FOTO Imagini remarcabile de colecţie cu Parisul din perioada Belle Époque

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Parisul în „epoca de aur”; Foto:  monovision.com
Parisul în „epoca de aur”; Foto:  monovision.com

Când o perioadă frumoasă din istorie este urmată de o alta pe care oamenii ar şterge-o definitiv din „cartea umanităţii”, faima celei dintâi capătă proporţii. „Belle Epoque” reprezintă în fapt doar 30 de ani de evoluţie fulminantă în toate domeniile, curmată brusc de Primul Război Mondial. O colecţie impresionată de fotografii cu Parisul din „epoca de aur” este menită să demonstreze renumele binemeritat al acelei perioade.

Secolul XX a fost marcat de construirea unui simbol - Turnul Eiffel, precum şi a primei linii de metrou. 

Este perioada în care au apărut trei mari coloşi industriali: giganţii Renault, Citroën şi Peugeot, profitându-se de abundenţa de ingineri şi tehnicieni calificaţi. Secolul XX este marcat de apariţia primelor automobile, care au înlocuit trăsurile fără zgomot, a aeronavelor şi filmelor franţuzeşti, dar şi a Grand Palais - cea mai mare clădire de fier şi sticlă din lume, cu un impresionant acoperiş din sticlă. Mai bine de un secol a fost o sală publică de expoziţii. În 1900 găzduia Expoziţia Mondială. Clădirea adăposteşte un muzeu de ştiinţă, o sală de expoziţii şi alta de evenimente, fiecare cu intrare proprie. 

Construcţia Podului Alexandru al III-lea, simbol al prieteniei ruso-franceze, a durat trei ani şi s-a finalizat la sfârşitul secolului XIX. Realizat din oţel şi piatră în stilul Art Nouveau, ţarul Nicolae al II-lea este cel care a pus piatra de temelie. La capetele podului, tronau statui poleite cu aur, pe piloni înalţi, fiind completate de felinarele, nimfele şi îngerii care se regăseau pe toată lungimea sa.

În 1898, Louis Renault şi fratele său Marcel (de fapt au fost trei fraţi, dar pe ultimul istoria îl pomeneşte mai puţin) construiau la Paris primul automobil şi înfiinţau o nouă companie pentru a le produce. Ei au înfiinţat prima fabrică, la Boulogne-Billancourt, chiar în afara oraşului, şi au făcut primul camion francez, în 1906. 

În 1908, brandul Renault fabrica 3.595 de maşini, devenind cel mai mare producător de automobile din Franţa. Aşa a apărut şi compania de taximetre din Paris. 

Industrializarea nu a dus, aşa cum s-ar aştepta lumea, la minimalizarea rolului artelor. Începe Belle Époque, iar Montmartre devine gazda unor titani precum: Picasso, Braque sau Matisse, iar Montparnasse se transformă în centrul universului pentru intelectuali din toate mediile.

În 1872, populaţia Parisului era de peste 1,8 milioane de locuitori, la începutul Belle Époque. În 1911, era de aproximativ 2,9 milioane, mai mare decât cea de astăzi. 

Când a început Primul Război Mondial, în 1914, taximetrele Renault de la Paris au fost mobilizate pentru a purta prima bătălie de la Marne. Un război civil început dintr-un motiv pueril a încheiat brusc o perioadă prosperă. Iar rezultatele au fost dezastruoase şi pentru Franţa: un carnagiu uman de peste 1,5 milioane de morţi.

Râmnicu Vâlcea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite