FOTO „Detectivii climei”, proiectul care provoacă elevii să protejeze Pământul: „Informarea şi conştientizarea, primul pas în lupta cu defrişările ilegale”

FOTO „Detectivii climei”, proiectul care provoacă elevii să protejeze Pământul: „Informarea şi conştientizarea, primul pas în lupta cu defrişările ilegale”

„Detectivii climei” din Vâlcea, de la Şcoala Waldorf, în căutare de indicii privind defrişările ilegale cu ajutorul Agenţiei Spaţiale Europene; Foto: Daciana Stoica

Un proiect şcolar propus de Agenţia Spaţială Europeană - „Detectivii climei” - provoacă elevii între 8 şi 15 ani din Europa să "facă o diferenţă" în înţelegerea şi protejarea climei Pământului. Două clase de la o şcoală din Râmnicu Vâlcea au acceptat provocarea şi au intrat în joc. Am vorbit cu ei pentru a afla ce indicii au găsit în urma investigaţiei, concluziile la care au ajuns şi ce soluţii propun pentru rezolvarea problemei abordate.

 
Elevii a două clase, a V-a şi a VII-a din cadrul Şcolii Waldorf Râmnicu Vâlcea, au acceptat provocarea de a se transforma în „detectivi” pe parcursul unui an şcolar, răstimp în care să elucideze misterul câte unui caz legat de o problemă climatică în zona din care provin. Provocarea a venit prin intermediul unui proiect şcolar propus de Agenţia Spaţială Europeană (ESA), a treia agenţie spaţială din lume, după NASA şi Agenţia Federală Spaţială Rusă, potrivit Wikipedia, din care face parte şi România, alături de alte 21 de state membre.
 
Totul a plecat de la profesoara lor de matematică: „Am participat la un workshop pentru profesori organizat de ESA la Leiden, Olanda. Aşa am rămas conectată la platforma lor şi am aflat că au şi proiecte pentru elevi. Elevilor le-am prezentat platforma, proiectul şi au fost foarte receptivi, mai ales că majoritatea timpului şi l-au petrecut la calculator, căutând informaţii, documentându-se. Am reuşit astfel să împletesc marea lor tendinţă de a sta la calculator, plăcutul - cu utilul, perfecţionându-şi abilităţile de limba engleză, depăşindu-şi cunoştinţele acumulate în şcoală şi nu numai. Am vrut să împletesc dorinţa lor de cunoaştere cu abilităţile de limbă străină, de navigare pe internet, de lucru în echipă, de management al unui proiect etc. Practic, am profitat de această oportunitate pentru predarea şi învăţarea ştiinţei, tehnicii, ingineriei şi matematicii - abilităţile STEM”, ne-a explicat coordonatoarea lor, prof. Lazăr Alina.
 
Proiectul „Detectivii Climei” îşi propune să le dezvolte elevilor, într-o manieră diferită faţă de cea tradiţională de educaţie, abilităţile  STEM, dar şi să le stimuleze creativitatea, gândirea şi  iniţiativele, pentru a-i determina să înţeleagă mai bine problemele legate de climă şi cum pot schimba comportamentul lor şi pe al altora în sens pozitiv. Elevii au ocazia de a descoperi o problemă climatică prin observarea mediului înconjurător local. Pe post de „detectivi ai climei” ei investighează problema, apoi, pe baza rezultatelor, propun soluţii pentru monitorizarea ei sau pentru conştientizarea publicului. Astfel prin îmbunătăţirea cunoştinţelor despre climatul Pământului, atât ca problemă globală, cât şi în mediul local, sunt pregătiţi pentru provocările climatice ale acestui secol.
 
 
«Inspectorul pădurii» şi „cum putem să-i descoperim pe cei care transportă lemn ilegal”
 
Vâlcenii implicaţi în proiect au abordat problema defrişărilor ilegale şi a poluării create de maşini. „Ca detectivi am căutat indicii şi am tras nişte concluzii legate de poluare din cauza tăierilor ilegale a copacilor. Am investigat problema pentru judeţul nostru şi vrem să o extindem, dacă ideile noastre funcţionează”, ne-au mărturisit elevii clasei a V-a.
 
Au recunoscut că tema aleasă nu le era deloc străină, mulţi dintre ei fiind obişnuiţi cu natura, unii locuiesc în zone rurale din apropierea municipiului Râmnicu Vâcea, alţii obişnuiesc să facă dese excursii în zonele împădurite, precum Dealul Capela: „Am văzut de multe ori cioturi de copaci şi cum dispar păduri întregi”, ne-au mai spus copiii.
 
După alegerea problemei, elevii au trecut la investigarea ei. Au căutat informaţii pe net, şi-au rugat părinţii să îi ajute şi chiar au primit vizita unui angajat Romsilva, Direcţia Silvică Vâlcea - Marius Sîiulescu. „A venit un domn de la Romsilva, de la Horezu, unde şcoala noastră a participat la o acţiune de împădurire şi ne-a mai explicat că uneori când vedem pe Google Maps zone maro, şi nu verzi, nu înseamnă neapărat că acolo nu mai creşte nimic. Unele dintre ele sunt deja pline de puieţi şi îşi revin. Ne-a mai povestit şi despre aplicaţia «Inspectorul pădurii» şi despre cum putem să-i descoperim pe cei care transportă lemn ilegal”, au mai spus copiii.
 
 
Printre indicii, micii detectivi au aflat şi despre incendiile de pe Valea Oltului şi Valea Lotrului
 
În documentările lor pentru a afla indiciile de care aveau nevoie, copiii au aflat şi despre incendiile recente de pe Valea Oltului şi Valea Lotrului, când au fost mistuite de flăcări zeci de hectare de păduri, dar şi faptul că ele sunt produse de oameni care „aprind focul în pădure sau vor să-şi igienizeze terenurile”. 
 
„Dovezile” despre cum arătau zonele împădurite şi cum arată acum
 
Printre „dovezile” descoperite de micii detectivi se numără şi nişte poze mai vechi care demonstrează  cum arătau judeţul şi oraşul cu decenii în urmă. Le-au comparat cu pozele de astăzi de pe Google Maps: „Silvia, colega noastră a găsit o poză cu Vâlcea în urmă cu mai mulţi ani. Este o diferenţă foarte mare, erau mult mai multe păduri atunci, la munte, mult mai mulţi copaci, o zonă verde mult mai mare decât este acum în oraş. Înainte, oraşul era mult mai verde. Am folosit poza şi în proiect şi am comparat-o cu ce este astăzi”.
 
„Ro Alert” - o aplicaţie amuzantă şi folositoare
 
Copiii s-au arătat entuziasmaţi inclusiv de aplicaţia „Ro Alert” care i-a atenţionat pe mulţi dintre ei în urma unui incendiu produs în municipiul Râmnicu Vâlcea, în urmă cu câteva zile, când s-a degajat un nor toxic deasupra oraşului. „Am citit că trebuie să închidem uşile şi ferestrele şi să aşteptăm să se risipească”, ne-au mai spus ei.
 
Macron şi prinţul Charles printre cei mai activi militanţi împotriva poluării
 
Mulţi copiii ne-au mărturisit că au citit diverse articole pe net despre „Moartea pe care o respirăm”, despre pădurile din Vâlcea, despre summit-ul de la Sibiu care a avut ca temă centrală tot subiectul legat de reducerea poluării dar şi despre „prinţul Charles care militează pentru aceeaşi cauză şi face tot felul de acţiuni ca să atragă atenţia asupra problemei”. 
 
Întâlnirea cu experţi din domeniul observaţiei Terrei şi al climei, din cadrul ESA
 
În cadrul proiectului ESA - „Detectivii climei”, elevii celor două clase de la Waldorf au participat şi la un webinar „Meet the scientist” - un eveniment online în care au "întâlnit un om de ştiinţă"  pentru a primi informaţii de bază şi sfaturi. Astfel, prin intermediul internetului, au cunoscut-o pe dr. Natalie Douglas care a răspuns întrebărilor venite atât din partea elevilor din Vâlcea, cât şi de la alte echipe din Portugalia, Grecia, UK, Spania... „Experienţa a fost deosebită, iar elevii noştri au fost încântaţi să îşi dezvolte capacităţile de TIC, geografie şi limba engleză, în direct!”, a precizat coordonatoarea lor, prof. Lazăr Alina.
 
 
Este vorba despre una dintre fazele cheie ale proiectului, în care experţi din domeniul observaţiei Terrei şi al climei sprijin echipele prin oferirea de feedback. 
 
Din discuţia cu dr. Natalie Douglas, elevii de a V-a ne-au mărturisit că au reţinut, printre altele şi că: „oamenii vor rezultate imediate şi renunţă atunci când acţiunile lor nu au impactul rapid pe care le vor”.
 
Conştientizarea şi informarea: printr-un blog, panouri informative, fluturaşi
 
Acum, ”detectivii climei” din Vâlcea se află în cea de-a treia etapă a proiectului cea în care au decis asupra acţiunilor pe care doresc să le ia pentru a ajuta la reducerea problemei. Lucrează încă la furnizarea de dovezi pe care să le împărtăşească întregii comunităţi ESA „Climate Detectives”.  
 
„Primii paşi sunt informarea şi conştientizarea celor din jur asupra problemei legată de defrişări. Am făcut afişe şi planşe cu mesaje şi desene pe care le-am expus în şcoală şi pe gardurile şcolii, ca să afle şi colegii noştri, şi părinţii, şi toţi cei care vin în şcoală sau trec pe lângă ea. În plus, acum lucrăm la un site, unde vom posta toate indiciile descoperite  - informaţii, fotografii, declaraţii, filmuleţe etc. pe care le vom promova pe site-urile de socializare ale şcolii, părinţilor. Vrem să facem şi nişte fluturaşi pe care să-i împărţim prin centrul oraşului şi  prin mall-uri ca să fie cât mai multă lume informată. Şi vom avea grijă să nu mai irosim hârtia, să o recliclăm şi să participăm şi pe viitor la acţiunile de ecologizare şi împădurire care se vor organiza”, ne-au mai mărturisit elevii clasei a V-a a Şcolii Waldorf din Râmnicu Vâlcea.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: