FOTO Oraşul care se va împânzi cu piste de biciclete şi promenade pe falezele a două râuri. Costă 9 milioane de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Una dintre cele mai cunoscute curse pentru biciclişti - Maratonul Olteniei se organizează an de an la Râmnicu Vâlcea Foto Adevărul
Una dintre cele mai cunoscute curse pentru biciclişti - Maratonul Olteniei se organizează an de an la Râmnicu Vâlcea Foto Adevărul

În următorii Râmnicu Vâlcea va avea aproximativ 50 de kilometri de piste pentru biciclete care să străbată oraşul, de la un capăt la altul, precum şi o structură de agrement pe 15 kilometri, totul cu fonduri europene.

Administraţia publică locală din Râmnicu Vâlcea intenţionează să implementeze un proiect prin care oraşul urmează să fie împânzit cu piste pentru biciclişti, punţi pietonale şi de biciclete şi alei de promenadă pe falezele râurilor Olt şi Olăneşti. 

Pentru acest lucru vrea să acceseze 9 milioane de euro fonduri europene. 

În atingerea acestui ţel a obţinut deja o finanţare europeană nerambursabilă pentru realizarea documentaţiei necesare acestui proiect. Este vorba despre 2,1 milioane lei – bani care acoperă 98% din necesar.  

GALERIE FOTO CU PISTELE DE BICICLETE DIN RÂMNICU VÂLCEA

Fonduri nerambursabile inclusiv pentru documentaţie

„Avem două proiecte avizate de ADR Sud – Vest Oltenia care primesc finanţare pentru partea de documentaţie. Proiectul pentru execuţia pistelor în sine va fi depus în exerciţiul financiar european 2021 – 2027. În momentul în care ai deja un proiect a cărui documentaţie este finanţată din fonduri europene, şansele de obţinere a fondurilor pentru concretizarea efectivă sunt maxime”, susţine purtătorul de cuvânt al Primăriei Râmnicu Vâlcea, Daniel Ionescu. 

46,33 km de piste de biciclete

Aceeaşi sursă ne-a explicat în ce constă mai exact proiectul la documentaţia căruia se lucrează acum: „Se intenţionează realizarea unor piste de biciclete în oraş, pe arterele principale, cu staţii de închiriere şi parcări, pe trasee, astfel încât circulaţia cu bicicleta să devină o alternativă la mijloacele de transport în comun sau la mijloacele de transport personale. O reţea care să conecteze cele mai importante zone ale oraşului şi, având în vedere dezvoltarea oraşului pe axa nord – sud, inclusiv care să lege aceste puncte cardinale. Deci, nu este vorba doar despre o structură strict de agrement, care va exista şi ea, de asemenea, în plus, pe lângă cei 46,33 de km de piste de biciclete prin oraş”. 

Punţi pietonale şi alei de promenadă pe 15 km pe Olt şi Olăneşti

Structura de agrement de care aminteşte reprezentantul primăriei se referă la construirea a trei punţi pietonale şi de biciclete „care ar urma să se facă peste Olăneşti, între podurile auto şi de cale ferată deja existente”. În plus, se intenţionează includerea în proiect şi a altor demersuri anterioare legate de zonele de promenadă, nu doar pe falezele Olăneştiului, ci şi a Oltului, pe unde se va putea merge şi cu bicicleta. Este vorba despre construirea unei reţele de 15 km. 

Pentru realizarea acestui proiect se estimează că este nevoie de 9 milioane de euro, bani care, susţin autorităţile, vor reprezenta în cea mai mare parte tot fonduri europene: „Pentru că nu este vorba despre un proiect pe fond lucrativ pentru noi, intenţionăm să obţinem o finanţare tot de 98%. Linia de finanţare este legată de mediu, reducerea poluării etc. ”.

Se va realiza astfel o întreagă reţea, dar doar la nivelul municipiului. „Nu pot să vă spun exact pe unde se vor trasa pistele. A fost făcut un studiu de fezabilitate şi se lucrează acum pe o fişă de proiect”, a mai spus Daniel Ionescu. 

Despre crearea unei zone de promenadă pe malul vestic al râului Olt se discută de multă vreme. Scenariile oferite de consultanţi cuprind zona dintre cele două baraje de pe Olt ale oraşului, cel din nord şi cel din sud, cu mai multe staţii şi zone de parcare, dintre care una chiar în dreptul Shopping City Mall. 

   

Piste de biciclete, proiectate deficitar sau insuficiente

Municipiul Râmnicu Vâlcea este străbătut de la nord la sud de râul Olt şi de la vest la est de Olăneşti. În principiu, vorbim despre un orăşel de provincie care poate fi traversat în câteva minute de la un capăt la altul, cu maşina. La nivelul reşedinţei de judeţ, cel puţin scriptic, există deja o reţea de piste pentru biciclete pe aproximativ 20 de kilometri, prin oraş, pe câteva artere de circulaţie noi sau pe care s-au derulat lucrări de modernizare, precum bulevardul Dem Rădulescu şi continuarea acestuia din zona Libertăţii, ori porţiuni din cea mai importantă arteră rutieră a oraşului - bulevardul Calea lui Traian. Dar mai toate acestea au fost proiectate cu sincope: sunt fie insuficiente, fie fără continuitate, fie nesemnalizate ori nedemarcate corespunzător, fie extrem de înguste - nu precum cele din Braşov, spre exemplu. 

De asemenea, mai există o pistă de biciclete pe malul Oltului, dar şi aceasta insuficientă, în sudul oraşului, în zona ANL-urilor.

Cu toate acestea, Râmnicu Vâlcea găzduieşte de ani de zile una dintre cele mai mari acţiuni dedicate ciclismului: „Maratonul Olteniei”. De asemenea, „Ziua fără maşină” întruneşte an de an la start mii de iubitori ai sportului nemotorizat pe două roţi, de la cei mai mici, până la cei mai în vârstă.

Primul sistem bike - sharing, lansat în vară

Până la realizarea acestor piste pentru biciclete / promendă, startul a fost dat în vară prin inaugurarea primului sistem de bike – sharing din Râmnicu Vâlcea: un centru de închiriere de biciclete realizat în cel mai mare cartier al oraşului, Ostroveni. Potrivit autorităţilor, investiţia privată realizată în colaborare cu administraţia publică locală s-a dovedit un succes: „În primele două săptămâni închirierile au fost de ordinul miilor. Este evident că există o tendinţă în rândul populaţiei, iar un astfel de proiect cu reţea de piste de biciclete vine pe aceeaşi linie”, susţine Daniel Ionescu.  

Este vorba despre 20 de biciclete cu distribuţie fără lanţ, cauciucuri tubeless şi trei viteze, ce pot fi utilizate prin intermediul aplicaţiei de mobil Ciclo – disponibilă gratuit pentru descărcare în GooglePlay şi AppStore sau de pe site-ul ciclo.ro – contra unui tarif de 3 lei/oră, plată cu card înrolat.

Proiectul a înregistrat însă şi critici din partea utilizatorilor care au semnalat o serie de deficienţe. Unele dintre ele au fost deja remediate: „În cele două săptămâni de la lansarea sistemului – care nu a presupus nici o cheltuială din partea bugetului local al municipiului - echipa de la Ciclo a efectuat mai multe îmbunătăţiri ale sistemului – acţiuni care au presupus inclusiv întreruperea funcţionării pentru perioade scurte de timp - în scopul oferirii unui produs final cât mai fiabil şi pe placul celor interesaţi de această modalitate de transport”, au anunţat reprezentanţii administraţiei publice locale. 

Altele probleme urmează să-şi găsească soluţia odată cu implementarea proiectului la care lucrează acum Primăria Râmnicu Vâlcea.

Iată însă ce au avut de comentat utilizatorii, punctual: „Pro: tariful este foarte bun. Contra: roţile pline nu au nici o treabă cu roţile cu cameră, simţi toate denivelările - bănuiesc că acest tip de roată a fost ales ca să se preîntâmpine pana; bicicleta este foarte grea, manevrabilitate mai dificilă; lipsa pistelor, în afară de faleză - traseu care se opreşte la un moment dat în zona neasfaltată, la capătul ANL-urilor; lipsa mai multor puncte de bike sharing în oraş - nu te poţi plimba în mai multe zone ale oraşului şi să laşi bicicleta la cea mai apropiată staţie de închiriere;  aplicaţia este foarte slabă, după primele 5 minute nu se mai putea accesa, a trebuit să o reinstalez, am trimis feedback la cei care au dezvoltat aplicaţia, poate se va remedia această problemă”. În concluzie: „Iniţiativa este de lăudat, dar se poate îmbunătăţi.

Din datele colectate de aplicaţia mobilă Ciclo, în primele săptămâni de la lansare s-au înregistrat peste 2000 de curse, cu o  medie de utilizare de aproximativ 150 de curse pe zi. Acestea au variat între una şi opt ore. Iar ca traseu cicliştii au preferat zona Ostroveni şi cea aferentă Complexului de agrement - ştrand şi lac. Ca perioadă preferată din zi, clienţii au preferat orele serii, până după miezul nopţii. „Cei mai mulţi dintre utilizatori sunt tineri cu vârsta de până în 25 de ani”, au mai precizat autorităţile. 

Vă mai recomandăm şi:

Cum acţionează, în cuplu, hoţii de buzunare: „Urmăresc bătrânii, unul se bagă în vorbă, iar altul fură”

VIDEO Moment de reculegere pentru pompierul răpus de COVID-19. „Se simţea rău, dar a rămas acasă“

Râmnicu Vâlcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite