Lecţia de voinţă a unui elev de 13 ani. Se trezeşte în fiecare dimineaţă la 5.30 ca să înveţe. „Cel mai mare adversar al nostru suntem chiar noi înşine“

Lecţia de voinţă a unui elev de 13 ani. Se trezeşte în fiecare dimineaţă la 5.30 ca să înveţe. „Cel mai mare adversar al nostru suntem chiar noi înşine“

Ştefan Voica, elevul de 13 ani care se trezeşte în fiecare zi la 5:30 dimineaţa FOTO Daciana Mitrache

Muncă - Ştefan Voica, de 13 ani, elev în clasa a VII-a la Şcoala Gimnazială „Take Ionescu“ din Râmnicu Vâlcea este unul dintre cei mai promiţători tineri ai generaţiei sale. Autodidact şi ambiţios, Ştefan crede că informaţia cea mai trainică este obţinută prin depunerea unui efort constant şi că un răspuns, la orice întrebare, obţinut cu uşurinţă se uită la fel de repede.

Ştiri pe aceeaşi temă

A început să meargă la concursuri de anvergură din clasa a IV-a, la matematică, română şi engleză, iar un an mai târziu a început să-şi diversifice cunoştinţele pe mai multe materii: geografie, istorie, religie, iar de anul trecut şi informatică. 

Rezultatele nu s-au lăsat aşteptate – cupe, medalii, diplome – la olimpiade şi concursuri naţionale, Ştefan fiind unul dintre acei copii care cred că trebuie să ştie cât mai mult despre cât mai multe.

Pentru că are şcoală după-amiază, dimineaţa o dedică studiului. Dar, ca să poată să se pregătească la toate materiile şi să aibă timp şi pentru câte o meditaţie pe zi, se trezeşte de luni până joi la 5.30, iar seara adoarme la 22.00.

Şi-a planificat atât de bine timpul încât seara, când se întoarce de la şcoală, o dedică jocului, cititului, activităţilor recreative. „De obicei învăţ dimineaţa, atât pentru şcoală cât şi pentru pregătire, şi mai ales în weekend. Îmi aloc timp pentru ieşiri cu prietenii, seara, pe timpul verii, după cursuri şi în special la sfârşit de săptămână“, spune Ştefan. 

Susţine că patru – cinci ore, pe zi, îi sunt suficiente pentru a învăţa, a-şi face temele şi a lucra suplimentar, cu excepţia situaţiilor când, uitând să-şi programeze alarma, s-a trezit la 7.00 şi atunci timpul alocat programării pe calculator sau performaţei nu a mai existat. Dar situaţiile de acest gen sunt o excepţie, nu o regulă.

Rezultatul muncii de fiecare zi, Foto: Arhiva personală

În timpul liber, se uită la filme şi citeşte cărţi, în mod special, SF şi de acţiune. I-au plăcut foarte mult „Piraţii din Caraibe“, „Stăpânul Inelelor“ şi „Hobitul“, iar cartea preferată este „O poveste fără sfârşit“ - una dintre capodoperele literaturii pentru copii, a lui Michael Ende, pe care o găseşte captivantă, fiind plină de aventuri şi cu un sfârşit în funcţie de starea de spirit a fiecărui cititor.  

 Cinci ore de studiu în vacanţă

 În clasa a V-a s-a mutat la Şcoala Gimnazială „Take Ionescu“, de la o altă şcoală din oraş, special pentru a avea şansa de a lucra cu profesorul de matematică, Ştefan Smărăndoiu, considerat cel mai bun la nivel de judeţ şi unul dintre cei mai performanţi dascăli din ţară.

Pentru Ştefan orice vacanţă este bine planificată: „În primul rând, trebuie să lucrez în continuare, ca să obţin rezultate. În general, după 40 de minute de studiu, fac pauză 20 de minute, în care ies afară, la aer curat, cu fratele meu mai mic. Apoi reiau pregătirea şi tot aşa. 

Cam cinci ore pe zi le dedic studiului. Nu învăţ doar la o materie, ci la mai multe – geografie, informatică, matematică... La geografie, spre exemplu, studiez harta lumii, ca să ştiu unde sunt ţările, care le sunt capitalele, unităţile de relief. Engleza cred că o poţi învăţa şi singur, dar sunt conştient că îndrumarea este un ajutor în plus. Şi filmele m-au ajutat foarte mult. În orice domeniu trebuie să exersezi mereu, ca să nu rupi firul.“ 

Cel mai mult, însă, îi place să facă programare pe calculator. Şi o face cam în fiecare zi.

Diplome şi medalii la concursuri şi olimpiade şcolare, Foto: Arhiva personală

Deşi recunoaşte că îi place competiţia, susţine că: „Întodeauna m-am comparat cu mine însumi şi cu rezultatele obţinute la ediţiile anterioare. Consider că cel mai mare adversar al nostru suntem chiar noi înşine“. 

Recunoaşte că sunt destul de multe materiile de care este pasionat, dar crede că dacă îţi place ceva, poţi să performezi în orice domeniu vrei. „Trebuie doar muncă şi răbdare“, spune el. 

 Pariează pe informatică

„La liceu, sper să intru la prima clasă, cea de matematică – informatică, predare bilingvă, a Colegiului Naţional «Mircea cel Bătrân», unde se află şi doamna profesoară de informatică cu care mă pregătesc. Apoi, voi alege informatica, fiindcă este un domeniu bine plătit şi bine văzut“, ne expune Ştefan planurile sale de viitor. 

Şi cum pasiunea este împărţită între mai multe materii, crede că dacă mâine ar fi competiţii la toate disciplinele s-ar duce mai întâi la informatică, apoi la geografie. „Doamna profesoară de geografie, Iulia Diaconu, a contribuit foarte mult la descoperirea pasiunii mele pentru această materie, fiindcă explică foarte bine la clasă şi ne pregăteşte pentru concursuri, dar şi pentru viaţă, arătându-ne cum putem folosi geografia în viaţa de zi cu zi. Dacă ar fi să aleg un adult ca model, cred că aş alege-o pe doamna profesor de geografie. Iar din afara şcolii, modele sunt părinţii mei.“

L-am rugat să ne spună câteva lucruri care i-ar putea determina şi pe alţi copii să facă performanţă: „Le-aş spune să fie mai atenţi la ore şi să asculte de profesori. Apoi, să găsească ceva care le place şi să încerce să afle cât mai multe pe acel subiect. Eu, spre exemplu, fiind atent în clasă, de cele mai multe ori acasă nu mai dedic foarte mult timp învăţatului, pentru că am reţinut cele mai multe detalii din clasă.“ 

Anul acesta, a fost la un pas de a fi din nou cel mai bun pe ţară la geografie, la categoria lui de vârstă, numai că oboseala şi-a spus cuvântul şi în loc de cupă a trebuit să se mulţumească cu premiul I şi medalia de aur: „A fost o mică neatenţie, dar mergem înainte. Am avut de susţinut 4 concursuri în 3 zile – matematică, geografie, istorie şi engleză.“ 

Camera de studiu a lui Ştefan Voica, locul în care învaţă cum să facă performanţă, Foto: Arhiva personală

La istorie s-a clasat pe locul al III-lea, iar la engleză s-a calificat la faza judeţeană. 

De trei ani de zile se califică la Olimpiada de Matematică, acum aşteaptă rezultatele la etapa locală. La română s-a calificat în 2015 la Olimpiada pe judeţ, şi mai are în palmares un loc secund la Concursul „Pandurii lui Tudor“. 

Cele mai bune rezultate la geografie le-a obţinut la Concursul Naţional Terra – Mica olimpiadă, în 2016, când a obţinut un premiu special la faza naţională. La istorie, anul trecut s-a ales cu o medalie de aur. 

Cât despre pasiunea lui pentru informatică, l-a ambiţionat foarte mult obţinerea premiului I la etapa judeţeană a Olimpiadei, având în vedere că nu se pregăteşte decât de un an la această materie cu care vrea să facă performanţă şi pe viitor. 

 Citat

În general, după 40 de minute de studiu, fac pauză 20 de minute, în care ies afară, la aer curat, cu fratele meu mai mic. Apoi reiau pregătirea şi tot aşa. Cam cinci ore pe zi le dedic studiului. Nu învăţ doar la o materie, ci la mai multe – geografie, informatică, matematică...

 

 

 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: