De la 1 aprilie, o nouă legislaţie. Tot ce trebuie ştiut despre şomajul tehnic

De la 1 aprilie, o nouă legislaţie. Tot ce trebuie ştiut despre şomajul tehnic

Bani pentru şomajul tehnic Foto Arhiva Adevărul

De la 1 aprilie, se pot depune cereri pentru ajutoarele necesare în vederea obţinerii fondurilor alocate pentru şomajul tehnic de la stat.

Ştiri pe aceeaşi temă

Cei care au fost afectaţi de măsurile pentru combaterea pandemiei de coronavirus: firme, dar şi persoane care obţin venituri din alte tipuri de contracte, pot depune, începând cu 1 aprilie, cereri pentru primirea fondurilor pentru somajul tehnic.
 
Este vorba despre fondurile pentru acoperirea cheltuielilor angajaţilor cu contract individual de muncă, înregistraţi anterior în REVISAL, ca intrând în şomaj, dar şi a celor care prestează activităţi cu alte forme de angajare.
 
Prin noua Ordonanţă de urgenţă 32/2020 care modifică şi completează OUG nr. 30/2020, s-a abrogat clasificarea angajatorilor ce îşi reduc activitatea total sau parţial ca urmare a ordonanţelor militare. Există astfel o procedură pentru toţi angajatorii care solicită contravaloarea indemnizaţiei pentru şomajul tehnic suportat din bugetul fondului de şomaj.
 
Cu această ocazie s-a abrogat şi obligaţia prezentării certificatului de situaţii de urgenţă pentru aprobarea plăţii indemnizaţiei pentru şomajul tehnic. Deşi va exista în continuare, acesta se va utiliza în alte situaţii. Prin urmare, certificatele de Situaţie de Urgenţă nu mai sunt necesare pentru obţinerea şomajului tehnic pentru salariaţii angajatorilor care îşi reduc sau îşi întrerup activitatea ca urmare a efectelor epidemiei de SARS-CoV-2.
 

Procedura de acordare a indemnizaţiei pentru şomajul tehnic

 
Pe perioada stării de urgenţă, salariaţii pentru care se decide suspendarea temporară a contractului de muncă, din iniţiativa angajatorului, pentru situaţia de şomaj tehnic, beneficiază de indemnizaţie plătită din bugetul fondului de şomaj, în procent de 75% din salariul brut de bază, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea legii bugetului asigurărilor sociale (Legea nr. 6/2020).
 
Salariul mediu brut în anul 2020 este suma de 5.429 lei, astfel că indemnizaţia brută nu poate va depăşi suma de 4.071 lei.
 
Vor putea beneficia de această indemnizaţie şi salariaţii ai căror angajatorii îşi reduc total sau parţial activitatea din cauza pandemiei de coronavirus, pe baza unei Declaraţii pe propria răspundere a angajatorului. Modelul acestui act urmează să fie adoptat în perioada următoare.
 
Indemnizaţia este supusă impozitului pe venitul din salarii, contribuţiei la asigurările sociale şi contribuţiei la asigurările de sănătate.
 
Pentru indemnizaţia brută suportată din bugetul fondului de şomaj, nu se datorează contribuţia asiguratorie pentru muncă.
 

Ordonanţa reglementează situaţii noi

 
Dacă un angajat înregistrează mai multe contracte de muncă, dintre care cel puţin unul este cu normă întreagă şi activ pe perioada stării de urgenţă, aceasta nu va beneficia de indemnizaţie de şomaj tehnic.
 
Dacă un angajat are mai multe contracte individuale de muncă, dar toate sunt suspendate ca urmare a stării de urgenţă, va beneficia de indemnizaţia suportată din buget la contractul individual de muncă cu drepturile salariale cele mai avantajoase.
 
Angajatorului poate suporta, dacă bugetul îi permite diferenţa până la minim 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă.
 
Perioada în care se va beneficia de indemnizaţia plătită din bugetul fondului de şomaj se va considera stagiu de cotizare privind concediile medicale, conform legislaţiei în domeniu.
 

Acte necesare pentru a solicita şomajul tehnic

 
Potrivit OUG 32/2020, pentru a solicita somajul tehnic pentru angajaţi, angajatorii trebuie să depună următoarele acte la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, în format electronic:
 
- Cerere semnată şi datată de către angajator,
 - Declaraţie pe propria răspundere,
- Lista cu angajaţii aflaţi în şomaj tehnic, care urmează să beneficieze de indemnizaţii.
 
Documentele se depun pentru luna anterioară. 
 
Agenţiile de ocupare a forţei de muncă trebuie să efectueze plata sumelor aferente indemnizaţiilor de şomaj tehnic în termen de cel mult 10 / 15 zile de la depunerea documentelor, în conturile băncilor unde angajatorii au conturi deschise.
 
La rândul lor, angajatorii trebuie să plătească indemnizaţia cuvenită salariaţilor în maxim 3 zile lucrătoare de la încasarea sumelor. Tot angajatorii sunt responsabili de veridicitatea şi corectitudinea datelor transmise către AJOFM, pentru încasarea indemnizaţiilor aferente şomajului tehnic.
 
Documentaţia se depune la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă astfel:
 
- Pentru 16 – 31 martie începând cu 1 aprilie.
- Pentru 1 aprilie – 16 aprilie începând cu 1 mai. 
 
Toţi cei care au alte forme de angajare decât contractul individual de muncă, precum: lucrează prin PFA, prin forme de tip întreprindere individuală, prin contracte de muncă pe drepturi de autor, dar şi contracte de activitate sportivă sunt aşteptaţi la agenţiile judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială (AJPIS). În cazul acestora sunt necesare: o simplă cerere şi declaraţia pe proprie răspundere, dar şi un extras de cont bancar, pentru plată. În cazul cluburilor sportive se va depune în plus şi lista sportivilor.
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: