timp real. Vom avea un dispecerat dedicat. Încă nu s-a stabilit unde va fi acesta amplasat, dacă va funcţiona în sediul Serviciului Poliţiei Rutiere sau la al Inspectoratului Judeţean de Poliţie. Dar acolo se va putea monitoriza 24 de ore din 24 de ore situaţia traficului de pe DN 7 / E 81, graţie noilor camere inteligente. Înainte, radarul fix avea posibilitatea de a surprinde doar viteza unui autovehicul, iar amenda se primea prin Poştă. Acum, însă, se va putea vedea în orice moment ce se întâmplă în trafic. Va fi în genul Big Brother, dar cu dispozitive şi un soft mult mai modern”, a menţionat pentru „Adevărul” purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Judeţean de Poliţie Vâlcea, Cătălin Udrea.   

Radarele capabile să fixeze viteza medie

Cel puţin pe Valea Oltului, până în acest moment, nu se cunoaşte care dintre camere vor fi radare fixe şi care nu. La nivel central s-a menţionat însă că 400 dintre cele 600 de camere inteligente vor fi moderne, capabile să depisteze în timp real inclusiv ITP-ul expirat al unui autoturism sau dacă autovehiculul are sau nu certificat. De asemenea, aceste instalaţii sunt prevăzute cu un sistem care va permite şi recunoaşterea automată a numerelor de înmatriculare, similar cu cititoarele care sunt utilizate pentru monitorizarea rovinietei.

S-a vorbit mult în spaţiul public despre sistemul radar capabil să fixeze viteza medie a autoturismului. Este vorba despre dispozitivele de măsurare a vitezei care fac parte din pachete mai ample cunoscute drept ITS (Intelligent Transport System), care au capacitatea de a transmite informaţii atât despre trafic, cât şi despre condiţiile meteo din zona în care sunt amplasate. Informaţiile despre vehicule, de genul greutate şi viteză, ar urma să fie preluate şi transmise, alături de cele referitoare la producerea unor eventuale accidente

Viteza ar urma să fie citită între nodurile rutiere, pe bretelele de acces, în zonele drepte. Sistemul de detecţie al acestor instalaţii este capabil să surprindă incidentele din trafic prin analiză de imagine.

Dar, de asemenea, nu se cunoaşte până la această oră dacă vor exista astfel de sisteme şi pe Valea Oltului.

Reactivate pentru reducerea tragediilor

Radarele fixe pe Valea Oltului nu sunt o noutate. De-a lungul anilor, ele au funcţionat cu întreruperi, din cauza sincopelor legislaţiei româneşti, motiv pentru care s-a putut reveni la acest sistem doar prin modificarea Codului Rutier, după un deceniu. 

În vara anului trecut, CNAIR a anunţat că vrea să reactiveze radarele fixe care nu mai erau folosite nefiind omologate, dar şi pentru că din legislaţie lipsea termenul de „viteză medie”.

Până acum, s-a făcut o vizită în teren cu reprezentanţii CNAIR, SDN şi ai Poliţiei, pentru a se stabili care sunt zonele unde ar urma implementat sistemul. Vor urma etapele de achiziţie, montare şi calibrare.

Potrivit autorităţilor, camerele inteligente capabile să-i depisteze pe şoferii vitezomani, dar şi problemele din trafic, printre altele, ar reprezenta o investiţie de aproximativ 12 milioane de euro, la nivel naţional.

Prin montarea radarelor fixe se urmăreşte reducerea accidentelor de circulaţie cu 25% până în 2025. În anul 2019, pe şoselele din România s-au înregistrat 894 morţi, în 2020 – 812, iar în 2021 – 932 morţi.

Experienţa din trecut, a demonstrat că după câteva luni de funcţionare, radarele fixe au bătut orice record în depistarea şoferilor care depăşeau limita de viteza, în contextul în care majoritatea erau dotaţi cu aparate anti-radar. Numai că nu reuşeau să scape de radar, pentru că momentul în care aparatul anti-radar intra în raza de acţiune a camerei şi declanşa semnalele sonore pentru avertizarea şoferului era ulterior celui de înregistrare a abaterii.

Vă mai recomandăm şi:

Asfalt turnat pe ploaie, posibilă cauză a haosului de pe DN 7, pe Valea Oltului VIDEO

FOTO VIDEO Şofer de TIR filmat într-o manevră criminală de depăşire pe Valea Oltului: „Ia uite, mamăăă! Doamne, Dumnezeule!“

Râmnicu Vâlcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite