Subiect la matematică de la Evaluarea Naţională acoperit cu sigla judeţului. Cum s-au chinuit elevii în zadar să rezolve problema cu „O“ în loc de „Q“

Subiect la matematică de la Evaluarea Naţională acoperit cu sigla judeţului. Cum s-au chinuit elevii în zadar să rezolve problema cu „O“ în loc de „Q“

Litera H din sigla Judeţului Prahova acoperă o informaţie esenţială din enunţul problemei de geometrie

Zeci de elevi din Ploieşti care au susţinut miercuri, 13 iunie, proba la matematică în cadrul Evaluării Naţionale n-au putut descifra cerinţa uneia dintre probleme din cauza modului de prezentare a foii de examen. Antentul cu numele judeţului şi al centrului de examinare acoperea parţial unul dintre subpuncte, astfel că elevii au înţeles greşit ce aveau de rezolvat.

Ştiri pe aceeaşi temă

 Părinţii au depus, joi, un memoriu la Inspectoratul Şcolar Judeţean Prahova prin care cer să nu se ia în considerare la corectare rezolvarea greşită.

Problema a apărut doar la Centrul de Examinare din cadrul Şcolii Grigore Moisil din Ploieşti unde au susţinut Evaluarea Naţională 120 de elevi de la două dintre şcolile din municipiu. Aproxiamtiv 30 dintre candidaţi au reclamat faptul că pe foaia lor de examen o parte dintre subiectele la matematică erau greu de descifrat din cauza antetului cu numele judeţului Prahova şi al centrului de examinare care acoperea cerinţele exerciţiilor.

 ”În momentul înmânării subiectelor din cadrul evaluarii s-a constatat ca la subiectul al III-lea, problema nr. 2, punctul b, cerinţa a fost indescifrabilă din cauza antetului aplicat de Centrul de Evaluare pe diagonala paginii, lucru care a facut imposibilă rezolvarea cerinţei. Modul de prezentere a foii cu subiecte făcea imposibilă distingerea literei "Q" aceasta fiind confundată cu litera "O" astfel că elevii au fost puşi în imposibilitatea rezolvarii subiectului. Din cauza acestei confuzii, cei care au întâmpinat această problema sunt în pericol să piardă din start cele 5 puncte alocate acestui subpunct al problemei şi implicit nota maxima la care pot spera, în eventualitatea unei lucrări perfecte la restul subiectelor, să nu fie mai mare de 9,50”, susţine Marius Filip, tatăl unuia dintre elevii care s-a confruntat cu problema desrisă mai sus.

 

Elevii au încercat să demonstreze imposibilul

La unua dintre probeleme, elevii au avut de demonstrat că dreapta VQ este paralelă cu planul MPN. Antetul cu Judeţul Prahova, prin care se personalizează foaia de examen pe care se aflau subiectele tipărite, acoperea litera ”Q” astfel că unii dintre elevi au citit O în loc de Q, greşind astfel rezolvarea problemei, demonstrând sau încercând să demonstreaze cu totul altceva decât cerea exerciţiul.

Medeea Burloi (foto, sus) este una dintre elevele din Ploieşti care a întâmpinat probleme în a descifra cerinţele problemei acoperite cu sigla judeţului Prahova. Fata susţine că  ea a fost încurcată de ştampila de control. ”Dacă era tipărită corect, problema era uşor de rezolvat. Sperăm să se ia măsuri. M-am pregătit foarte mult timp pentru examen. La simulare am luat 8.80. Aş vrea să aplic pentru Colegiul I.L. Caragiale, dar acum vedem după note”, a declarat Medeea. La Colegiul I.L Caragiale din Ploieşti, media de admitere este în general peste 8.50.

”Mulţi dintre copii au pierdut timp valoros încercând să găsească o rezolvare, să demonstreze ceva care nu putea fi demonstrat. Pur şi simplu nu a fost vina lor. A citit litera O în loc de litera Q pentru că cerinţa era mascată de litera <<H>> din <<Prahova>>. Pentru că a încercat să găsească o rezolvare, a pierdut timp şi nu a mai avut când să treacă pe fişa de examen rezolvarea unei alte probleme, deşi o făcuse pe ciornă, iar ciorna nu se ia în considerare la corectare. Este grav pentru că nu a fost un singur copil în această situaţie. Din câte ştiu eu sunt cel puţin 30 de elevi care au susţintut examenul la Şcoala Grigore Moisil din Ploieşti şi care au avut fişa de examen cu subiectele acoperită prea mult cu acel antet. Astăzi (joi n.r) mai mulţi părinţi am depus un memoriu la Inspectoratul Şcolar Judeţean prin care am solicitat să nu se ia în considerare la corectare acel subpunct al problemei”, a precizat Marius Filip.

 Problema de la şcoala ”Grigore Moisil” din Ploieşti  a fost reclamată la numărul 0800801100, linie telefonica pusa la dispoziţie special pentru sesizari de acest gen.

”Am constatat că mai mulţi părinţi au reclamat acest lucru, urmând să aşteptăm luarea unei măsuri sau o explicaţie clară despre ce se va întampla cu notele acestor elevi”, a mai spus Filip.

”Noi nu avem nicio vină”

De partea cealaltă, organizatorii examenulului de Evaluare Naţională se disculpă şi dau vina unii pe ceilalţi sau pe imprimantă. Anda Marcu, directorul şcolii ”Grigore Moisil” unde a fost întâmpinată această problemă susţine că vina aparţine Inspectoratului Şcolar.

”Noi nu avem nicio vină. Fişele de examen vin de la Inspectoratul Şcolar, nu le facem noi. Le-am printat exact aşa cum au venit. Îmi pare rău că s-a întâmplat aşa ceva. Este curios faptul că în timpul examenului niciunul dintre cei 120 de copii care au dat proba de matematică la centrul nostru de examinare nu ne-a semnalat că ar fi ceva ce nu se înţelege pe foaia de examen. Am fi avut voie să le explicăm, pentru că nu le ofeream rezolvarea problemei. Le dădeam lămuriri cu privire la cerinţă. Şi nouă ne-au semnalat verbal mai mulţi părinţi această situaţie, dar noi ca centru de examen nu putem face nimic. Poate că pe viitor, la celelalte examene ar fi bine ca acea ştampilă cu numele judeţului şi cu numele centrului de examinare să fie aplicat în lateralul fişei şi nu pe diagonală, aşa cum se întâmplă acum”, a declarat  Anda Marcu.

”Este o problemă falsă. M-am uitat şi eu pe fişa şi Q se vede clar”

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Prahova s-au arătat la fel de uimiţi de siutaţia creată şi spun că nici ISJ Prahova nu are nicio vină.

”Fişele de examen vind direct de la Minister, n-avem noi nicio vină. Ştiu că sunt elevi care spun că n-au putu descifra bine pe fişa de examen, dar mie mi se pare că este o problemă falsă. M-am uitat şi eu pe fişa şi Q se vede clar”, a declarat Horia Toma, inspector şef adjunct al ISJ Prahova.

Spre deosebire de fişa de examen de la centrul de examinare din Ploieşti, în Giurgiu de exemplu, antetul cu numele judeţului aplicat pe foaie este mult mai transparent şi permite cititorului să distingă clar conturul literelor din textul cerinţei.

 Conform Metodologiei de organizare şi desfăşurare a Evaluării Naţionale pentru elevii clasei a 8-a, la  capitoulul 4 (elaborarea subiectelor) , art. 15 , pct. 1, litera a, prevede ca subiectele "să fie formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele pentru Evaluarea Naţională".

citeste totul despre: